@
multimedia @ VU
[_]
readme
roundup
register
participant(s)
college
practicum
resource(s)
_
#
@
!
PDF
comment(s) -- about ximpel (2008)
digest(s) / ximpel
XIMPEL -- bevindingen en verbeteringen
In het onderstaande zijn in zeer compacte vorm
een aantal noodzakelijke verbeteringen voor ximpel aangegeven,
mede gebaseerd op de (in verkorte vorm opgenomen)
opmerkingen
van studenten.
requirement(s) -- ximpel
- documentation -- functionality, API for customization
- example(s) -- in particular story graphs, and minigames
- behavior as standard (video) component
- improvement(s) -- text layout, image hot spot markers
- event level integration of video & game event(s)
- renamable IVConfig.xml -- backslash must be slash (for online play)
- video guidelines -- conversion, no spaces in filenames, no FLV but flv!
observation(s) -- im08 -- ximpel
- 101-fokke: Mijn ervaringen met het XIMPEL platform zijn redelijk positief, het is een erg leuke tool om interactie aan video's toe te voegen op een relatief simpele manier.
- 103-schaap: We hebben dus zeer goede ervaring gehad met het XIMPEL platform, het was simpel te gebruiken met veel opties (die eventueel nog uit te breiden zijn).
- 103-vuong: Maar dankzij de voorbeeldbestanden die werden aangeboden was XIMPEL makkelijk te begrijpen en was het niet moeilijk om de interactieve videoapplicatie naar ens te maken.
- 104-ijkema: Het programma werkt met XML files dus daar moet je een beetje verstand van hebben. Uiteindelijk zijn we er gelukkig uitgekomen.
- 104-lammers: Ximpel bleek achteraf dus wel mee te vallen, maar wel weet ik zeker dat als we iets meer voorbereid waren voor het werken ermee zou het me heel veel tijd gescheeld hebben.
- 106-rietschoten: Conclusie is dat XIMPEL een goed en leuk idee is, alleen nog een stuk meer uitgewerkt zal moeten worden voordat het toegankelijk voor producenten is.
- 106-schoonhoven: Mijn mening over Ximpel is vrij uiteenlopend. Ik zie de potentie van het idee, de uitvoering is alleen nog niet goed, soms ronduit slecht. Ook is het voor een beginneling met deze technologie een karwei om uit te puzzelen waar wat voor dient. Een tip voor volgend jaar zou een uitgebreidere documentatie zijn, die vooral ook wat dieper in gaat op de details.
- 107-mun: Verder hebben we drie suggesties ter verbetering van het XIMPEL platform: ondersteuning voor hyperlinks, de mogelijkheid tot het embedden van .swf spelletjes en kleinere overlay velden.
- 111-mennink: ... Maar goed, dit is misschien te uitgebreid en misschien ook niet de bedoeling van Ximpel. Het feit blijft: Het is een makkelijk te gebruiken, simpel aan te passen toepassing.
- 111-virgil: Voor de rest heb ik niet veel problemen gehad met het programma. Het programma was zoals de naam al aangeeft simpel en ik heb er veel van geleerd. Het was leuk om een keer een interactieve video te maken.
- 201-schootemeijer: Het XIMPEL platform was gelukkig niet erg moeilijk om te gebruiken, zoals de naam al suggereert. Met behulp van de voorbeeldvideo, over Dorland Kroonenburg kon je heel snel begrijpen hoe het in elkaar zat en wat je moest doen. ... Deze raar gekleurde vierkantjes vind ik niet echt mooi. Maar ik vind XIMPEL een fijn programma om te gebruiken.
- 205-vliet: Mijn ervaringen met het ximpel framework waren dat het een easy to use programma was. In het begin zie je door de bomen het bos niet meer, maar naarmate de cursus vorderde ging het ons steeds makkelijker af.
- 206-bindraban: Wij hebben ons vrij goed aan ons idee kunnen houden, wat ik gelijk een positief aspect vind aan zowel Adobe Flex 3 en Ximpel.
- 206-setoe: Het was even wennen en er doken veel vragen op als het ging om Ximpel. Wat is Ximpel? en Wat is Flash? ...
Het was een lastige opgave, maar het is gelukt. De moeilijkheidsgraad was voor deze opdracht niet te hoog. Conclusie: Mijn ervaring met Ximpel was positief.
- 208-overeem: Het idee achter XIMPEL is prima, het werkt ook best oké zoals het is, maar het mag iets gebruiksvriendelijker en iets meer aanpasbaar.
- 208-remmel: Het aanpassen van de .xml-file van het practicum-voorbeeld was niet erg moeilijk. Het plaatsen van video.s wees voor zich.
- 213-banaszak: It was the first time that I was using XIMPEL and in the beginning it looked quite complicated. However, after playing with an exemplary interactive video, I saw that it is really very simple application that gives you a lot of possibilities.
- 213-mechlinska: Using the XIMPEL platform occurred to be a really nice work. In the beginning I thought that it will be very complicated if we can create such advanced interactive videos with XIMPEL. But when I started to learn how to do it, I saw that this platform is really very easy to use.
- 304-erkamp: Het XIMPEL platform is zeer makkelijk in gebruikt en is niet moeilijk om te leren. Het is alleen nog jammer dat de documentatie van dit platform nog in de beginfase is. Zelfs zonder de documentatie was het wel mogelijk om snel, gemakkelijk en eenvoudig een interactieve video te creeëren.
- 305-willems: Wij hebben uiteindelijk goed met de benodigde tools kunnen werken. We zagen er wat tegen op, omdat we dit nog nooit eerder hadden gedaan, maar het viel gelukkig mee. Ik zou zeggen dat Ximpel een goed geslaagde applicatie is geworden.
- 306-gooijer: Ximpel is (gelukkig) simpel te gebruiken, het enige wat er hoeft te gebeuren is het aanpassen van de XML file. Helaas kan je er verder ook niet echt veel mee als je je niet erg gaat verdiepen erin. De documentatie is moeilijk te vinden en daarnaast nog niet helemaal compleet.
- 108-kroon: Na het lezen van de handleiding kon ik snel met Ximpel aan de slag, ... Ook vind ik het jammer dat er geen wysiwyg gereedschap bij het platform zit. Dit zou het in elkaar zetten van een video veel makkelijker maken. Het nadeel van xml is je snel een typfout maakt waardoor de hele afspeellijst niet werkt.
- 309-akin: k ben er erg onder de indruk dat je zo binnen een maand tijd een video applicatie kan maken. Het is erg leuk en interessant om kennis te maken met Ximpel (xml) en om te zien dat het niet zo erg moeilijk is.
- 309-alzaghtity: en het begin was het moeilijk om te werken met
xml code maar met behulp van de begeleider en handleiding van de interactieve video die op de website van het inleiding multimedia staat wij hebben alles wat wij nodig gehad.
101-fokke:
Omdat we van mening waren dat de huidige versie van de XIMPEL - player prima voldeed
aan onze eisen, hebben we maar wat kleine aanpassingen gedaan in het design en de tekst.
Eerst waren we van plan om de player verder te gaan veranderen, maar we kwamen echter tot
de conclusie dat hier te veel tijd in ging zitten om de code helemaal onder de knie te gaan
krijgen.
Mijn ervaringen met het XIMPEL platform zijn redelijk positief, het is een erg leuke tool om
interactie aan video's toe te voegen op een relatief simpele manier. Helaas bleek de versie
waarmee wij werkte wel erg simpel te zijn, ook grafisch niet erg mooi. Mijn handen begonnen
te jeuken om dit aan te passen, alleen daar was de tijd niet voor. Ik denk dat deze versie op dit
moment te simpel is om te implementeren in youtube bijvoorbeeld, maar ik zie zeker
mogelijkheden om het uit te breiden.
Voor iemand die niks met informatica heeft is het een leuke tool, maar ik denk dat mensen die
kunnen programmeren liever zelf een applicatie maken, omdat de huidige versie niet voldoet
aan hun eisen. Natuurlijk zijn er API beschikbaar, maar volgens mij is het doel van XIMPEL
dat je er meteen mee kan werken.
Ik zou dat ook willen adviseren om zeker door te gaan met ontwikkelen, maar ook eens
iemand, die niks weet van Informtica, erbij te betrekken en hem vragen wat hij mist. Bekijk
het daardoor vanuit een ander perspectief, dat van de gebruiker. Ik kijk zeker uit naar een
nieuwe versie van XIMPEL en ga me zeker zelf ook verdiepen in de mogelijkheden.
103-schaap:
We hebben geen gebruik gemaakt van de extra opties die het platform ons bood. Zo hebben
we niet gebruikt gemaakt van de optie om vragen te stellen tijdens de video's, dit leek ons
overbodig omdat onze applicatie bedoelt is om informatie te geven en sfeerimpressies te
geven aan de gebruiker. Om dan de gebruiker dan lastig te vallen met vragen leek ons niet
nuttig. Ook hebben we geen gebruik gemaakt van verborgen layers waarmee je extra
bonuspunten kunt krijgen en extra filmpjes kunt bekijken. Dit hebben we niet gebruikt omdat
zoals hiervoor al gezegd we de nadruk wilden leggen om de applicatie duidelijke informatie
en leuke sfeerimpressies te geven en dat de gebruiker zijn optimale tracé kan bekijken zonder
fratsen. We hebben dus zeer goede ervaring gehad met het XIMPEL platform, het was simpel
te gebruiken met veel opties (die eventueel nog uit te breiden zijn).
103-vuong:
De technologie bood ons de mogelijkheden om een interactieve videoapplicatie te maken.
et XIMPEL was het mogelijk keuzemomenten in te bouwen, zodat de gebruiker tijdens
et afspelen van de interactieve video het verdere verloop kan bepalen. Wij hebben dan
ok dankbaar gebruik gemaakt van die mogelijkheid. Een andere XIMPEL-feature is dat
e vragen kon stellen tijdens het afspelen van de interactieve videoapplicatie. Van die
eature hebben we geen gebruik gemaakt, omdat we er in onze interactieve
ideoapplicatie geen meerwaarde van inzagen. Met XIMPEL valt wel redelijk mee te
erken, alleen het debuggen is erg lastig. Als er iets fout is, en de applicatie geeft aan dat
et de XML file niet kon laden dan komt er geen specifieke foutmelding. Hierdoor is het
astig om de fout te lokaliseren. Ook het gebrek aan een uitgebreidde compiler draagt bij
an de moeilijkheid van debuggen. Een typfout of een tag vergeten kwam vaker voor dan
ns lief was. Maar dankzij de voorbeeldbestanden die werden aangeboden was XIMPEL
akkelijk te begrijpen en was het niet moeilijk om de interactieve videoapplicatie naar
ens te maken.
104-ijkema
Na alles opgenomen te hebben hebben we het eerst gemonteerd met behulp van het programma Adobe
remiere Pro cs 3. Hierna moesten we de verschillende filmpjes interactief maken met behulp van
IMPEL. Dit zijn onze ervaringen met het programma.
ls eerste een minpuntje: het is erg storend dat er geen documentatie van is. De enige 2 XIMPEL sites
die op internet te vinden zijn zijn: www.few.vu.nl/~ximpel/ en ximpel.blogspot.com/
Het lijkt dus alsof je aan je lot wordt overgelaten. Gelukkig heeft de docent na een aantal weken wel
een voorbeeld interactieve video online gezet met broncode, waarmee je nog wel een eind kan komen.
Een tip voor verbetering van de XIMPEL code is de position, het is niet duidelijk of dit in pixels of in
cm's. Ook zou ik een hoogte en een breedte gebruiken in plaats van 1 coördinaat.
Het programma werkt met XML files dus daar moet je een beetje verstand van hebben. Uiteindelijk
zijn we er gelukkig uitgekomen. Het programma is niet heel makkelijk om mee te werken en het is ook
niet heel duidelijk waar je iets moet aanpassen of toevoegen om een interactief filmpje te maken.
104-lammers
Toen we alle filmpjes bij elkaar hadden werd het tijd om er een interactieve video van te
maken met behulp van ximpel. Dit was in het begin echter een totale ramp omdat ik
verkeerd begrepen had hoe je ermee om moest gaan. Dus uiteindelijk na heel wat uren
zwoegen kwam ik erachter hoe het met die positie zat en met het formaat van de overlay
van de filmpjes. Toen ik eenmaal door had hoe het werkte was de klus toch eigenlijk nog
vrij snel geklaard en ben ik tevreden met het resultaat. Ximpel bleek achteraf dus wel
mee te vallen, maar wel weet ik zeker dat als we iets meer voorbereid waren voor het
werken ermee zou het me heel veel tijd gescheeld hebben.
106-rietschoten
We kregen de opdracht om de techniek XIMPEL te gebruiken om onze interactieve video te
produceren.
XIMPEL is a Flex based framework under development to enable interactive use of various media
like video, text, but also embedded games. Currently, XIMPEL is being used for the development of
the Clima Futura8 game, a game about climate change. - ximpel.blogspot.com
Wij zijn blij dat wij zo'n stuk techniek aangeboden krijgen en niet zelf met behulp van flash9 hoeven
te produceren. Echter zijn we niet helemaal tevreden met de XIMPEL. Allereerst is de documentatie
niet bepaald volledig en duidelijk. Voor een leek is het erg moeilijk om de interactieve video precies
zo aan te passen als hij/zij wil. Wij zouden aanraden om volgend jaar een uitgebreidere
documentatie beschikbaar te stellen of in ieder geval een soort van tutorial. Wat wij ook jammer
vonden is dat we bijvoorbeeld het niet voor elkaar kregen om de roze keuzeblokjes te veranderen in
een andere kleur en dat we niet op willekeurige plekken van het scherm tekst konden laten
verschijnen in plaats van rechtsboven.
Conclusie is dat XIMPEL een goed en leuk idee is, alleen nog een stuk meer uitgewerkt zal moeten
worden voordat het toegankelijk voor producenten is.
106-schoonhoven:
Mijn mening over Ximpel is vrij uiteenlopend. Ik zie de potentie van het idee, de uitvoering is alleen nog
niet goed, soms ronduit slecht. Ook is het voor een beginneling met deze technologie een karwei om uit
te puzzelen waar wat voor dient. Een tip voor volgend jaar zou een uitgebreidere documentatie zijn, die
vooral ook wat dieper in gaat op de details. De techniek is nog wat te grof. De zogenaamde layers,
waarmee je klikbare velden creert, zijn lastig precies te configureren. Ze vormen een belangrijk
element in je presentatie. Een serie roze blokken passen niet altijd bij de stijl die je gebruikt.
Met een goede doorontwikkeling zal het zeker een techniek zijn waarmee veel mensen aan de slag
kunnen gaan voor professionele doeleinden. Kort samengevat: Onder de motorkap zit het goed maar
het dashboard is nog ontoereikend voor de mogelijkheden.
107-mun:
Voor onze interactieve video hebben we gebruik gemaakt van XIMPEL versie 1.3 distro. Het blijkt
inderdaad niet zo moeilijk, zoals de naam al impliceert. Het duurde niet lang voordat we begrepen
hoe XIMPEL werkt: slechts het practicum doornemen en kijken naar de bestaande voorbeelden
bleek genoeg.
Wij hebben de distro versie gebruikt om zo onze eigen Mario plaatje als intro scherm in te stellen.
Ook hebben we de achtergrond veranderd en het instructiescherm en eindscherm aangepast. Bij
het eindscherm hebben we het scoretotaal weggelaten, omdat wij besloten hadden om niet met
scores te werken (zie Ontwerp beslissingen). We wilden het Score: gedeelte rechtsonder in de
XIMPEL player weghalen, maar wisten echter niet hoe we dit konden doen dus hebben we het er
laten staan. Ook lukte het ons niet om de alpha van de achtergrond te veranderen.
Verder hebben we drie suggesties ter verbetering van het XIMPEL platform: ondersteuning voor
hyperlinks, de mogelijkheid tot het embedden van .swf spelletjes en kleinere overlay velden.
We wilden in onze interactieve video een werkende link plaatsen naar een online Mario spelletje
van .swf formaat, maar het maken van een link bleek helaas niet mogelijk in XIMPEL. De
bedoeling was dat deze link een webpagina opent in een nieuw venster van je browser. Het liefst
zouden wij deze link dan klikbaar hebben gemaakt in een overlay veld.
Als alternatief wilden we het spelletje in onze interactieve video applicatie embedden, maar ook
dat bleek niet mogelijk. Hoewel dat misschien wél in een latere versie mogelijk zal zijn volgens de
XIMPEL site1, vermelden we het hier toch als suggestie.
Ten slotte zouden we graag hebben gewild dat de overlay velden uit kleinere blokken bestonden,
zodat we wat nauwkeuriger de blokken konden plaatsen in het beeld.
111-mennink:
Een manier om dit alles te realiseren is Ximpel. Ximpel staat voor eXtensible Interactive Media
Player for Entertainment and Learning. Ximpel kan niet echt gezien worden als programma.
Het bestaat uit configuratie bestanden, XML opmaak files en natuurlijk de gemonteerde beelden
in FLV formaat. Het enige wat de gebruiker hoeft te doen is het aanpassen van de XML file.
Deze is zo gestructureerd dat het voorbeeld direct gebruikt kan worden. De code kan zo
gekopieerd worden en aangepast worden om de juiste beelden te tonen. De ingewikkeld
lijkende keuzemomenten worden hier in één regel code gemaakt. Drie regels code erbij en er
staan al selecteerbare vakken in het scherm. De Dragons Lair afbeelding van het begin lijkt
moeilijk om te veranderen, maar dat valt ook erg mee. Het is maar 1 klein stukje in een andere
file dat aangepast moet worden. Zo zijn er dus voldoende configuraties mogelijk om het een
flexibel product te maken. Dit in combinatie met het makkelijke gebruik maakt dat Ximpel
mogelijk een goed product voor op de markt zal zijn.
Er zijn misschien nog wel een paar dingen die aangepast kunnen worden. Zo zou het misschien
handig zijn als je bijvoorbeeld een plaatje als achtergrond bij een keuze zou kunnen zetten. Zo
hoef je niet nog een apart kort filmpje te monteren voor elk keuzemoment. Daarnaast zou het
misschien ook handig zijn om ondersteuning te bieden aan andere formaten, of een interne FLVcompiler
in te bouwen. Ook is het, mocht het programma een nog breder publiek willen
aanspreken, handig als er een hele GUI2 omheen komt. Zo kun je per scherm, eventueel per
frame, aanpassingen maken aan de film. Bijvoorbeeld de overlays makkelijk vormgeven,
sneller even een afbeelding in een frame zetten. Misschien is het ook een idee om Ximpel niet
alleen een taal te laten zijn, maar ook een editor te laten worden. Zo worden alle functies
gecentraliseerd in het programma en zou de eventuele gebruiker alleen Ximpel hoeven te
gebruiken om zijn interactieve film in elkaar te draaien. Maar goed, dit is misschien te
uitgebreid en misschien ook niet de bedoeling van Ximpel. Het feit blijft: Het is een makkelijk
te gebruiken, simpel aan te passen toepassing.
111-virgil:
Ik was al gauw begonnen met de tutorial van Ximpel, omdat het me leuk leek om een
keer een interactieve film te maken. Het college van interactieve film zag er leuk ook,
dus wilde ik het meteen uitproberen. Het Ximpel programma deed me een beetje aan
HTML denken, door de open en sluit tags en de setup is ook gelijk(boom structuur).
De tutorial was gemakkelijk te begrijpen en ik ging er al gauw doorheen. Na de
tutorial had ik meteen wat eigen filmpjes in elkaar gezet om wat te experimenteren.
Het programma werkte een stuk makkelijker dan ik had verwacht. Het enige waar ik
wat moeite had was het aanpassen van het openingsplaatje, maar toen de files voor
het maken van een custom player op de site beschikbaar lukte dit na enig proberen.
Ik kon eerst niet vinden waar dit precies aangepast moest worden en kon het in de
tutorial en read me ook niet vinden. Toen ik alle files had bekeken, had ik gevonden
waar het plaatje aangepast kon worden.
Op sommige gebieden vond ik Ximpel wel wat beperkt. Bijvoorbeeld je hebt een
filmpje nodig voor een vraag, je kan hem niet achteraan een filmpje plakken dat was
wel jammer, maar opzicht was dit niet zo'n groot probleem hiervoor hebben wij een
filmpje met "Decision time" gemaakt die zichzelf herhaald tot de vraag is beantwoord,
ook wordt onoverzichtelijk als je veel subjects heb en het is jammer dat bij elke vraag
een subject hoort en dat de vraag niet aan te passen is als je bijvoorbeeld het zelfde
filmpje via een andere weg wilt invoegen moet je eerst een apart subject maken als
de vraag iets anders geformuleerd is. Ook is het ons niet gelukt het filmpje via de site
werkend te krijgen, dit zou wel gemakkelijk geweest zijn. Het zou ook handig zijn als
je met Ximpel de beelden kan bewerken, bijvoorbeeld geluid invoegen of beelden
versnellen/vertragen, het was namelijk best lastig om een flv editor te vinden. Onze
oplossing hiervoor was eerst de flv bestanden te convergeren naar wmv en daarna in
Windows Movie Maker te bewerken en vervolgens weer terug te convergeren naar
flv. Hierbij trad bij sommige filmpjes kwaliteitsverlies op, maar dit konden we weer
oplossen door het geluid van het beeld te scheiden en dan het filmpje met een
scherm opnameprogramma weer op te nemen.
Voor de rest heb ik niet veel problemen gehad met het programma. Het programma
was zoals de naam al aangeeft simpel en ik heb er veel van geleerd. Het was leuk
om een keer een interactieve video te maken.
201-schootemeijer:
Het XIMPEL platform was gelukkig niet erg moeilijk om te gebruiken, zoals de
naam al suggereert. Met behulp van de voorbeeldvideo, over Dorland
Kroonenburg kon je heel snel begrijpen hoe het in elkaar zat en wat je moest
doen. Het komt gewoon neer op jouw video s in de video map zetten en in de
XML file neer te zetten waar in de boom die video afgespeeld moet worden. Dat
ging allemaal wel goed, dat is mooi simpel gehouden. Video herhalen, vragen en
keuzemomenten inbouwen, het was allemaal snel gedaan.
XIMPEL is alleen een beetje beperkt in de mogelijkheden. Zal zo zijn om
het simpel te houden, maar iets meer opties zal fijn zijn. Wel interessant was het
toen versie 2 uitkwam. Nu kon je het beginplaat je en de tekst om de video s
heen aanpassen. Dat maakt het toch leuker, omdat het meer voelt alsof je het
zelf gedaan hebt. Wat ik nog leuk zou vinden als verbetering is een andere
mogelijkheid om keuzemomenten te laten zien. Deze raar gekleurde vierkantjes
vind ik niet echt mooi. Maar ik vind XIMPEL een fijn programma om te gebruiken.
205-vliet:
Mijn ervaringen met het ximpel framework waren dat het een easy to use
programma was. In het begin zie je door de bomen het bos niet meer, maar
naarmate de cursus vorderde ging het ons steeds makkelijker af. Jammer dat de
we met de player in het diepe werden gegooid en er nog zo veel beperkingen
aan zaten. Dat we contact hadden met de schrijvers van het programma was
geweldig, onze eisen die groeide door het gebruiken van de player zijn
aangepast en met de nieuwere versies waren we weer even zoet om onze video
verder uit te breiden.
Natuurlijk weten wij het allemaal beter en hopen dat ximpel in de toekomst nog
beter te gebruiken wordt. We hebben de laatste paar uur besteed aan het
rommelen aan de code om wat hele kleine aanpassingen te maken aan de
player. Met wat meer begeleiding, door bijvoorbeeld practicum lessen met het
ximpel framework hadden we misschien meer leuke dingen kunnen ontdekken.
Zo zou ximpel heel simpel en toegankelijk worden gemaakt en misschien minder
afschrikken op het eerste gezicht.
206-bindraban:
Wij hebben ons vrij goed aan ons idee kunnen houden, wat ik gelijk een positief
aspect vind aan zowel Adobe Flex 3 en Ximpel. Je eigen idee is goed uit te voeren
zonder teveel defaults.
Al met al heb ik het prettig gevonden om te werken met Adobe Flex 3, Ximpel en
Windows Movie Maker. Het was even wennen, maar toen het eindelijk duidelijk
begon te worden, is het aardig gelukt.
206-setoe:
Het was even wennen en er doken veel vragen op als het ging om Ximpel. Wat is Ximpel? en Wat is
Flash? . Nadat het allemaal duidelijk was, was het een kwestie van zelf uitproberen. De code die we
hebben geschreven voor onze interactief
filmpje was niet lastig te schrijven, omdat we vooral hadden
gekeken hoe de code eruit zag bij de tutorial. Het was ook de bedoeling om daar verder mee te gaan voor
je eigen interactieve filmpje. Helaas zaten er soms typfouten in ons werk waardoor de code niet goed werd
toegepast en dat werkte soms wel tot frustraties, maar dat hoort erbij.
Wij hadden ervoor gekozen om onze Ximpel player aan te passen. We vonden het plaatje van Dragonlair
niet mooi staan voor
ons begin van het interactief filmpje en vanwege witte achtergronden in ons
interactief filmpje moest de kleur van de lettertype ook veranderd worden. De scoretelling moest
veranderd worden omdat wij vonden dat het niet echt een nuttige functie had in ons interactief filmpje.
Het was goed zoeken waar alles stond
en hoe alles met elkaar gelinkd was, maar uiteindelijk hebben we
het beginplaatje, de tekstkleur en de score kunnen veranderen. Het was een lastige opgave, maar het is
gelukt.
De moeilijkheidsgraad was voor deze opdracht niet te hoog. Conclusie: Mijn ervaring
met Ximpel was
positief.
208-overeem:
Nadat we de afzonderlijke beelden voor onze video applicatie in Adobe Premiere
bewerkt hadden zijn we verder gegaan met onze video applicatie door XIMPEL te
gebruiken. Op college is beknopt uitgelegd hoe we met XIMPEL moesten werken.
Dat gaf ons enig houvast bij het beginnen met het werken met XIMPEL, want geen
van ons beiden had ooit eerder iets met XIMPEL gedaan. In het begin was het even
kijken hoe alles werkte, hoe de XML-file precies in elkaar zat en hoe XIMPEL
reageerde op wijzigingen in die XML-file. Maar na ongeveer 5 minuten, en zonder de
documentatie te lezen waren we eruit hoe het werkte en konden we beginnen. Dat
geeft maar aan dat XIMPEL best makkelijk in elkaar zit en er simpel mee te werken
valt.
We hebben de functie om tussendoor (zeg maar onder een filmpje) vragen te stellen
die je goed of fout kunt beantwoorden niet gebruikt. Dit omdat dat niet in onze video
applicatie in te passen was en we het dus niet nodig vonden om deze functie te
gebruiken. Wel hebben we het punten systeem in XIMPEL gebruikt. Dit systeem
zorgt ervoor dat de uitslag in de rechterkant van onze story graph zeer slecht
wordt, bij de keuze voor links en dan hoofdgebouw redelijk goed en bij de keuze
voor links en dan FEW zeer goed . We waren dit eerst niet van plan, maar vonden
dit toch iets extra s toevoegen aan onze video applicatie.
Het feit dat XIMPEL simpel en makkelijk werkt heeft helaas ook een keerzijde. Er is
namelijk naar mijn mening iets te weinig aan te passen aan eigen voorkeur. Zo kan
het startscherm van de video applicatie niet worden aangepast en ook de tekst daarna
niet. Verder kan de lay-out niet worden veranderd (wat naar mijn mening op zich niet
zo erg is aangezien de lay-out best strak is). Een paar puntjes die misschien minder
voor de hand liggen maar mij toch opvallen zijn er echter ook. Eén van die dingen
komt voor bij een branchquestion . In de XML file moet voor elk afzonderlijk deel
van de video applicatie een subject worden ingevuld. Dit subject komt ook
automatisch naar voren als tekst bij het selecteren van een mogelijke keuze bij een
keuzemoment. Dit vind ik niet handig. Ik zou bijvoorbeeld bij een keuze moment
8
willen weergeven: Kies voor blabla , en dan als subject linksonder, terwijl het
filmpje speelt alleen de tekst blabla. Een klein detail dat misschien makkelijk op te
lossen is. Verder zou ik graag gezien hebben dat wat meer teksten die voorkomen in
de video applicatie aan te passen waren zoals de teksten bij de score uitslagen en alle
teksten die standaard tijdens het afspelen van de video s worden weergegeven. Een
laatste puntje van kritiek heeft betrekking op de keuze momenten. De gebruiker maakt
een keuze door op een vierkant dat in beeld verschijnt te klikken. De grootte en
positie van die vierkanten is heel onnauwkeurig in te stellen en kan slechts met grote
sprongen worden versteld. Dat is som niet erg praktisch.
Over het algemeen vond ik het werken met XIMPEL goed te doen. Ik weet niet of ik
het vaker ga gebruiken omdat ik het nog niet genoeg aanpasbaar vind en het
aanpassen van de XML-file aan mijn wensen best wel wat tijd kost en behoorlijk
vervelend werk is om te doen. Het idee achter XIMPEL is prima, het werkt ook best
oké zoals het is, maar het mag iets gebruiksvriendelijker en iets meer aanpasbaar.
208-remmel:
Omdat Ximpel V2 pas erg laat beschikbaar kwam, en wij onze Interactieve video die dag
daarvoor al af hadden, hebben we Ximpel V1 gebruikt.
Het aanpassen van de .xml-file van het practicum-voorbeeld was niet erg moeilijk. Het
plaatsen van video’s wees voor zich.
Een paar punten waar we tegenaan liepen waren:
- Het maken van stilstaande beelden was onmogelijk. Daardoor moest je bij ieder
keuzemoment een stilstaande .flv-file maken, wat erg onhandig is.
- De positionering van een keuze-kader was erg beperkt, je kon alleen in groffe stappen
dit kader verplaatsen
- De aanpassingsmogelijkheden van de teksten binnen het Interactieve Video-gedeelte
waren heel klein. Enkel de video’s en de vragen konden veranderd worden.
Al met al had ik het gevoel dat we met een interactieve video-applicatie hebben gewerkt die
nog midden in de ontwikkelfase zat en nog lang niet klaar was om bewerkt te worden op zo’n
manier als wij deden.
Volgend jaar beter...
213-banaszak:
It was the first time that I was using XIMPEL and in the beginning it looked
quite complicated. However, after playing with an exemplary interactive video, I
saw that it is really very simple application that gives you a lot of possibilities.
You can create just an interactive video, but also games and the effect is
surprisingly impressive. You can make really complicated scenarios and enrich
your application with visual effects. Thanks to the access to .mxml and .css files,
you can create your custom player in a very simple way. You just have to know a
little bit about HTML language and CSS styles. I think I have not even explore all
the possibilities of XIMPEL application, so it is hard to say what should be
improved. However, it would be nice if it supported also other files than .flv. I
would also try to make more detailed overlays (the highlighted parts when a
branch question appears). Now the screen is divided into 25 parts, but it could
be over hundred, so it would be possible to make interactive games with a lot of
details that you can "click". There is also a very small limit of possible overlays
that amounts to 3. I would like to have at least 10 of them, because of the
reason that I mentioned before. The last change would be in questions requiring
positive or negative answer. It would be nice if I could modify the text that
shows after decision - "wrong!" and "right!". I was looking for it in configuration
files, but did not find...
These are just suggestions for the future reference, but I still think, that
XIMPEL application is really advanced and it does not really need any
improvements.
213-mechlinska:
Using the XIMPEL platform occurred to be a really nice work. In the beginning I
thought that it will be very complicated if we can create such advanced interactive videos
with XIMPEL. But when I started to learn how to do it, I saw that this platform is really
very easy to use. If you know a little bit of XML, you will manage. It is much harder to
think of a funny game and find good movies, than just write an .xml file that will create an
interactive video application in XIMPEL.
The platform is already very useful and you can create advanced applications with
it. It is simple, but you just have to try different things and see how far your
programmer's imagination can lead y0u.
It could be improved in some fields, like for example it could support more file
types. I would also try to increase the amount of possible overlays per video, because
now there are only 3. The next nice thing to have, would be a possibility of multiple
questions per video.
3202-yuksel:
Het werken met Ximpel was vrij simpel, omdat ik wel met codes kan omgaan. Ik had
al een paar clipjes van onze film meegenomen om thuis ermee te experimenteren.
Eerst moest ik de clipjes omzetten in flv. Hiervoor heb ik de Riva encoder gebruikt.
Ik heb eerst de oude versie van Ximpel gebruikt. Deze versie had minder bestanden
waardoor alles overzichtelijk. Al snel zag ik het practicum.xml bestand. Na een tijdje
naar de code gekeken te hebben begon ik een paar wijzigingen in de teksten te maken.
Daarna bekeek ik het interactief filmpje om te kijken wat ik er precies eraan
veranderd had. Zo heb ik de codes een beetje onder de knie gekregen en heb ik alvast
een beginnetje gemaakt van onze interactieve film. Ik heb onze eigen flv bestanden
erin gestopt en de keuzemomenten verandert. Op een gegeven moment zat ik vast
omdat ik niet meer dan drie keuzemomenten kon maken. Ik begon me ook al aardig te
irriteren aan het mannetje die je steeds aan het begin van de film zag, dus ik stopte
ermee.
Bij het volgende college kreeg ik gelukkig gelijk antwoord op mijn vragen waardoor
we verder konden gaan. Ook kreeg ik weer een goede vraag van iemand uit de klas
die vroeg: krijgen we alleen witte vlakken te zien bij de keuzeknoppen. Op dat
moment schoot me iets te binnen dat ik dat wel iets kan opvrolijken door er knoppen
erin te photoshoppen. Wiard heeft na de college geknutseld aan de afbeelding aan het
begin van de film en aan de lay-out. Terwijl ik en Daniel de rest van de
keuzemomenten er keurig in stopten. Met een paar technische vertragingen was onze
interactieve film uiteindelijk helemaal af!
304-erkamp:
XIMPEL is een platform waarmee je zelf interactieve videos kan maken. Het staat voor eXtensible
Media Player for Entertainment and Learning, en is een uitbreidbare Flex applicatie voor de alom
beschikbare flash plugin. XIMPEL werkt hierdoor alleen met het FLV bestandstype voor filmpjes.
XIMPEL is ontwikkeld door Eliëns, Huurdeman, Bhikharie en van de Watering.
XIMPEL is een platform waarmee je makkelijk interactieve videos kan maken. Dit is mogelijk door
middel van XML. Als je een XML bestand, 'video.xml', aanpast dan kan je met de regels <video
file=link naar filmpje></video> als een nieuw filmpje toevoegen. Het XIMPEL platform is zeer
makkelijk in gebruikt en is niet moeilijk om te leren. Het is alleen nog jammer dat de documentatie van
dit platform nog in de beginfase is. Zelfs zonder de documentatie was het wel mogelijk om snel,
gemakkelijk en eenvoudig een interactieve video te creeëren.
Punten van verbetering
- Punten niet in duizendtallen doen maar gewoon in 1 2 3 4 5. Het geeft wat meer duidelijkheid.
- Het zetten van blokken (overlays) in pixels in plaats van wat er nu gebruikt wordt.
- Ook het gebruik van relative waardes van grotes en positie (%).
- Documentatie, een van de meest belangrijke dingen van een nieuwe techniek is dat deze goed
gedocumenteerd is en dat deze voldoende voorbeelden heeft waar men mee aan de slag kan.
- Een makkelijkere manier om tekst te veranderen in het platform. Voorbeelden zijn de
instructies, eerste plaatje en op eerste pagina de titel en de credits.
- De mogelijk dat het werkt als je het op internet zet. Nu krijg je alleen maar XML/video.xml not
available.
305-willems:
Wij hebben uiteindelijk goed met de benodigde tools kunnen werken. We zagen er wat
tegen op, omdat we dit nog nooit eerder hadden gedaan, maar het viel gelukkig mee. Ik
zou zeggen dat Ximpel een goed geslaagde applicatie is geworden. Ik weet alleen niet
precies, waarom er gekozen is voor het uitsluitend werken met het FLV format. Dit was
in ieder geval voor mij best vervelend, omdat je toch een knappe FLV converter moet
vinden als je geen flash beschikbaar heb.
Verder doet Ximpel gewoon echt goed waar het voor bedoeld is. Het is voor een FEW
student, en misschien zelfs voor scholieren, gemakkelijk om mee te werken. Ik moet
zeggen dat ik de Ximpel player er ook echt goed uit vind zien en het werkt intuïtief. Voor
gebruikers is dit een grote plus. Als iemand niet goed overweg kan met een applicatie zal
hij niet snel geneigd zijn om verder te kijken en waarschijnlijk voortijdig stoppen.
306-gooijer:
Ximpel is (gelukkig) simpel te gebruiken, het enige wat er hoeft te gebeuren is het aanpassen van de
XML file. Helaas kan je er verder ook niet echt veel mee als je je niet erg gaat verdiepen erin. De
documentatie is moeilijk te vinden en daarnaast nog niet helemaal compleet. Ook het feit dat je
persé het flv formaat moet gebruiken is jammer. Bij het converteren van een video formaat naar flv
verlies je veel kwaliteit. Het is wel mogelijk om mooie filmpjes te maken, maar daarvoor moet je
een pakket kopen bij Adobe, die weer prijzig is. Daarnaast wilden we in eerste instantie steeds aan
het eind van een film een keuze hebben. Dit bleek niet zo makkelijk want als het filmpje was
afgelopen en je nog geen keuze gemaakt had was het game over! Het zou toch mogelijk moeten zijn
om een keuze moment op het laatste frame van een video te moeten plakken, zonder dat de video
verder wordt afgespeeld tot dat jij een keuze gemaakt hebt.
108-kroon:
Na het lezen van de handleiding kon ik snel met Ximpel aan de slag, toch ik een aantal kanttekeningen.
In de zip file zit ook een shockwave bestand. Bij elke verandering moet je dit bestand
opnieuw openen of laden, dit vind ik onhandig. Verder was het me niet duidelijk dat dit bestand
alleen in de browser geopend kan worden, eenvoudig dubbelklikken werkt niet. Daarnaast vind
ik het vervelend dat elke clip in het flv formaat moet staan, want de meeste montagepakketten
ondersteunen dit formaat niet. Ook was het me niet duidelijk welke bewerkingen het beste in
Ximpel gedaan worden en welke bewerkingen bij voorkeur in een video editor gemaakt worden.
Ook vind ik het jammer dat er geen wysiwyg gereedschap bij het platform zit. Dit zou het in elkaar
zetten van een video veel makkelijker maken. Het nadeel van xml is je snel een typfout
maakt waardoor de hele afspeellijst niet werkt. Ook vond ik het lastig om de knoppen in een
branchequestion juist te positioneren, dit komt ook doordat er geen wysiwyg tool beschikbaar
is.
309-akin:
Ik ben er erg onder de indruk dat je zo binnen een maand tijd een video applicatie
kan maken. Het is erg leuk en interessant om kennis te maken met Ximpel (xml) en
om te zien dat het niet zo erg moeilijk is. Dat het voor ons niet zo erg moeilijk was
kwam voornamelijk doordat wij konden experimenteren met practicum mapje en dat
er al een stukje code voor ons al was geschreven. Omdat alles binnen een maand
moest gebeuren kon het ook niet anders denk ik.
309-alzaghtity:
Een het begin was het moeilijk om te werken met xml code maar met behulp van de
begeleider en handleiding van de interactieve video die op de website van het inleiding
multimedia staat wij hebben alles wat wij nodig gehad.
In onze interactieve video staat meerdere keuze en video s daarom was het moeilijk
om te weten welke code van xml wij moeten verbeteren, wij hebben de code van
video en overlay veranderen en de code position en size op onze video
opgepaste
Wij hebben ook de start foto titel veranderde naar het logo van de VU en onze titel.
[_]
readme
roundup
register
participant(s)
college
practicum
resource(s)
_
#
@
!
(C)
Æliens
2014