creative technology
[]
readme
new(s)
masterclass
workshop(s)
CA1
CA2
CA3
CA4
CA5
project(s)
NM1
NM2
NM3
NM4
NM5
resource(s)
_
/ .
PDF
creative technologie -- een nieuwe opleiding tussen design en engineering
Najaar 2009 is aan de Universiteit Twente de opleiding Creative Technology
van start gegaan, met een instroom van 20 studenten.
Een jaar later, met de formele accreditatie achter de rug, zijn we begonnen met 40 studenten, met een grote varieteit aan persoonlijkheden,
zeer uitlopende vaardigheden, en interesses die het hele spectrum
tussen creativiteit en technologie beslaan, wat de positie van
de opleiding -- tussen design en engineering -- ten volle bevestigt.
Bijzonder aan de opleiding Creative Technology is dat niet alleen
gemikt wordt op scholieren met een technisch profiel maar dat ook scholieren
met een maatschappelijk profiel welkom zijn, mits ze affiniteit
met techniek hebben, en geinteresseerd zijn in de toepassing
daarvan voor innovatie op het gebied van gezondheid, welzijn,
ruimtelijke ordening, en meer in het algemeen het bewerkstelligen
van een betere leefwereld, voor zover dat in de belevingswereld
van jonge studenten past.
Vanuit een onderwijsperspectief breekt Creative Technology
met een traditie van het op een schoolse manier bijbrengen
van academische vaardigheden, door al in een vroeg stadium een
beroep te doen op eigen iniatief, zelfstandigheid, en het vinden
van eigen probleemstellingen, vanuit de gedachte dat een dergelijke
aanpak de motivatioe bevordert om zich ook de noodzakelijke
technische vaardigheden en kennis eigen te maken, waaronder programmeren,
wiskunde, dynamische systemen en het gebruik van sensoren.
Ook wordt in het curriculum nadrukkelijk gestreefd naar
een inbreng van inspiratie uit kunst, wat heeft geresulteerd
in een bijdrage aan het GOGBOT festival, 9-12 september in Enschede,
met een interactieve tekeninstallatie, waarbij de bezoekers
een digitaal spoor in een 3D ruimte konden achterlaten door
te tekenen op een touch screen.
2010.gogbot.nl/nl/create.html
Met als specialisaties new media en smart technology,
richt de opleiding Creative Technology zich op het afleveren
van (bachelor) studenten, die een bijdrage kunnen leveren
aan wat we kunnen karakteriseren als design for a digital world.
Daarbij speelt niet alleen het creative vermogen of de technische expertise van de student een rol, maar evenzeer
de ervaring met het werken in een (interdisciplinair) team, waarin
de creatieve technoloog het ontwerp over de grenzen
van de afzonderlijke technische disciplines kan tillen, en
als mediator kan optreden bij het ontwikkelen en
toepassen van producten en diensten.
Het gaat bij Creative Technology dan ook niet zozeer om het ontwerpen
van nieuwe producten, alswel om het mede ontwerpen van context
en processen waardoor deze producten daadwerkelijk een verandering
teweeg brengen.
Als we hier als voorbeeld een in het afgelopen jaar spraakmakend
product nemen, zoals de iPad, dan is de rol van een
creatieve technoloog niet zozeer het ontwikkelen van het product
als wel het bedenken van toepassingsscenarios waardoor zo'n
product daadwerkelijk een game changer kan worden.
Deze aanpak wordt vooral bijgebracht in een reeks van studieonderdelen
die de opleiding Creative Technology onderscheidt van de meeste andere
opleidingen, de creative applications waarin,
zoals in Living and Working Tomorrow de studenten in team verband
producten en diensten ontwikkelen voor zoals de naam al zegt,
leven en werken in de (nabije) toekomst,
of, zoals in Have Fun and Play applicaties die aanzetten
tot nieuwe vormen van sociaal gedrag, co-creatie, en reflectie op
de toepassing van nieuwe technologieen, zoals geillustreerd
in de installatie die op GOGBOT te zien was.
Voor meer informatie, zie
www.utwente.nl/create
www.bachelor.utwente.nl/create
creativetechnology.eu
20/9/2010 A. Eliëns
[]
readme
new(s)
masterclass
workshop(s)
CA1
CA2
CA3
CA4
CA5
project(s)
NM1
NM2
NM3
NM4
NM5
resource(s)
_
/ .
(C) Æliens
09/09/09
creativetechnology.eu