@
multimedia @ VU
[_]
readme
register
feedback
projects
resources
_
#
@
!
PDF
Mike is al jarenlang actief als game developer, en heeft samen met zijn
broer een bedrijf (M2H) dat een aantal grotere en kleinere succesvolle
games opgeleverd heeft, in de laatste jaren ook voor iPhone en iPad.
Ik heb Mike al een paar keer meegenomen naar de Universiteit
Twente om daar de studenten enthusiast te maken voor
game development en Unity3D, waarin Mike zich tot
de experts mag rekenen.
Toen een afstudeerproject naderde, na een aantal kleinere
projecten multimedia & game development van
meer technische aard, leek het me een geschikt moment
voor Mike om zijn kennis van en ideeen over game design & development
eens netjes op te schrijven, en op die manier toegankelijk te
maken voor andere studenten.
Maar, ondernemer van nature, en dus natuurlijk eigenwijs, bepleitte
Mike een ander onderwerp ter hand (te mogen) nemen, en wel,
zoals verwoordt in de inleiding van zijn skriptie:
My thesis will describe my experiences in game development in general and in particular highlight collaboration in game development.
Wederom een technisch project, maar nu met als thema het
samen (met nadruk: collaborative) ontwikkelen van
games, gericht op de technische uitbreiding van
de Unity Game Editor, met als doel de samenwerking tussen
(in het engels) artists en developers
te verbeteren.
Aanbevolen om te lezen. Maar nu eerst terug naar het begin.
In 2007, als eerste jaarsstudent, vroeg Mike me over het essay
voor inleiding multimedia: "mag het over game development gaan?"
Ja, leuk, antwoordde ik enigszins schuchter, niet wetende wat ik
kon verwachten.
Leerzaam, deelde ik Mike later mee, toen bleek dat hij
al jaren lang ervaring had met het ontwikkelen van online games,
iets waar ik zelf in het kader van het klimaat game Clima Futura
net mee begonnen was.
-- daar kan ik nog wat van leren -- dacht ik toen.
En inderdaad ..., maar dat zal inmiddels wel duidelijk zijn.
In zijn
bachelor project was het onderwerp: Efficient netwerk gebruik in online virtuele werelden.
Meer technisch van aard, en voor mij een verdieping in
de mogelijkheden van Unity3D, als vervolg op het project wat hij kort
tevoren samen met Jos Hoebe had gedaan, waarin ik voor het eerst
met Unity3D kennismaakte:
Game development in Unity3D.
Mijn aanvankelijke scepsis over Unity3D, als yet another tool
is in de loop van de tijd volledig verdwenen, zeker toen
je inspirerende presentatie voor mijn studenten aan
de Universiteit Twente tot zeer succesvolloe producties
bleek te leiden.
Mijn slogan -- it's all in the game -- werd door jouw bijdrage
meer dan een lege phrase, en ik ben bang dat, na terugkeer
van mijn sabbatical ook de VU niet aan deze invloed zal ontkomen,
dan met als motto -- serious games in a social context.
Rest me te zeggen dat ik met plezier terugdenk
aan de vele gesprekken, ondermeer gedurende de reizen naar Twente,
maar ik denk dat ik ook namens Michiel Hildebrand (de tweede
lezer, bedankt Michiel!) de hoop mag uitspreken
deze samenwerking later te kunnen hervatten.
Beste Mike, veel succes als professionele game ontwikkelaar.
Ik heb veel van je geleerd, en ik hoop dat je van ons ook
wat hebt opgestoken.
Anton Eliëns, 21/6/11
[_]
readme
register
feedback
projects
resources
_
#
@
!
(C)
Æliens
2014