@
multimedia @ VU
PDF / overview 2009
plan multimedia -- 2009-2011, en daarna
Met het oog op mijn deeltijd aanstelling bij de Universiteit Twente,
en mijn voornemen na afloop van die aanstelling, in juli 2011,
een jaar sabbatical verlof te nemen, is het zaak tijdig
maatregelen te nemen voor de (eventuele) continuering van
het onderwijs
multimedia.
achtergrond
Het multimedia onderwijs is in 2000/2001 opgezet voornamelijk
ten behoeve van de opleiding/minor
Multimedia & Cultuur.
Daarnaast is tezelfdertijd ook een specialisatierichting
Multimedia bij
Informatica ingesteld.
Deze afstudeerspecialisatie heeft een bescheiden aantal afstudeerders
opgeleverd, waarvan een enkele cum laude, en heeft momenteel
een 7-tal, als zodanig, ingeschreven
studenten,
zie:
ondersteuning
Bij de begeleiding van zowel master-studenten, Informatica en
Informatiekunde, alsook (Informatica) bachelor projecten
spelen
- dr.
Jacco van Ossenbruggen
(CWI/VU) -- co-supervisie
- dr.
Ronald Siebes
(VU) -- co-supervisie
een belangrijke rol, zowel als tweede lezer, en voor co-supervisie.
Beiden zijn in staat, in belangrijke mate, onderwijs en
coordinatie van de multimedia projecten over te nemen.
Ook Dick Bulterman kan, vanzelfsprekend, hierin een belangrijke
rol spelen.
Voor een vak als visual design, echter, is
de inzet van een daarvoor gekwalificeerde docent nodig,
zoals bijvoorbeeld
-
Federico Campanale
-- visual design
die de afgelopen jaren, vanuit zijn activiteiten
als media kunstenaar, als gast docent bij
visual design is opgetreden.
Essentieel voor de continuiteit van het multimedia onderwijs,
alsook project(en) multimedia en game development,
in in mijn opvatting de voortzetting van de aanstelling van
-
Winoe Bhikharie (CV) -- (project) interactieve media & game development
die in de afgelopen periode, behalve zijn technisch werk
aan het XIMPEL platform, ook zijn inzet heeft getoond
bij VPR activiteiten, zoals de masterclass game development.
vraagstelling(en)
Samenvattend,
in overleg met de onderwijsdirectie en de leiding van
de sectie BMW zal een oplossing gezocht moeten worden voor de
volgende issues:
- onderwijs multimedia vakken in academisch jaar 2011/12
- technische ondersteuning multimedia vakken en projecten
- coordinatie van en begeleiding afstudeerders specialisatie mCS-MM
In het bovenstaande heb ik enkele hints gegeven hoe
deze issues aangepakt kunnen worden en
een discontinuiteit in het multimedia onderwijs,
op de korte termijn en middellange termijn,
voorkomen kan worden.
Deze hints/suggesties kunnen in nader overleg verder uitgewerkt worden.
A. Eliëns, 10/3/09
(C)
Æliens
2014