@

multimedia @ VU

talk show tell print

PDF / overview 2009

plan multimedia -- 2009-2011, en daarna

Met het oog op mijn deeltijd aanstelling bij de Universiteit Twente, en mijn voornemen na afloop van die aanstelling, in juli 2011, een jaar sabbatical verlof te nemen, is het zaak tijdig maatregelen te nemen voor de (eventuele) continuering van het onderwijs multimedia.

achtergrond

Het multimedia onderwijs is in 2000/2001 opgezet voornamelijk ten behoeve van de opleiding/minor Multimedia & Cultuur. Daarnaast is tezelfdertijd ook een specialisatierichting Multimedia bij Informatica ingesteld. Deze afstudeerspecialisatie heeft een bescheiden aantal afstudeerders opgeleverd, waarvan een enkele cum laude, en heeft momenteel een 7-tal, als zodanig, ingeschreven studenten, zie:

ondersteuning

Bij de begeleiding van zowel master-studenten, Informatica en Informatiekunde, alsook (Informatica) bachelor projecten spelen een belangrijke rol, zowel als tweede lezer, en voor co-supervisie. Beiden zijn in staat, in belangrijke mate, onderwijs en coordinatie van de multimedia projecten over te nemen. Ook Dick Bulterman kan, vanzelfsprekend, hierin een belangrijke rol spelen.

Voor een vak als visual design, echter, is de inzet van een daarvoor gekwalificeerde docent nodig, zoals bijvoorbeeld

die de afgelopen jaren, vanuit zijn activiteiten als media kunstenaar, als gast docent bij visual design is opgetreden.

Essentieel voor de continuiteit van het multimedia onderwijs, alsook project(en) multimedia en game development, in in mijn opvatting de voortzetting van de aanstelling van

  • Winoe Bhikharie (CV) -- (project) interactieve media & game development
die in de afgelopen periode, behalve zijn technisch werk aan het XIMPEL platform, ook zijn inzet heeft getoond bij VPR activiteiten, zoals de masterclass game development.

vraagstelling(en)

Samenvattend, in overleg met de onderwijsdirectie en de leiding van de sectie BMW zal een oplossing gezocht moeten worden voor de volgende issues:
  • onderwijs multimedia vakken in academisch jaar 2011/12
  • technische ondersteuning multimedia vakken en projecten
  • coordinatie van en begeleiding afstudeerders specialisatie mCS-MM
In het bovenstaande heb ik enkele hints gegeven hoe deze issues aangepakt kunnen worden en een discontinuiteit in het multimedia onderwijs, op de korte termijn en middellange termijn, voorkomen kan worden. Deze hints/suggesties kunnen in nader overleg verder uitgewerkt worden.

A. Eliëns, 10/3/09




(C) Æliens 2014