@
multimedia @ VU
[_]
readme
roundup
register
participant(s)
college
practicum
resource(s)
_
#
@
!
PDF
comment(s) -- about IMM (2008) -- as pilot (P)IM
digest(s)
(Project) Interactieve Multimedia -- bevindingen en verbeteringen
In het onderstaande zijn in zeer compacte vorm
een aantal noodzakelijke verbeteringen voor het toekomstige vak (P)IM aangegeven, op grond van de pilot van dit jaar, en
mede gebaseerd op de (in verkorte vorm opgenomen)
opmerkingen
van studenten.
requirement(s) -- course (2009)
- website(s) -- very different, need more uniform style
- format(s) -- some online accessible, some only as zip, must be online
- clip(s) -- flv and wmv must be mandatory, no quicktime
- video(s) -- 313 with flash, must be ximpel (in principle)
- recommendation(s) -- more srtict supervision in 2009
- essay(s) -- in future only in pdf, not all read guidelines (ok means received!)
- config(s) -- change \ in / in IVConfig.xml, to play online!
- filename(s) -- avoid spaces, and use flv instead of FLV.
- online(s) -- in 2009, everything must be deliver online, in web-friendly formats
observation(s) -- im08 -- course
- 101-fokke (BWI): Al met al vond ik het een superleuk project en heb ik eigenlijk een beetje spijt dat ik niet deze richting op ben gegaan met studeren.
- 103-ploeger: Over de redenen om dit promotiemiddel door studenten te laten maken heb ik eerlijk gezegd zo mijn twijfels. Natuurlijk is het belangrijk dat studenten zelf zogenaamde .media literacy? opdoen door deze hands-on aanpak, maar het moge duidelijk zijn dat het bureau Marketing en Werving profiteert van de kostenbesparingen.
- 103-schaap: Nog kort over het vak IMM, op zich ben ik persoonlijk wel blij met de praktischere aanpak van dit vak dan de theoretische aanpak. Na het doorlezen van de syllabus kreeg ik de indruk dat je wel meer leert door praktisch bezig te zijn met multimedia in de vorm van dit project.
- 104-ijkema: Tijdens dit vak heb ik wel aardig wat geleerd.
- 104-lammers: Mijn conclusie over dit vak is achteraf toch wel erg bijgedraaid nu je het eindresultaat gezien hebt. In het begin had ik het idee dat je wel heel erg aan je lot werd overgelaten van dit is de opdracht kijk maar hoe je het doet. En daarbij had ik het idee dat het me niet zou lukken. Maar als je dan uiteindelijk met dit eindresultaat komt en terugkijkt op het hele proces moet ik toch zeggen dat ik veel geleerd heb, veel meer dan ik aan de hand van de eerste les zou verwachten en dat is altijd leuk om zoiets te kunnen zeggen.
- 105-dijkstra: This project was quite nice to do and a refreshing distraction from the regular theoretical and programming courses.
- 105-rietschoten: En het materiaal dat behandeld werd in de colleges was vaak meer vermaak dan onderwijzend. Desondanks heb ik wel aardig wat geleerd en kunnen toepassen, maar ik zou zeggen dat ik dat vooral uit de praktijkvoorbeelden geleerd heb.
- 106-schoonhoven: Bovenal was het een leuk en interessant project. Eens wat anders dan de studieboeken. De opgedane ervaring kan ons goed van pas komen voor presentaties.
- 108-kroon: Het leukste van deze cursus vond ik de practicumopdracht en de vrijheid die we hierbij kregen. Ik vind het jammer dat er in de colleges weinig ruimte was voor theorie. Positief vind ik de presentaties in de colleges want hiermee kun je oefenen met pitchen. Een minpunt van deze cursus vind ik het ontbreken van een blackboard pagina en de onoverzichtelijke website
- 111-mensink: Ook de verwachtingen die ik voor het vak had zijn aangepast. Eerst dacht ik dat het een saai, nutteloos vak zou zijn. Nu valt het wel mee, het is goed om ook eens uit de code te kruipen en iets te maken wat andere mensen ook kunnen waarderen.
- 111-virgil: Ik keek er in het begin tegen op om een film te maken en zag het nut er niet helemaal van in, maar nu we klaar zijn viel het eigenlijk reuze mee. Ik heb veel geleerd van de cursus en achteraf gezien was het best leuk om een keer een film te maken.
- 201-schootemeijer: Al met al een leuke opdracht, alleen het vele typewerk was niet zo leuk. Een justificatie en een essay is toch een beetje teveel van het goede.
- 205-kleinrouweler: Ik kan het vak Inleiding Multimedia als een leuke ervaring beschouwen. ... Iets wat tegen informatici niet vaak genoeg gezegd kan worden, gezien wij een focus op en interesse in de techniek hebben. Daarbij vergeten we soms wat het doel van deze techniek is.
- 205-vliet: De cursus IMM vond ik een leuke afwisseling tussen al de wiskundige vakken, hier konden we onze andere creativiteit kwijt.
- 206-bindraban: Een eerste indruk: Het vak Inleiding Multimedia, gedoceerd door Dhr. A. Eliëns, was in het begin een groot vraagteken voor mij. ... Evaluatie van het vak Inleiding Multimedia: Ik heb veel geleerd van deze opdracht en veel nieuwe inzichten gekregen.
... Ik had van mezelf geen idee dat ik dit soort dingen leuk vond om te doen, maar dit vak valt zeker onder een van de leukste vakken van het jaar.
- 206-setoe: Mijn eerste gedachte was: Nee, hier heb ik geen zin in.. . Maar naarmate de tijd verstreek ben ik het eigenlijk steeds leuker gaan vinden. ... Ik vind dat dit vak gegeven moet blijven worden om de creativiteit van de student te blijven stimuleren.
- 208-overeen: Ik vond het vak Inleiding Multimedia een welkome afwisseling op de wat meer theoretische vakken die we gedurende het jaar gekregen hebben. .. Al met al kan ik concluderen dat het vak Inleiding Multimedia me goed bevallen is.
- 208-remmel: Al met al vond ik het persoonlijk leuk om gewerkt te hebben aan een interactieve video, puur om het .vakgebied. eens te bekijken.
- 213-banaszak: Making such a project for Inleiding Multimedia course was a nice experience. I learned how to create interactive videos and games. It was not only a typical informatics project, but also a project requiring creative thinking and hitting on an idea.
- 213-mechlonska: It is not only fun, but you can also learn XML and more. I think I am going to use this application in the future to do some other university projects or just for fun.
- 302-vaassen: Onze docent geeft op een geheel eigen manier college. Tijdens het college staat hij in constant contact met de computer. Deze, op haar beurt, staat online. Gesproken zinnen vult hij aan met materiaal van internet. ... Het maken van een filmpje en het op internet zetten spreekt mij bijzonder aan. ... Misschien ga ik het maken en ordenen van beeldmateriaal ook toepassen in mijn eigen lessen. Ik heb er veel van geleerd.
- 302-yuksel: Na zes weken hard werken zijn we eindelijk klaar met onze film. In deze zes weken heb ik behoorlijk wat geleerd.
- 304-erkamp: Het vak was erg leuk, al dacht ik er anders over in het begin, ik heb veel geleerd over hoe en wat van het maken van een film. XIMPEL is een mooi systeem en makkelijk te gebruiken.
- 305-willems: Vanaf de eerste les IMM viel het mij wel op dat het verre van een exact vak is. Er zijn erg veel vage begrippen naar mijn idee en er kwamen soms best kunstzinnige dingen voorbij. Ik kan mezelf daar nooit zo goed in vinden. Afgezien hiervan heb ik uiteindelijk wel echt goede dingen geleerd hierdoor.
- 306-gooijer: Het is wel een leuke leer ervaring geweest voor mij en ik vind de technologie ook interessant. Ik denk dat nadat het uit de kinderschoenen is gegroeid kan het nog heel wat worden. Ik hou het in de gaten.
- 309-akin: Hierbij wil ik eerst zeggen dat ik het een erg leuke opdracht vond. Naast dat het leuk is heb ik ook zeer veel geleerd.
... In het kort samengevat vond ik de opdracht erg interessant, leuk en leerzaam.
101-fokke (BWI):
Ook zo het leuker zijn geweest als het project meer diepgang had, bijvoorbeeld zelf
programmeren. Natuurlijk kon dit nu ook, maar was de tijd te krap om dat echt te gaan doen.
Dit kan ook alleen als het project ondersteund wordt door goede tutorials over FLEX en video
bewerking, echter is hier niet de tijd voor. Misschien is het een optie om het project langer te
maken en meer ECTS?
Al met al vond ik het een superleuk project en heb ik eigenlijk een
beetje spijt dat ik niet deze richting op ben gegaan met studeren.
103-ploeger:
De cursus is dit jaar een soort „proefcursus? met het oog op de komende onderwijsvernieuwingen. Vanwege deze reden is dit essay ook voorzien van commentaar (waar relevant) op de cursus zoals deze in 2008 gegeven werd.
Over de redenen om dit promotiemiddel door studenten te laten maken heb ik eerlijk gezegd zo mijn twijfels. Natuurlijk is het belangrijk dat studenten zelf zogenaamde „media literacy? opdoen door deze hands-on aanpak, maar het moge duidelijk zijn dat het bureau Marketing en Werving profiteert van de kostenbesparingen. Een professioneel bureau inschakelen om dergelijk promotiemateriaal te laten maken zou natuurlijk vele malen duurder zijn geweest.
103-schaap:
Het vak IMM begon op 1 april 2008. Na het volgen van het eerste college was volgens mij het
overgrote deel van de klas nog steeds niet op de hoogte wat nou precies de bedoeling was van
het vak. Een interactieve videoapplicatie maken… Met een platform dat nog niet beschikbaar
was. Met enige vaagheid in mijn hoofd gingen volgde ik het tweede college. Het bleek dat het
overgrote deel van de klas inderdaad niet echt snapte wat nou precies de bedoeling was. Na de
afspraak met de studentassistent werd het al een stuk duidelijker. We begonnen aan het
project. Naarmate het project vorderde begon ik in te zien dat het toch niet zo’n vaag vak was
zoals ik dacht na het eerste college. Na enkele weken hadden we al flink wat materiaal en het
XIMPEL platform was beschikbaar. Alles wees zich grotendeels vanzelf met het XIMPEL
platform en daarvoor de complimenten aan het Clima Futura Lab. Over de begeleiding heb is
er niet veel te zeggen, na de eerste afspraak hebben we niet veel meer gehoord van de
studentassistent (we hadden niet dan ook niet nodig omdat het project goed liep maar dat
terzijde). Anderhalve week voor de inleverdatum kregen we nog een kort mailtje om te
melden hoe het vlotte met het project. Dit vond ik wel erg simpel gedaan van de betreffende
studentassistent, maar aangezien wij ook geen hulp nodig hebben gehad van de
studentassistent hoeven wij ook niet te klagen, maar ik kan begrijpen dat andere groepen
misschien wel hulp of in ieder geval misschien iets meer aansturing nodig hebben gehad van
de assistenten.
Nog kort over het vak IMM, op zich ben ik persoonlijk wel blij met de praktischere aanpak
van dit vak dan de theoretische aanpak. Na het doorlezen van de syllabus kreeg ik de indruk
dat je wel meer leert door praktisch bezig te zijn met multimedia in de vorm van dit project.
104-ijkema:
Tijdens dit vak heb ik wel aardig wat geleerd. Ik had hiervoor nog geen ervaring met filmen, dus dat is
sowieso een ervaring die ik heb opgedaan tijdens dit vak. Daarna moesten we monteren, wat ook een
nieuwe ervaring is voor mij. Hier heb ik best veel plezier aan gehad. Het interactieve filmpje vond ik
best leuk om te maken en is naar ons idee ook best goed geworden.
104-lammers:
Uiteindelijk heb ik toch behoorlijk veel van het vak geleerd. Dit was namelijk de eerste
keer dat ik een filmpje echt zelf al opnam eigenlijk en deze dan ook nog eens ging
bewerken met leuke effecten. Maar niet alleen dit soort vaardigheden heb ik geleerd. Ook
de tijd die nodig is voor zo n relatief kort filmpje verbaasde me heel erg. Als je kijkt
hoeveel minuten beeldmateriaal is opgenomen en uiteindelijk maar echt goed bruikbaar is
valt dit toch wel vies tegen. En anderzijds heb je tijdens het opnemen ook het idee dat je
niet teveel moet opnemen omdat je anders te ver over de tijd zou komen te zitten en daar
hebben we achteraf nog wel eens spijt van gekregen als we bepaalde opnames dan best
hadden kunnen gebruiken. Ook is het vrij lastig plannen omdat je wel weet welke dingen
je wil filmen maar je toch ook veel van die dingen niet zelf in de hand hebt.
Mijn conclusie over dit vak is achteraf toch wel erg bijgedraaid nu je het eindresultaat
gezien hebt. In het begin had ik het idee dat je wel heel erg aan je lot werd overgelaten
van dit is de opdracht kijk maar hoe je het doet. En daarbij had ik het idee dat het me niet
zou lukken.
Maar als je dan uiteindelijk met dit eindresultaat komt en terugkijkt op het hele proces
moet ik toch zeggen dat ik veel geleerd heb, veel meer dan ik aan de hand van de eerste
les zou verwachten en dat is altijd leuk om zoiets te kunnen zeggen.
105-dijkstra:
This project was quite nice to do and a refreshing distraction from the regular
theoretical and programming courses. Still, in my opinion, the focus of
the classes is a little too broad and this distracts from the actual goal, which
is building interactive media applications. Some classes on video editing and
maybe even a little bit of Actionscript/Flex would be nice. However, I hear
things are going to change significantly next year, so what I’m saying may not
even be relevant anymore.
105-rietschoten:
Het was een leuk en geslaagd project en we zijn tevreden over het resultaat, helaas kwamen we iets
te laat op ons uiteindelijke idee waardoor we een beetje in tijdsnood kwamen. Ook was het duidelijk
te merken dat we in een overgangsjaar zaten, veel instructies waren niet geheel duidelijk en de
deadlines werden niet altijd gehaald. En het materiaal dat behandeld werd in de colleges was vaak
meer vermaak dan onderwijzend. Desondanks heb ik wel aardig wat geleerd en kunnen toepassen,
maar ik zou zeggen dat ik dat vooral uit de praktijkvoorbeelden geleerd heb. Wat wel erg leuk was,
was dat er een prijs uitgeloofd werd voor de meest succesvolle clip, dit leverde toch wat extra
motivatie op.
106-schoonhoven:
Waarom wel? Waarom niet? Waarom zus, waarom zo? Bij een project als dit, komen veel keuzes om de
hoek kijken. Allereerst al bij de introductie ervan. Waarom krijg ik deze opdracht voorgeschoteld?
De opdracht voor het vak Inleiding Multimedia (IMM) bedroeg het volgende: Maak een interactieve
videoclip met bijpassende viral, die in het teken staat van promotie van de VU.
Ik vind dat onze opzet geslaagd is. Wel hebben we een tijdsnood ondervonden omdat we vrij laat met
onze definitieve concept kwamen. Goede ideeën haal je niet zomaar even uit de supermarkt. Met meer
tijd zouden we de Ximpelplayer meer bijgeschaafd hebben en beter video. Bovenal was het een leuk en
interessant project. Eens wat anders dan de studieboeken. De opgedane ervaring kan ons goed van pas
komen voor presentaties.
108-kroon:
Het leukste van deze cursus vond ik de practicumopdracht en de vrijheid die we hierbij kregen.
Ik vind het jammer dat er in de colleges weinig ruimte was voor theorie. Positief vind ik de presentaties
in de colleges want hiermee kun je oefenen met pitchen. Een minpunt van deze cursus
vind ik het ontbreken van een blackboard pagina en de onoverzichtelijke website. Zelfs na het
lezen van de readme heb ik niet het gevoel dat ik snel iets kan vinden op de website en dit werkt
demotiverend tijdens de cursus. Ik verwacht bijvoorbeeld duidelijke aanwijzingen bij het binnenhalen
van ximpel op de eerste pagina. Scrollen is langzaam op de website, dit komt misschien
door de scriptjes in combinatie met een geanimeerde achtergrond.
111-mensink:
Ook de verwachtingen die ik voor het vak had zijn aangepast. Eerst dacht ik dat het een saai,
nutteloos vak zou zijn. Nu valt het wel mee, het is goed om ook eens uit de code te kruipen en
iets te maken wat andere mensen ook kunnen waarderen.
111-virgil:
Ik keek er in het begin tegen op om een film te maken en zag het nut er niet
helemaal van in, maar nu we klaar zijn viel het eigenlijk reuze mee. Ik heb veel
geleerd van de cursus en achteraf gezien was het best leuk om een keer een film te
maken.
201-schootemeijer:
Na veel gedoe en weggegooide ideeën (en een mislukt concept) is er toch een
aardig scenario uitgerold. Deze bleek echter niet gedetailleerd genoeg te zijn, en
het filmpjes zoeken was nog een heel werk. Het editen met Windows Movie
Maker ging mij prima af, alleen het converteren de hele tijd vond ik niet prettig.
XIMPEL is leuk en makkelij k te gebruiken om interact ieve video s te maken.
Al met al een leuke opdracht, alleen het vele typewerk was niet zo leuk. Een
justificatie en een essay is toch een beetje teveel van het goede.
205-kleinrouweler:
Ik kan het vak Inleiding Multimedia als een leuke ervaring beschouwen.
Dit komt mede door mij interesse in video met in het bijzonder het maken ervan.
Ook heeft het mij goed duidelijk gemaakt wat techniek kan doen en waar het voor gebruikt kan worden,
maar ook dat de techniek niet het hoofddoel is.
Door de techniek op een juiste manier te gebruiken is het mogelijk je doel te bereiken.
Iets wat tegen informatici niet vaak genoeg gezegd kan worden,
gezien wij een focus op en interesse in de techniek hebben.
Daarbij vergeten we soms wat het doel van deze techniek is.
205-vliet:
De cursus IMM vond ik een leuke afwisseling tussen al de wiskundige vakken,
hier konden we onze andere creativiteit kwijt. Heel erg jammer dat veel van mijn
medestudenten dit vak niet konden waarderen, het was veel leuker als iedereen
meer van zich liet zien, dus een mooi overzicht van de vorderingen van
meerdere groepen. Ik vond het heel jammer dat er zo weinig enthousiastelingen
aanwezig waren. Misschien is het net de balans vinden tussen theorie, praktijk
en creativiteit. Theorie en praktijk zoals droge colleges en een practicumuur
waarin we droog bezig zijn met programmeren en werken aan ximpel. Zodat we
zelf onze hoeveelheid creativiteit kunnen invullen, dit was dit jaar zeker ook het
geval (dat we zelf onze hoeveelheid creativiteit konden bepalen) maar ik kreeg
het gevoel dat het de studenten niet bond. Het idee om het tentamen te
schrappen lijkt me ook helemaal niet verkeerd om dit te bereiken al haalt het wel
een vangnet weg voor mensen die zich te veel op hun nek hebben gehaald met
hun interactieve video, en hierdoor dan ook in de problemen zijn gekomen.
206-bindraban:
Een eerste indruk:
Het vak Inleiding Multimedia, gedoceerd door Dhr. A. Eliëns, was in het begin een
groot vraagteken voor mij. Wat wordt er van mij verwacht? Wat was precies de
opdracht? Waar moet ik al die kennis vandaan halen? Er stond al een week later een
deadline gepland, wat nu? Kortom, hoe moest ik dit voor elkaar gaan krijgen. Dat
was wel even schrikken. Met dank aan het team van Clima Futura werd al snel
duidelijker wat de bedoeling was. Nog steeds niet helemaal zeker van onze zaak
begonnen mijn projectpartner Ashton Setoe en ik aan de eerste deadline, namelijk het
concept, alwaar wij al gauw ontdekten dat dit een vak is waar we heel veel eigen
inbreng hebben en creatief moeten zijn.
Evaluatie van het vak Inleiding Multimedia:
Ik heb veel geleerd van deze opdracht en veel nieuwe inzichten gekregen. Zo had ik
niet verwacht dat het zoveel werk zou zijn om een interactieve applicatie te bouwen,
die er heel simpel uitziet. Net zoals ik dacht dat het maken van een video veel
moeilijker was. Wat betreft de opzet van het vak Inleiding Multimedia zelf, heb ik
niet veel aan te merken. In het begin was het mij niet helemaal duidelijk wat precies
de doelstellingen van het vak waren. Gewoon naar het college blijven gaan en lezen
op de website heeft dit al snel duidelijk gemaakt. De manier van college geven was
heel anders dan wat ik gewend ben. Dit hield het leuk om ernaartoe te blijven gaan.
De presentaties van andere studenten hebben veel geholpen tijdens het maken van
de opdracht. Op deze manier kon ik goed mijn eigen werk meten aan dat van
anderen. Uiteraard liepen de ideeën heel erg uit elkaar, maar het was handig om te
weten of wij op het goede pad zaten en op schema waren.
De enige aanmerking die ik heb op de opdracht zou zijn de deadlines ook
daadwerkelijk beoordeeld zouden worden. De samenwerking tijdens dit project is
goed verlopen en daar heb ik veel van geleerd, als het maken van duidelijke
afspraken en taakverdelingen. Dit soort dingen zijn wel vaak aan de orde geweest,
maar dit was een opdracht waarbij het onmogelijk was de hele opdracht samen te
maken. Sommige gedeelten werden afzonderlijk gedaan en later besproken, wat nog
niet zo vaak is voorgekomen in zo een praktijkgericht project. Dit heb ik
voornamelijk tijdens de wat meer theoretische vakken meegemaakt. Wat de theorie
betreft heb ik wel het een en ander geleerd in de colleges, maar het meeste zat nog in
het maken van de opdracht. Over het algemeen heb ik veel aan dit vak gehad en er
met plezier aan gewerkt. Ik had van mezelf geen idee dat ik dit soort dingen leuk
vond om te doen, maar dit vak valt zeker onder een van de leukste vakken van het
jaar.
206-setoe:
Mijn eerste indruk
over het vak Inleiding Multimedia:
Toen ik over het vak Inleiding Multimedia hoorde, had ik geen idee wat ik ervan moest verwachten.
We
kregen tijdens het eerste college
vage filmpjes te zien en we hoorden dat het de opdracht was om zelf een
viral en interactief filmpje te maken. Daarnaast kon jouw interactief filmpje gekozen worden door
Marketing en Werving om echt gebruikt te worden en daarmee maakte je ook nog eens kans op een
geldbedrag van
100,-
(Leuk extraatje, toch?). Na het college van A. Eliëns en de mensen van Clima Futura,
was het redelijk duidelijk wat het materiaal was dat we moesten gebruiken, namelijk; XIMPEL en Flash. Het
was het eerste vak van het jaar waar we echt creatief aan de gang moesten gaan.
Mijn mening over het vak Inleiding Multimedia (Recap)
Na het volgen van dit vak kan ik zeggen dat ik het eigenlijk een leuk vak vond. Het was de eerste keer dit
jaar dat we echt creatief te werk konden gaan. Mijn eerste gedachte
was: Nee, hier heb ik geen zin in.. .
Maar naarmate de tijd verstreek ben ik het eigenlijk steeds leuker gaan vinden. Nadat het concept af was
en we wisten hoe de viral en het interactief
filmpje eruit moesten zien, kregen we zin om aan het werk te
gaan. Het college over het editen was ook interresant om te zien. Het was eens wat anders dan een heel
schooljaar alleen maar over computers, wiskunde enz te leren. Dit liet de wereld van de film
zien en dat
vind ik interresant, met name omdat ik een filmliefhebber ben.
De moelijkheidsgraad van het vak sloot goed aan op wat ik al kon. Het was niet moeilijk en door gewoon de
instructies te volgen en de tutorials te lezen was het niet lastig om tot het eindproduct te komen.
Het
kostte wat moeite, maar we zijn zelf heel tevreden over het eindresultaat.
Één van de minpunten was dat het niet makkelijk was om over de website van het vak Inleiding Multimedia
te navigeren.
Ik vind dat dit vak gegeven moet blijven worden om de creativiteit van de student te blijven stimuleren.
208-overeen:
Begin periode 5 werden wij als studenten van de faculteit exacte wetenschappen van
de VU geconfronteerd met een nieuw vak: Inleiding Multimedia. Toen in het eerste
college de bedoeling van het vak duidelijk werd zag ik het wel zitten. Filmpjes maken
heb ik namelijk al wel eens vaker gedaan.
Ik vond het vak Inleiding Multimedia een welkome afwisseling op de wat meer
theoretische vakken die we gedurende het jaar gekregen hebben. Ik vond het goed dat
we binnen dit vak redelijk vrij werden gelaten in wat we gingen filmen en hoe we dat
precies gingen doen. Er waren ook een paar minpunten. Ik vond de opdrachten in het
begin vrij onduidelijk. Het heeft ons een mailtje naar onze begeleider gekost om het
één en ander duidelijk te krijgen. Zo was het in het begin niet duidelijk of we één of
twee filmpjes moesten maken en wat die filmpjes precies moesten inhouden. Na het
antwoord op ons mailtje snapten we het wel, maar misschien is het een tip voor
volgend jaar om het op een andere manier uit te leggen. Verder is het verschil tussen
de justification en het essay mij niet heel erg helder. Daarom is bij mij het essay meer
een uitgebreide versie van de justification geworden waarin ik geprobeerd heb om
duidelijk en uitgebreid uit te leggen wat we gedaan hebben, waarom we dat gedaan
hebben en hoe we dat gedaan hebben.
CONCLUSIE:
Al met al kan ik concluderen dat het vak Inleiding Multimedia me goed bevallen is. Ik
ben tevreden over het eindresultaat dat mijn groepsgenoot Christiaan van Bemmel en
ik hebben neergezet.
208-remmel:
In mijn ogen is interactieve video iets leuks, maar is het zeker geen ontwikkeling voor de
toekomst. De mogelijkheden zijn te beperkt en achterhaald en alles wat je in een interactieve
video kan, kan je al veel langer in games, waar het ook nog eens mooier is vormgegeven.
Ook denk ik dat het grote publiek nooit bereikt zal worden met de interactieve video. Als je
kijkt naar mijn generatie internetgebruikers wil iedereen iets wat makkelijk toegankelijk is en
waar weinig moeite voor gedaan hoeft te worden. Een goed voorbeeld is YouTube; hoe
makkelijk is het om alleen maar te kijken en zelf niets te hoeven doen.
Zodoende denk ik dat de interactieve video enkel beperkt zal blijven tot een groepje fans van
de interactieve video en het grote publiek nooit echt zal bereiken en dat het geen grote
ontwikkeling zal zijn in de toekomst.
Al met al vond ik het persoonlijk leuk om gewerkt te hebben aan een interactieve video, puur
om het “vakgebied” eens te bekijken.
Het filmen vond ik erg leuk, omdat je een persoonlijke draai kon geven aan je video. De
realisatie van de video in XIMPEL vond ik daarentegen weer wat tegenvallen, vooral omdat
XIMPEL nog niet lekker werkt.
213-banaszak:
Making such a project for Inleiding Multimedia course was a nice
experience. I learned how to create interactive videos and games. It was not
only a typical informatics project, but also a project requiring creative thinking
and hitting on an idea. The game made in XIMPEL shows students' life and can
be entertaining for them. Who knows, maybe one day there will be a student,
that will make a decision about coming to Amsterdam, based on my game?
213-mechlonska:
Everybody that knows at least a little bit about XML can become familiar with
XIMPEL application. It can give you a lot of joy to create your own interactive video. My
game is such an example. My friends really liked it and they would like to do something
similar on their own. It is not only fun, but you can also learn XML and more. I think I am
going to use this application in the future to do some other university projects or just for
fun.
302-vaassen:
Onze docent geeft op een geheel eigen manier college. Tijdens het college staat hij in
constant contact met de computer. Deze, op haar beurt, staat online. Gesproken zinnen
vult hij aan met materiaal van internet. In het eerste college krijgen wij de opdracht. In
de daarop volgende colleges de technieken om de opdracht te kunnen doen.
Het maken van een filmpje en het op internet zetten spreekt mij bijzonder
aan. YouTube vind ik een interessant concept. Het valt mij op hoe gemakkelijk mijn
collega s zich de nieuwe technieken eigen maken. Ze gaan er spelenderwijs mee om.
Conclusie: Ik verwacht niet dat een keuzemoment, aangebracht op beeldmateriaal, de
volgende manier van surfen op internet zal zijn. Internet is op de eerste plaats een
informatief medium en informatie associëren wij met tekst. Daarom zal het navigeren via
tekstlinks, volgens mij, de standaard blijven. Wat ik wel als een interessante toepassing
zie op het net, is het plaatsen van film als ondersteuning van educatief materiaal. Ik ben
economieleraar op een middelbare school en het komende jaar wil ik uitleg over bepaalde
onderwerpen op YouTube zetten. Sommige onderwerpen leg ik steeds weer op dezelfde
manier uit. Voor een leerling is het kunnen herbeleven van een dergelijke uitleg een
goede manier om de informatie in het geheugen op te frissen en gestructureerd op te
slaan. Misschien ga ik het maken en ordenen van beeldmateriaal ook toepassen in mijn
eigen lessen. Ik heb er veel van geleerd.
302-yuksel:
Na zes weken hard werken zijn we eindelijk klaar met onze film. In deze zes weken
heb ik behoorlijk wat geleerd.
Als eerste is het heel belangrijk om een goede voorbereiding te maken. Ik zie nu het
belang van de wekelijkse practicumopdrachten.
Daarnaast vond ik het goed dat we presentaties moesten houden voor de klas. Zo
kregen we vragen en suggesties in de klas over ons werk, en zagen we ook hoe onze
medestudenten het allemaal aanpakten.
Ik heb ook veel gehad aan de website van de heer Eliëns. Er staat daar alle nodige
informatie. Alleen is het wel een hele zoektocht elke keer als ik iets wil vinden.
Wat ik jammer vond is dat we niet veel gehad hebben aan onze practicumbegeleider.
Misschien is het een ideetje voor volgend jaar, dat de practicumbegeleiders elk week
een werkcollege geven waarin ze de opdracht van de week uitleggen en een paar
voorbeelden laten zien. Het probleem van dit jaar was dat niet ieder student begreep
wat er nou precies van ze verwacht werd. Dit kan een o.a. de oorzaak zijn waarom ze
niet opkwamen opdagen bij de colleges.
304-erkamp:
Zowel het project als het eindresultaat zijn goed. In het begin ging niet alles even makkelijk, omdat het
een beetje verwarrend was wat we nou moesten gaan doen. Uiteindelijk is alles goed gekomen en is het
duidelijk geworden. Het vak was erg leuk, al dacht ik er anders over in het begin, ik heb veel geleerd
over hoe en wat van het maken van een film. XIMPEL is een mooi systeem en makkelijk te gebruiken.
Ik denk zelf dat onze interactieve video goed gelukt is en nog beter is dan toen we aan het concept
begonnen.
305-willems:
Ten slotte zal ik nog gaan vertellen over mijn ervaring en uiteindelijke resultaat van dit
practicum. Vanaf de eerste les IMM viel het mij wel op dat het verre van een exact vak is.
Er zijn erg veel vage begrippen naar mijn idee en er kwamen soms best kunstzinnige
dingen voorbij. Ik kan mezelf daar nooit zo goed in vinden. Afgezien hiervan heb ik
uiteindelijk wel echt goede dingen geleerd hierdoor.
306-gooijer:
Het maken van een interactieve film brengt meer met zich mee dan alleen op het knopje Record
drukken van een camera. Het ontwerp maken, de filmpjes maken, de filmpjes bewerken, Ximpel
programmeren etc. Geen van dit alles is echt moeilijk, teminste niet als je een simpel filmpje wil
maken. Als je wat meer wil daar en tegen, is Ximpel (nog) niet toereikend. Het is wel een leuke leer
ervaring geweest voor mij en ik vind de technologie ook interessant. Ik denk dat nadat het uit de
kinderschoenen is gegroeid kan het nog heel wat worden. Ik hou het in de gaten.
309-akin:
Hierbij wil ik eerst zeggen dat ik het een erg leuke opdracht vond. Naast dat het leuk
is heb ik ook zeer veel geleerd.
Ik ben er erg onder de indruk dat je zo binnen een maand tijd een video applicatie
kan maken. Het is erg leuk en interessant om kennis te maken met Ximpel (xml) en
om te zien dat het niet zo erg moeilijk is. Dat het voor ons niet zo erg moeilijk was
kwam voornamelijk doordat wij konden experimenteren met practicum mapje en dat
er al een stukje code voor ons al was geschreven. Omdat alles binnen een maand
moest gebeuren kon het ook niet anders denk ik.
In het kort samengevat vond ik de opdracht erg interessant, leuk en leerzaam.
[_]
readme
roundup
register
participant(s)
college
practicum
resource(s)
_
#
@
!
(C)
Æliens
2014