
10/im -- comment(s) / statistic(s)
- 02/2/2011: (p)im -- [the last]: view(s)
als laatste bericht, sommigen vroegen zich af waar ging dit vak over, en wat hebben we nou eigenlijk geleerd. Voor mij gaat het (project) interactieve multimedia over wat jullie aan producties opleveren, en ook dit jaar is er prachtig werk, zoals verzameld te zien in:
www.cs.vu.nl/~eliens/im/view-im-11.htmlen natuurlijk gaat het dan ook over skills, gewoon je dingen pnline kunnen zetten, en literacy, weten hoe je communiceert, maar nu eens op een meer praktische en creatieve manier dan gebruikelijk. En voor de ondersteuning daarbij onvoorwaardelike dank naar Timen. Ook heb ik jullie aangesproken op wat je met een studie wil, en er toe aan proberen te zetten mondige studenten te zijn ala [you have a voice, you have a choice]. En dus, als laatste woord nog eenmaal het verzoek tot feedback: www.cs.vu.nl/~eliens/im/feedback.html <www.cs.vu.nl/%7Eeliens/im/feedback.html> waarvan jullie bijdragen te zien zijn op: www.cs.vu.nl/~eliens/im/eval-11.html <www.cs.vu.nl/%7Eeliens/im/eval-11.html> dank voor jullie deelname aan (project) interactive multimedia mede namens Timen - 30/6/2011: roundup de uitslagen van de roundup staan vermeld op: www.cs.vu.nl/~eliens/im/roundup.html al met al een mooie vertoning, met als overall winnaar groep 19 (A Comic Story), en een eervolle vermelding van groep 12 (Homocide Detective) en 13 (APTIAM). Karan, Yasin, Alex, Arwish, Jasper en Edgar goed gedaan!
Interessant is dat de verdeling IMM en studenten die het als keuzevak doen half om half is!Wat het vak betreft, naast de vanmiddag ingevulde evaluatie, nog graag jullie feedback, via het online formulier: www.cs.vu.nl/~eliens/im/feedback.html Een van de overwegingen is om (in de toekomst toch weer) meer gewicht aan het theoretische deel toetekennen, en naast de rechtvaardiging een inhoudelijk essay te vragen, met ook het college in de laatste week daaran gewijdt, mede om herhaling in de presentaties van het werk van studenten te voorkomen. Graag jullie mening (via het feedback formulier). De cijfers worden hopelijk zsm bekend gemaakt via TIS, en bij vragen neem dan contact met mij op, dus niet met Peter of Timen. Voor degenen die hun project na de deadline inleveren, moet voor ieder lid van de groep een apart tentamenbriefje met daarop de naam van het vak, groepsnummer, alsook je eigen naam en studentnummer in mijn postvakje op de 4e verdieping gedeponeerd worden. beoordeling gebeurd dan verder op grond van het werk wat online staat. Wel graag even een email dat je beoordeeld wil worden, als het af is. Al met al, mooie resulaten, en het zit er weer (bijna) op. Ook dank voor jullie inzet. - 23/6/10: via email I wrote -- drop(s)
als diskruimte een probleem is voor bv de zip, dan kun je een facilieit zoals bvwww.dropbox.com/pricing gebruiken. De gratis versie geeft 2G, dat moet voldoende zijn. In het geval dat je dropbox of iets wat er op lijkt gebruikt, graag even een mail, en met passowrd als je het password protected wegzet! - 22/6/10: via email I wrote -- clip(s)/review(s)
vandaag was het laatste hoorcollege (p)im, met mooi work in progress.Morgen is de presentatie van de interactieve videos, en donderdag de roundup, waarin een selectie van de viral clips getoond wordt. De deadline voor de clips en interactieve video is vanavond, 23.59. Zorg in ieder geval dat de clip online staat, en download baar is. Ook de interactieve video applicatie moet downloadbaar zijn, als zip (dus liever geen rar oid) Donderdag uiterlijk moeten de essays ingeleverd zijn. Een ander onderdeel is de peer review, die middels het online forumulier www.cs.vu.nl/~eliens/im/get-review.php ingevuld moet worden. Dat kost enige tijd, en om jullie in deze eindfase niet al te zwaar te belasten is de deadline daarvoor op vrijdagavond 23.59 gezet. Mocht een groep, onverhoopt, niet in staat zijn de deadline(s) te halen, maar is er wel bijna zogezegd, laat ons dat dan even weten. Zorg er overigens wel voor dat de clip af is, en de interactieve video vertoonbaar. Voor de beoordeling wordt dan naar de versie gekeken die in de blessure tijd, dus (niet al te lang) na de deadline beschikbaar is. Nog iets over de peer reviews: kritische reflectie op en beoordeling van eigen en andermans werk is een essentieel onderdeel van (interactieve) media productie, en telt als zodanig ook mee in de eindbeoordeling. Als er vragen of onduidelijkheiden zijn, mail me, of vraag het morgen. - 17/6/10: via email I wrote -- presentatie(s)/deadline(s)
in aanvulling op de mail van Peter, nog wat extra informatie over het rooster en de deadlines van volgende week,dinsdag continueren we de presentatie van work in progress, en zal ik ook nog een video essay/praatje houden, in principe gebaseerd op de clips die binnen gekomen zijn via www.cs.vu.nl/~eliens/im/submit-clip.html dat zijn er nog niet zoveel, dus dat wordt een eitje. woensdag zijn de presentaties van de final applications. Aanwezigheid daarbij is (laat ik het mild uitdrukken) zeer gewenst. Peter en Timen zijn daar ook bij, dus met de presentatie beinvloed je ook je eindcijfer. donderdag is de presentatie van de viral clips. Voor alle duidelijkheid, je mag bestaande clips als materiaal gebruiken, maar je moet er wel iets aan toevoegen. De functie van de clip is het verkopen of aanprijzen van je final application, de interactieve video. Zowel de clip als de interactieve video moeten dinsdag eind van de dag beschikbaar zijn. Het essay (de rechtvaardiging) uiterlijk donderdag. Een en ander staat, hopelijk onmiskenbaar duidelijk in: www.cs.vu.nl/~eliens/im/practicum.html de ideeen en presentaties tot dusver waren veelbelovend, dus voor het laatste deel van het traject, laat je inspireren, en maak er wat moois van. Als je daardoor van de oorspronkelijke interactie/story graaf afwijkt dan is dat geen probleem, maar geef dat wel aan in de rechtvaardiging. Voor het essay wordt je uitgenodigd je gedachten te laten gaan over zaken als media literacy, de waarde van interactieve video in communicatie, of de relatie interactieve videos en games. Ook je mening over de aanpak gevolgd in dit vak wordt op prijs gesteld, en een kritisch noot mag. Veel succes in dit laatste deel, en vooral ook veel plezier. Ik herhaal, maak er iets moois van! - 17/6/10: Peter wrote --
Dan geheel in stijl natuurlijk van de derde begeleider ook nog een mailtje. Ik heb zojuist ook mijn commentaar geüpdatet naar de versie 17 juni dus komt dat zien op www.few.vu.nl/~ppeerde/pim/pim-comments-peter-2010.txt en neem vooral contact met me op als hier nog vragen / opmerkingen over zijn.In deze versie van het commentaar heb ik bij een paar groepen ook een links gegeven naar interessante en handige pagina's die misschien voor jullie allemaal iets kunnen betekenen: -Voor de geinteresseerden in Ximpel 2.0 met directe Youtube filmpjes support: www.timelessfuture.com/portfolio/ximpel/ -Het creëren van overlays met tekst en plaatjes die op een voor ingestelde tijd verschijnen voor een voor ingestelde tijdsduur met behulp van de "starttime" en "duration" attributen in ximpel: ximpel.few.vu.nl/tutorials/Overlays_in_XIMPEL.html#Creating_a_basic_overlay Heel veel succes en verras je collega's en ons met een spetterende viral en interactieve video volgende week! - 15/6/10: progression/presentatie(s) --
vandaag was de workshop storytelling, met 13/40 studenten een magere opkomst, maar desalniettemin onderhoudend en zeer vermakelijk door de uiteenlopende verhalen. Ik heb ook jullie sites bekeken, en kort mijn bevindingen in je status opgenomen, zie www.cs.vu.nl/~eliens/im/groepen.html en klik op de (...) het valt me op dat bij veel groepen nog betrekkelijk weinig online staat. Werk daaraan, en besef dat de tijd dringt. Volgende week al is de oplevering van de applicaties. Het tonen daarvan gebeurt deels op dinsdag en voor de rest op woensdag. Donderdag is de roundup, en wordt een selectie van de clips vertoond, met stemming over de beste clip, in verschillende categorieen. Woensdag en donderdag is aanwezigheid verplicht. As donderdag 17 juli, om 13.30 zijn wederom student presentaties, nu storyboards en verhaallijnen. Het liefste zie ik ook materiaal, en korte fragmenten van jullie applicatie. Voor het formaat, zie: www.cs.vu.nl/~eliens/im/@s5-present-3.html Aanwezigheid is verplicht, en ook de presentaties zijn verplicht, al hoeft niet iedereen te presenteren. Dwz wie het eerst komt die het eerst maalt ... - 11/6/10: (p)im -- progression(s)
veelbelovend, wat er donderdag getoond werd.
We gaan nu de derde week in, dinsdag is er een workshop storytelling, waarin je in 12 stappen mag vertellen hoe je de wereld red door gebruik te maken van je superpowers (volgens een beproefd hollywood recept).Woensdag is er geen college, maar donderdag is wederom een presentatie sessie. Daarin wil ik vooral work in progress zien, dwz uitwerkingen van de storyboard, en ook het materiaal, clips, eigen opnamen, die de essentie van je idee weergeven. Gebruik de presentatie ook, nadrukkelijk, om feedback te krijgen, en duidelijkheid over dingen waar je nog niet uit bent, door de mening van de klas te vragen, of van ons, de begeleiders. Onthou, voor wat de interactie betreft: every story has a beginning, middle and end, but not necessarily in that order www.cs.vu.nl/~eliens/create/@s5-story-order.html tot dinsdag, of anders donderdag
en kom op tijd!- 10/6/2010: Timen wrote -- Inmiddels zijn we al weer bijna twee weken op gang met project interactieve multimedia.
Onze opmerkingen over jullie projecten zijn te vinden op: www.few.vu.nl/~ppeerde/pim/pim-comments-peter-2010.txt en www.few.vu.nl/~tpolthof/teaching/pim2010/pim-comments-timen-2010.txt Deze bestanden zullen we aanvullen naarmate het project vordert. We hebben ook al een paar keer een ronde gemaakt langs de portfolio's en hoewel er een paar mooie bij zitten, zijn er ook nog veel niet online of nogal kaal. Maak ook van je portfolio wat moois en overzichtelijks, het is de presentatie van je project naar buiten toe! Nog even een reminder: gebruik voor tekst deliverables het .pdf of .html formaat, geen .doc, .docx of .rtf want dat is niet overal gemakkelijk te openen.Bij vragen of opmerkingen kunnen jullie uiteraard mailen naar Peter ppeerde@few.vu.nl of Timen tpolthof@few.vu.nl. - 8/6/10: (p)im -- presentatie(s) er waren vanochtend veel minder mensen dan ik verwacht had, om 11.00 uur telde ik er 13. met deze groep hebben we workshop game design gedaan, met als onderwerp hangjongeren, en straatcultuur. Kernwoord in de straatcultuur is respect. Maar het zou een te eenvoudig grapje zijn, het niet komen opdagen te koppelen aan (een gebrek aan) respect.
Hoe dan ook, aanwezigheid bij de presentaties van de interactie graaf is verplicht, zie www.cs.vu.nl/~eliens/im/present-2.html voor de algemene richtlijn voor de presentatie. Voor alle duidelijkheid, de interactie of story-graph moet online staan, bvk in PDF, en het het liefst op een scherm van 1024x786 passen. Je hebt dan maximaal twee minuten de tijd om het uit te leggen. Presentatie van de storygraph is voor iedereen verplicht. De accounts zijn nu alle beschikbaar. Als je wil zien wat je vandaag niet gemist hebt, kijk dan op www.cs.vu.nl/~eliens/im/concept-2.html De referenties daar kun je zelf natrekken. Wat je wel gemist heb is een interessante discussie over straatcultuur en een gelegenheid om (game) design skills te oefenen en voor te leggen aan de klas. Soms is afwezigheid een teken van niet geuitte onvrede of onduidelijkheid. Mochten er onduidelijkheden zijn, stel dan vragen. Mocht er ongenoegen zijn, spreek dat uit. Hoe dan ook, een van de expliciete leerdoelen van het vak (P)IM is presentatie en (kritische) discussie. tot donderdag, en kom op tijd! - 4/6/10: (p)im -- hold the presses
een zeer inspirerende bijeenkomst gisteren, en bovendien de eerste clip is binnen: www.cs.vu.nl/~eliens/im/clips-10.htmldat was het goede nieuws, en nu het slechte nieuws: er is iets misgegaan bij het aanmaken van de accounts, dus bedwing nog even jullie ongeduld om er mee aan de slag te gaan: (zie bericht helpdesk onder). tot dinsdag, op het programma staat een workshop game design. - 2/6/10: p(im) -- account(s)
op www.cs.vu.nl/~eliens/im/groepen.html staan de (groep) accounts, en in www.cs.vu.nl/~eliens/im/toegang.html kun je lezen hoe er materiaal op te zetten. Maak er wat moois van!De accounts zijn aangevraagd, en hopelijk voor het weekend beschikbaar. In www.cs.vu.nl/~eliens/im/present-1.html kun je, heel kort, zien wat er donderdag 3 juni (morgen of als je het leest vandaag) van je verwacht wordt. En, ..., kom op tijd! - 30/6/2011: roundup de uitslagen van de roundup staan vermeld op: www.cs.vu.nl/~eliens/im/roundup.html al met al een mooie vertoning, met als overall winnaar groep 19 (A Comic Story), en een eervolle vermelding van groep 12 (Homocide Detective) en 13 (APTIAM). Karan, Yasin, Alex, Arwish, Jasper en Edgar goed gedaan!