@

multimedia @ VU
[_] readme register feedback projects resources _ # @ !

talk show tell print

PDF

Timen Olthof -- bachelor september 2008

Als je een willekeurige Informatica student vraagt wie Jackson Pollock is, dan zal die wellicht zijn of haar schouders ophalen, en de phrase action painting als volstrekt irrelevant voor een technische discipline zoals de Informatica beschouwen. Bij een live demonstratie van action painting met de Wiimote, een wireless interaction device geintroduceerd door Nintendo, daarentegen wordt de interesse onmiddelijk gewekt, al was het maar doordat je iets leuks met een gadget kunt doen.

Timen heeft in zijn bachelor-project WIIMOTE IN RICH INTERNET APPLICATIONS laten zien dat hij niet alleen de technische skills heeft om de WiiMote aan flex/as3 te koppelen, maar ook het inzicht om daar interessante physics-based animaties mee aan te sturen, culminerend in de al eerder genoemde action painting demo geinspireerd op Jackson Pollock, en gemaakt door een aanpassing van de splatter applicatie van Stamen Design. En inderdaad, Timen weet wie Jackson Pollock is, en wat action painting in de ontwikkeling van de schilderkunst betekent.

Timen heeft een bescheiden manier van presenteren, en mede wellicht door de cultuur onder Informatica studenten, de neiging technische zaken op de voorgrond te plaatsten, en de meer inhoudelijke of creatieve aspecten een beetje weg te lachen. Maar schijn bedriegt, zeker als je weet dat Timen naast zijn studie Informatica ook aan een bachelor filosofie werkt.

In de afgelopen periode heeft Timen regelmatig deelgenomen aan de bijeenkomsten van het Clima Futura team, om zijn vorderingen met flex/as3 en de Wii te demonstreren. In het vak Multimedia Authoring gaat hij de 3D mogelijkheden van flex/as3 onderzoeken. Ook van zijn inspanningen op dat vlak heb ik hoge verwachtingen. En het is me, afsluitend, een genoegen Timen als student voor de (Informatica) master specialisatie Multimedia te kunnen verwelkomen.

A. Eliëns, 12/9/08



[_] readme register feedback projects resources _ # @ !

(C) Æliens 2014