creative technology / new media
[]
readme
new(s)
workshop(s)
project(s)
CA1
CA2
CA3
CA4
CA5
course(s)
-
creative exploration(s)
/
serious games
/ ethic(s) -
resource(s)
_
/ *
@
#
!
print / present / stuiteren
Zwart-witte inkt, Dirk Bolier, Uitgeverij Servo 2009
De zwart inkt besloot de gok te wagen.
Hij had het geld nodig, kon zijn essay opsturen naar een uitgeverij
en bij Megan tot rust komen.
De romantische wending die het boek op ongeveer twee-derde
neemt wordt bedreigd door de wens van de hoofdpersoon
alles op orde te krijgen, waarmee hij (Bobby) door terug te vallen
in zijn oude verslaving (gokken) alles op het spel zet.
Zwarte inkt (in de hersenen) is de substantie die de hoofdpersoon
aanzet tot gokken, drinken, en ronddolen in (vooral)
nachtelijk Amsterdam, kleurrijk (dat wil zeggen mooi zwart)
beschreven vanuit een bijna first-person gezichtpunt,
waardoor het boek zich laat lezen als een computer-spel,
waarin je als lezer bedacht moet zijn op plotseling acties
en gevaarlijke situaties, al was het maar de flashbacks
naar een jeugd vol mis-communicatie en burgerlijkheid.
De gok loopt helaas slecht af, en de geplande overval leidt
tot pijnlijke verwondingen, lethargie en bedrust,
vanwaaruit de hoofdpersoon slechts via het toetsenbord
met zijn geliefde, die een kind van hem verwacht,
kan communiceren.
Geen basis voor een stabiele relatie,
en het boek heeft dan ook een mooi duister einde,
wegzinkend in de zwarte inkt ...
Dirk Bolier, de auteur, heeft al weer meer dan tien jaar geleden,
als pas afgestudeerd informatica student, voor mij gewerkt
aan tamelijk complexe programmatuur.
Het overwegend duistere en meeslepende verhaal lezende, herinnerde
ik me hoe ikzelf worstelde met vraagstukken uit de filosofie,
logica en informatica, en net zoals de auteur zelf in
de tijd dat hij voor mij werkte, nachtelijk Amsterdam
verkende op zoek naar zelfinzicht,
van waaruit zich, welhaast automatisch, oplossingen voor
die vraagstukken zouden voordoen.
De ontmoeting met Megan levert tedere en gevoelig geschreven fragmenten
op, waarin de worsteling met de zwarte inkt in het hoofd
inzichtelijk en subtiel beschreven wordt.
In de aanloop daar naartoe zitten echter tal van fragmenten
waarin het taalgebruik, naar mijn smaak,
iets te overdadig en gespannen is, met uitschieters
zoals aan de grond bivakkeren om geldnood aan te duiden.
Ook naar het einde toe zijn er passages waarin het zelfinzicht
wat zwaar is aangezet, zodat je als lezer het gevoel krijgt dat de
schrijver van zich af schrijft.
Maar daar staat tegenover dat het geheel plezierig eigentijds is,
en zich, ondanks het feit dat het in de derde persoon
over Bobby gaat, laat lezen als een first-person game.
Anton Eliëns (12/10/09, Amsterdam)
Anton Eliëns is praktijk hoogleraar creative technology / new media
aan de Universiteit Twente, en coordinator multimedia @ VU Amsterdam.
[]
readme
new(s)
workshop(s)
project(s)
CA1
CA2
CA3
CA4
CA5
course(s)
-
creative exploration(s)
/
serious games
/ ethic(s) -
resource(s)
_
/ *
@
#
!
(C)
Æliens
2013