Vu Klimaatspel – Nrc Academische Jaarprijs.
Dit jaar heeft de VU als inzending voor de NRC academische jaarprijs een
concept voor een klimaatspel in ontwikkeling gebracht.
Op deze manier wil de Vrije Universiteit spelenderwijs informatie over de
samenhang tussen mens en klimaat over brengen, nu de invloed van de mens op het
klimaat steeds duidelijker aantoonbaar wordt, en meer wordt geaccepteerd. De
bedoeling van het spel is om jonge mensen van 12 -26 jaar bewust te maken van
een leefomgeving die direct beïnvloed kan worden door de acties van henzelf en
andere mensen op een kleine schaal, tot op het niveau van de wereldpolitiek.
Het spel zal competitieve spelelementen combineren met educatieve
elementen, waar tijdens interactieve momenten in het spel de speler kennis zal
moeten opdoen om effectief verder te spelen en partners te verzamelen. Kennis
komt voort uit het onderzoek zoals het gedaan wordt door de onderzoekers die
samenwerken in het klimaatcentrum van de Vrije Universiteit. Het educatieve
accent zal liggen op de overdracht van wetenschappelijk werk in een geschikte
vorm voor de gekozen doelgroep.
De Vrije universiteit wil via deelname aan de academische jaarprijs, en
goede reclame uiteindelijk het publiek bereiken. Aangezien het een jonge
doelgroep betreft zal de nadruk liggen op het spel ‘online’
aan te kunnen bieden. Hierdoor kunnen de jongeren gemakkelijk in contact komen
met het spel.
In het spel zullen elementen verwerkt worden die belangrijk zijn voor de
leeftijdsgroep. Hierbij valt te denken aan elementen uit het dagelijkse leven
van deze jongeren, die terugkeren in het spel, alleen wordt duidelijk de
invloed van de mens op het klimaat aan getoond, en met de ze elementen
aangeleerd/geassocieerd.
De charme van het spel is de keuze voor een vorm die uitermate goed
geschikt zou kunnen blijken om de samenhang tussen verschillende disciplines over
te brengen, waarbij de speler de samenhang leert tussen politiek, economie,
klimaat en sociale aspecten. Door deze multidisciplinaire insteek, kan de het
spel ook een rol spelen in het curriculum. De speler leert op spelenderwijs de
samenhang tussen de verschillende disciplines. Bovendien heeft de speler ook te
maken met de acties van andere spelers, wanneer de keuze om een “single player” of “multiplayer” spel te
spelen wordt geïntroduceerd. De multidisciplinaire aanpak van het spel
weerspiegelt de aanpak van de Vrije universiteit, in de zin dat de
mogelijkheden van het spel realistische weergaven zijn van de onderzoekspunten
van de Vrije Universiteit. Zo kan de speler bijvoorbeeld een spelstijl kiezen
die gericht is op het verminderen van de uitstoot en investeren in groene
technologieën, maar moet de speler ook rekening houden met de welvaart van het
land. Deze punten zijn ook onderdeel van het onderzoek binnen het
klimaatcentrum, waar onder andere onderzoek verricht wordt naar de
mogelijkheden tot het reduceren van emissies enerzijds en de mogelijkheden tot
adaptatie anderzijds. In het spel zal de speler ook toegang hebben tot actueel
onderzoek, zoals dat gebeurt aan de Vrije Universiteit.
Doordat het spel online gespeeld wordt, is het
mogelijk om een website te koppelen aan het spel. Op deze website kan de
leerling, ook buiten het actief participeren in het spel, kennis op doen over
de veranderingen in het klimaat en het onderzoek om deze veranderingen te
kunnen begrijpen.
De bedoeling is om de publicaties van de VU op het gebied van klimaat ook
in populaire vorm leesbaar te maken voor het publiek, zowel binnen het spel,
als op de website. In het bijzonder zal de focus liggen op studies naar het
stijgen van de zeespiegel (Kroon et al.), het belang en de werking van de
ecologische “sinks” (Dolman et al.), de problematiek
rondom toekomstige emissiescenario’s, transitie van energiebronnen en de uitdagingen
van internationale samenwerking. De Vrije Universiteit heeft al 20 jaar een
belangrijke internationale positie op het gebied van onderwijs en onderzoek
naar klimaatverandering, met een grote ervaring in de samenhang tussen ‘ecology and palaeoclimate’ onderzoek, evenals de
maatschappelijke implicaties op het gebied van water en energie. In het spel
staat de dynamische uitdagingen van werking tussen het klimaatsysteem en de
internationale gemeenschap centraal. Ten behoeve van de nationale en
internationale profilering van het Klimaatcentrum is behoefte aan een indeling
van het klimaatonderzoek, en deze richt zich op de volgende speerpunten.
-
klimaatsysteem
-
adaptatie
-
mitigatie
-
economische
en internationale beleidsaspecten.
Het doel van het spel is om het onderzoek van de VU kenbaar te maken aan
het bredere publiek (ook elders in de wereld), op alle aspecten van
klimaatverandering zoals onderzocht aan de Vrije Universiteit. Door dit cross-media format kunnen de “wetenschappers
van morgen” vandaag nog geïnteresseerd raken in het klimaatonderzoek, en kan de
Vrije Universiteit een mooi, leuk en educatief spel op de markt brengen.
Het team bestaat
uit de volgende leden:
Onderzoekers:
Pier Vellinga
Frans Berkhout
Peter van Bodegom
Frans-Jan Parmentier
Anton Eliens
Alex Halsema
Studentleden:
Anne Martens
Elia Orru
Haroen Lemmers
Charlotte Spliethoff
Karlien Meulenaars
Pieter Pauw
Hugo Heerdemans
Marek van de
Watering
Winoe Bhikarie
Projectleider
Merlijn Draisma
Rob Schuddeboom
Thijs Louiss