@
multimedia @ VU
[_]
readme
roundup
register
participant(s)
college
practicum
resource(s)
_
#
@
!
PDF
digest(s)
note(s) -- im08
PDF
comment(s) -- about ximpel (2008)
digest(s) / ximpel
XIMPEL -- bevindingen en verbeteringen
In het onderstaande zijn in zeer compacte vorm
een aantal noodzakelijke verbeteringen voor ximpel aangegeven,
mede gebaseerd op de (in verkorte vorm opgenomen)
opmerkingen
van studenten.
requirement(s) -- ximpel
- documentation -- functionality, API for customization
- example(s) -- in particular story graphs, and minigames
- behavior as standard (video) component
- improvement(s) -- text layout, image hot spot markers
- event level integration of video & game event(s)
- renamable IVConfig.xml -- backslash must be slash (for online play)
- video guidelines -- conversion, no spaces in filenames, no FLV but flv!
observation(s) -- im08 -- ximpel
- 101-fokke: Mijn ervaringen met het XIMPEL platform zijn redelijk positief, het is een erg leuke tool om interactie aan video's toe te voegen op een relatief simpele manier.
- 103-schaap: We hebben dus zeer goede ervaring gehad met het XIMPEL platform, het was simpel te gebruiken met veel opties (die eventueel nog uit te breiden zijn).
- 103-vuong: Maar dankzij de voorbeeldbestanden die werden aangeboden was XIMPEL makkelijk te begrijpen en was het niet moeilijk om de interactieve videoapplicatie naar ens te maken.
- 104-ijkema: Het programma werkt met XML files dus daar moet je een beetje verstand van hebben. Uiteindelijk zijn we er gelukkig uitgekomen.
- 104-lammers: Ximpel bleek achteraf dus wel mee te vallen, maar wel weet ik zeker dat als we iets meer voorbereid waren voor het werken ermee zou het me heel veel tijd gescheeld hebben.
- 106-rietschoten: Conclusie is dat XIMPEL een goed en leuk idee is, alleen nog een stuk meer uitgewerkt zal moeten worden voordat het toegankelijk voor producenten is.
- 106-schoonhoven: Mijn mening over Ximpel is vrij uiteenlopend. Ik zie de potentie van het idee, de uitvoering is alleen nog niet goed, soms ronduit slecht. Ook is het voor een beginneling met deze technologie een karwei om uit te puzzelen waar wat voor dient. Een tip voor volgend jaar zou een uitgebreidere documentatie zijn, die vooral ook wat dieper in gaat op de details.
- 107-mun: Verder hebben we drie suggesties ter verbetering van het XIMPEL platform: ondersteuning voor hyperlinks, de mogelijkheid tot het embedden van .swf spelletjes en kleinere overlay velden.
- 111-mennink: ... Maar goed, dit is misschien te uitgebreid en misschien ook niet de bedoeling van Ximpel. Het feit blijft: Het is een makkelijk te gebruiken, simpel aan te passen toepassing.
- 111-virgil: Voor de rest heb ik niet veel problemen gehad met het programma. Het programma was zoals de naam al aangeeft simpel en ik heb er veel van geleerd. Het was leuk om een keer een interactieve video te maken.
- 201-schootemeijer: Het XIMPEL platform was gelukkig niet erg moeilijk om te gebruiken, zoals de naam al suggereert. Met behulp van de voorbeeldvideo, over Dorland Kroonenburg kon je heel snel begrijpen hoe het in elkaar zat en wat je moest doen. ... Deze raar gekleurde vierkantjes vind ik niet echt mooi. Maar ik vind XIMPEL een fijn programma om te gebruiken.
- 205-vliet: Mijn ervaringen met het ximpel framework waren dat het een easy to use programma was. In het begin zie je door de bomen het bos niet meer, maar naarmate de cursus vorderde ging het ons steeds makkelijker af.
- 206-bindraban: Wij hebben ons vrij goed aan ons idee kunnen houden, wat ik gelijk een positief aspect vind aan zowel Adobe Flex 3 en Ximpel.
- 206-setoe: Het was even wennen en er doken veel vragen op als het ging om Ximpel. Wat is Ximpel? en Wat is Flash? ...
Het was een lastige opgave, maar het is gelukt. De moeilijkheidsgraad was voor deze opdracht niet te hoog. Conclusie: Mijn ervaring met Ximpel was positief.
- 208-overeem: Het idee achter XIMPEL is prima, het werkt ook best oké zoals het is, maar het mag iets gebruiksvriendelijker en iets meer aanpasbaar.
- 208-remmel: Het aanpassen van de .xml-file van het practicum-voorbeeld was niet erg moeilijk. Het plaatsen van video.s wees voor zich.
- 213-banaszak: It was the first time that I was using XIMPEL and in the beginning it looked quite complicated. However, after playing with an exemplary interactive video, I saw that it is really very simple application that gives you a lot of possibilities.
- 213-mechlinska: Using the XIMPEL platform occurred to be a really nice work. In the beginning I thought that it will be very complicated if we can create such advanced interactive videos with XIMPEL. But when I started to learn how to do it, I saw that this platform is really very easy to use.
- 304-erkamp: Het XIMPEL platform is zeer makkelijk in gebruikt en is niet moeilijk om te leren. Het is alleen nog jammer dat de documentatie van dit platform nog in de beginfase is. Zelfs zonder de documentatie was het wel mogelijk om snel, gemakkelijk en eenvoudig een interactieve video te creeëren.
- 305-willems: Wij hebben uiteindelijk goed met de benodigde tools kunnen werken. We zagen er wat tegen op, omdat we dit nog nooit eerder hadden gedaan, maar het viel gelukkig mee. Ik zou zeggen dat Ximpel een goed geslaagde applicatie is geworden.
- 306-gooijer: Ximpel is (gelukkig) simpel te gebruiken, het enige wat er hoeft te gebeuren is het aanpassen van de XML file. Helaas kan je er verder ook niet echt veel mee als je je niet erg gaat verdiepen erin. De documentatie is moeilijk te vinden en daarnaast nog niet helemaal compleet.
- 108-kroon: Na het lezen van de handleiding kon ik snel met Ximpel aan de slag, ... Ook vind ik het jammer dat er geen wysiwyg gereedschap bij het platform zit. Dit zou het in elkaar zetten van een video veel makkelijker maken. Het nadeel van xml is je snel een typfout maakt waardoor de hele afspeellijst niet werkt.
- 309-akin: k ben er erg onder de indruk dat je zo binnen een maand tijd een video applicatie kan maken. Het is erg leuk en interessant om kennis te maken met Ximpel (xml) en om te zien dat het niet zo erg moeilijk is.
- 309-alzaghtity: en het begin was het moeilijk om te werken met
xml code maar met behulp van de begeleider en handleiding van de interactieve video die op de website van het inleiding multimedia staat wij hebben alles wat wij nodig gehad.
101-fokke:
Omdat we van mening waren dat de huidige versie van de XIMPEL - player prima voldeed
aan onze eisen, hebben we maar wat kleine aanpassingen gedaan in het design en de tekst.
Eerst waren we van plan om de player verder te gaan veranderen, maar we kwamen echter tot
de conclusie dat hier te veel tijd in ging zitten om de code helemaal onder de knie te gaan
krijgen.
Mijn ervaringen met het XIMPEL platform zijn redelijk positief, het is een erg leuke tool om
interactie aan video's toe te voegen op een relatief simpele manier. Helaas bleek de versie
waarmee wij werkte wel erg simpel te zijn, ook grafisch niet erg mooi. Mijn handen begonnen
te jeuken om dit aan te passen, alleen daar was de tijd niet voor. Ik denk dat deze versie op dit
moment te simpel is om te implementeren in youtube bijvoorbeeld, maar ik zie zeker
mogelijkheden om het uit te breiden.
Voor iemand die niks met informatica heeft is het een leuke tool, maar ik denk dat mensen die
kunnen programmeren liever zelf een applicatie maken, omdat de huidige versie niet voldoet
aan hun eisen. Natuurlijk zijn er API beschikbaar, maar volgens mij is het doel van XIMPEL
dat je er meteen mee kan werken.
Ik zou dat ook willen adviseren om zeker door te gaan met ontwikkelen, maar ook eens
iemand, die niks weet van Informtica, erbij te betrekken en hem vragen wat hij mist. Bekijk
het daardoor vanuit een ander perspectief, dat van de gebruiker. Ik kijk zeker uit naar een
nieuwe versie van XIMPEL en ga me zeker zelf ook verdiepen in de mogelijkheden.
103-schaap:
We hebben geen gebruik gemaakt van de extra opties die het platform ons bood. Zo hebben
we niet gebruikt gemaakt van de optie om vragen te stellen tijdens de video's, dit leek ons
overbodig omdat onze applicatie bedoelt is om informatie te geven en sfeerimpressies te
geven aan de gebruiker. Om dan de gebruiker dan lastig te vallen met vragen leek ons niet
nuttig. Ook hebben we geen gebruik gemaakt van verborgen layers waarmee je extra
bonuspunten kunt krijgen en extra filmpjes kunt bekijken. Dit hebben we niet gebruikt omdat
zoals hiervoor al gezegd we de nadruk wilden leggen om de applicatie duidelijke informatie
en leuke sfeerimpressies te geven en dat de gebruiker zijn optimale tracé kan bekijken zonder
fratsen. We hebben dus zeer goede ervaring gehad met het XIMPEL platform, het was simpel
te gebruiken met veel opties (die eventueel nog uit te breiden zijn).
103-vuong:
De technologie bood ons de mogelijkheden om een interactieve videoapplicatie te maken.
et XIMPEL was het mogelijk keuzemomenten in te bouwen, zodat de gebruiker tijdens
et afspelen van de interactieve video het verdere verloop kan bepalen. Wij hebben dan
ok dankbaar gebruik gemaakt van die mogelijkheid. Een andere XIMPEL-feature is dat
e vragen kon stellen tijdens het afspelen van de interactieve videoapplicatie. Van die
eature hebben we geen gebruik gemaakt, omdat we er in onze interactieve
ideoapplicatie geen meerwaarde van inzagen. Met XIMPEL valt wel redelijk mee te
erken, alleen het debuggen is erg lastig. Als er iets fout is, en de applicatie geeft aan dat
et de XML file niet kon laden dan komt er geen specifieke foutmelding. Hierdoor is het
astig om de fout te lokaliseren. Ook het gebrek aan een uitgebreidde compiler draagt bij
an de moeilijkheid van debuggen. Een typfout of een tag vergeten kwam vaker voor dan
ns lief was. Maar dankzij de voorbeeldbestanden die werden aangeboden was XIMPEL
akkelijk te begrijpen en was het niet moeilijk om de interactieve videoapplicatie naar
ens te maken.
104-ijkema
Na alles opgenomen te hebben hebben we het eerst gemonteerd met behulp van het programma Adobe
remiere Pro cs 3. Hierna moesten we de verschillende filmpjes interactief maken met behulp van
IMPEL. Dit zijn onze ervaringen met het programma.
ls eerste een minpuntje: het is erg storend dat er geen documentatie van is. De enige 2 XIMPEL sites
die op internet te vinden zijn zijn: www.few.vu.nl/~ximpel/ en ximpel.blogspot.com/
Het lijkt dus alsof je aan je lot wordt overgelaten. Gelukkig heeft de docent na een aantal weken wel
een voorbeeld interactieve video online gezet met broncode, waarmee je nog wel een eind kan komen.
Een tip voor verbetering van de XIMPEL code is de position, het is niet duidelijk of dit in pixels of in
cm's. Ook zou ik een hoogte en een breedte gebruiken in plaats van 1 coördinaat.
Het programma werkt met XML files dus daar moet je een beetje verstand van hebben. Uiteindelijk
zijn we er gelukkig uitgekomen. Het programma is niet heel makkelijk om mee te werken en het is ook
niet heel duidelijk waar je iets moet aanpassen of toevoegen om een interactief filmpje te maken.
104-lammers
Toen we alle filmpjes bij elkaar hadden werd het tijd om er een interactieve video van te
maken met behulp van ximpel. Dit was in het begin echter een totale ramp omdat ik
verkeerd begrepen had hoe je ermee om moest gaan. Dus uiteindelijk na heel wat uren
zwoegen kwam ik erachter hoe het met die positie zat en met het formaat van de overlay
van de filmpjes. Toen ik eenmaal door had hoe het werkte was de klus toch eigenlijk nog
vrij snel geklaard en ben ik tevreden met het resultaat. Ximpel bleek achteraf dus wel
mee te vallen, maar wel weet ik zeker dat als we iets meer voorbereid waren voor het
werken ermee zou het me heel veel tijd gescheeld hebben.
106-rietschoten
We kregen de opdracht om de techniek XIMPEL te gebruiken om onze interactieve video te
produceren.
XIMPEL is a Flex based framework under development to enable interactive use of various media
like video, text, but also embedded games. Currently, XIMPEL is being used for the development of
the Clima Futura8 game, a game about climate change. - ximpel.blogspot.com
Wij zijn blij dat wij zo'n stuk techniek aangeboden krijgen en niet zelf met behulp van flash9 hoeven
te produceren. Echter zijn we niet helemaal tevreden met de XIMPEL. Allereerst is de documentatie
niet bepaald volledig en duidelijk. Voor een leek is het erg moeilijk om de interactieve video precies
zo aan te passen als hij/zij wil. Wij zouden aanraden om volgend jaar een uitgebreidere
documentatie beschikbaar te stellen of in ieder geval een soort van tutorial. Wat wij ook jammer
vonden is dat we bijvoorbeeld het niet voor elkaar kregen om de roze keuzeblokjes te veranderen in
een andere kleur en dat we niet op willekeurige plekken van het scherm tekst konden laten
verschijnen in plaats van rechtsboven.
Conclusie is dat XIMPEL een goed en leuk idee is, alleen nog een stuk meer uitgewerkt zal moeten
worden voordat het toegankelijk voor producenten is.
106-schoonhoven:
Mijn mening over Ximpel is vrij uiteenlopend. Ik zie de potentie van het idee, de uitvoering is alleen nog
niet goed, soms ronduit slecht. Ook is het voor een beginneling met deze technologie een karwei om uit
te puzzelen waar wat voor dient. Een tip voor volgend jaar zou een uitgebreidere documentatie zijn, die
vooral ook wat dieper in gaat op de details. De techniek is nog wat te grof. De zogenaamde layers,
waarmee je klikbare velden creert, zijn lastig precies te configureren. Ze vormen een belangrijk
element in je presentatie. Een serie roze blokken passen niet altijd bij de stijl die je gebruikt.
Met een goede doorontwikkeling zal het zeker een techniek zijn waarmee veel mensen aan de slag
kunnen gaan voor professionele doeleinden. Kort samengevat: Onder de motorkap zit het goed maar
het dashboard is nog ontoereikend voor de mogelijkheden.
107-mun:
Voor onze interactieve video hebben we gebruik gemaakt van XIMPEL versie 1.3 distro. Het blijkt
inderdaad niet zo moeilijk, zoals de naam al impliceert. Het duurde niet lang voordat we begrepen
hoe XIMPEL werkt: slechts het practicum doornemen en kijken naar de bestaande voorbeelden
bleek genoeg.
Wij hebben de distro versie gebruikt om zo onze eigen Mario plaatje als intro scherm in te stellen.
Ook hebben we de achtergrond veranderd en het instructiescherm en eindscherm aangepast. Bij
het eindscherm hebben we het scoretotaal weggelaten, omdat wij besloten hadden om niet met
scores te werken (zie Ontwerp beslissingen). We wilden het Score: gedeelte rechtsonder in de
XIMPEL player weghalen, maar wisten echter niet hoe we dit konden doen dus hebben we het er
laten staan. Ook lukte het ons niet om de alpha van de achtergrond te veranderen.
Verder hebben we drie suggesties ter verbetering van het XIMPEL platform: ondersteuning voor
hyperlinks, de mogelijkheid tot het embedden van .swf spelletjes en kleinere overlay velden.
We wilden in onze interactieve video een werkende link plaatsen naar een online Mario spelletje
van .swf formaat, maar het maken van een link bleek helaas niet mogelijk in XIMPEL. De
bedoeling was dat deze link een webpagina opent in een nieuw venster van je browser. Het liefst
zouden wij deze link dan klikbaar hebben gemaakt in een overlay veld.
Als alternatief wilden we het spelletje in onze interactieve video applicatie embedden, maar ook
dat bleek niet mogelijk. Hoewel dat misschien wél in een latere versie mogelijk zal zijn volgens de
XIMPEL site1, vermelden we het hier toch als suggestie.
Ten slotte zouden we graag hebben gewild dat de overlay velden uit kleinere blokken bestonden,
zodat we wat nauwkeuriger de blokken konden plaatsen in het beeld.
111-mennink:
Een manier om dit alles te realiseren is Ximpel. Ximpel staat voor eXtensible Interactive Media
Player for Entertainment and Learning. Ximpel kan niet echt gezien worden als programma.
Het bestaat uit configuratie bestanden, XML opmaak files en natuurlijk de gemonteerde beelden
in FLV formaat. Het enige wat de gebruiker hoeft te doen is het aanpassen van de XML file.
Deze is zo gestructureerd dat het voorbeeld direct gebruikt kan worden. De code kan zo
gekopieerd worden en aangepast worden om de juiste beelden te tonen. De ingewikkeld
lijkende keuzemomenten worden hier in één regel code gemaakt. Drie regels code erbij en er
staan al selecteerbare vakken in het scherm. De Dragons Lair afbeelding van het begin lijkt
moeilijk om te veranderen, maar dat valt ook erg mee. Het is maar 1 klein stukje in een andere
file dat aangepast moet worden. Zo zijn er dus voldoende configuraties mogelijk om het een
flexibel product te maken. Dit in combinatie met het makkelijke gebruik maakt dat Ximpel
mogelijk een goed product voor op de markt zal zijn.
Er zijn misschien nog wel een paar dingen die aangepast kunnen worden. Zo zou het misschien
handig zijn als je bijvoorbeeld een plaatje als achtergrond bij een keuze zou kunnen zetten. Zo
hoef je niet nog een apart kort filmpje te monteren voor elk keuzemoment. Daarnaast zou het
misschien ook handig zijn om ondersteuning te bieden aan andere formaten, of een interne FLVcompiler
in te bouwen. Ook is het, mocht het programma een nog breder publiek willen
aanspreken, handig als er een hele GUI2 omheen komt. Zo kun je per scherm, eventueel per
frame, aanpassingen maken aan de film. Bijvoorbeeld de overlays makkelijk vormgeven,
sneller even een afbeelding in een frame zetten. Misschien is het ook een idee om Ximpel niet
alleen een taal te laten zijn, maar ook een editor te laten worden. Zo worden alle functies
gecentraliseerd in het programma en zou de eventuele gebruiker alleen Ximpel hoeven te
gebruiken om zijn interactieve film in elkaar te draaien. Maar goed, dit is misschien te
uitgebreid en misschien ook niet de bedoeling van Ximpel. Het feit blijft: Het is een makkelijk
te gebruiken, simpel aan te passen toepassing.
111-virgil:
Ik was al gauw begonnen met de tutorial van Ximpel, omdat het me leuk leek om een
keer een interactieve film te maken. Het college van interactieve film zag er leuk ook,
dus wilde ik het meteen uitproberen. Het Ximpel programma deed me een beetje aan
HTML denken, door de open en sluit tags en de setup is ook gelijk(boom structuur).
De tutorial was gemakkelijk te begrijpen en ik ging er al gauw doorheen. Na de
tutorial had ik meteen wat eigen filmpjes in elkaar gezet om wat te experimenteren.
Het programma werkte een stuk makkelijker dan ik had verwacht. Het enige waar ik
wat moeite had was het aanpassen van het openingsplaatje, maar toen de files voor
het maken van een custom player op de site beschikbaar lukte dit na enig proberen.
Ik kon eerst niet vinden waar dit precies aangepast moest worden en kon het in de
tutorial en read me ook niet vinden. Toen ik alle files had bekeken, had ik gevonden
waar het plaatje aangepast kon worden.
Op sommige gebieden vond ik Ximpel wel wat beperkt. Bijvoorbeeld je hebt een
filmpje nodig voor een vraag, je kan hem niet achteraan een filmpje plakken dat was
wel jammer, maar opzicht was dit niet zo'n groot probleem hiervoor hebben wij een
filmpje met "Decision time" gemaakt die zichzelf herhaald tot de vraag is beantwoord,
ook wordt onoverzichtelijk als je veel subjects heb en het is jammer dat bij elke vraag
een subject hoort en dat de vraag niet aan te passen is als je bijvoorbeeld het zelfde
filmpje via een andere weg wilt invoegen moet je eerst een apart subject maken als
de vraag iets anders geformuleerd is. Ook is het ons niet gelukt het filmpje via de site
werkend te krijgen, dit zou wel gemakkelijk geweest zijn. Het zou ook handig zijn als
je met Ximpel de beelden kan bewerken, bijvoorbeeld geluid invoegen of beelden
versnellen/vertragen, het was namelijk best lastig om een flv editor te vinden. Onze
oplossing hiervoor was eerst de flv bestanden te convergeren naar wmv en daarna in
Windows Movie Maker te bewerken en vervolgens weer terug te convergeren naar
flv. Hierbij trad bij sommige filmpjes kwaliteitsverlies op, maar dit konden we weer
oplossen door het geluid van het beeld te scheiden en dan het filmpje met een
scherm opnameprogramma weer op te nemen.
Voor de rest heb ik niet veel problemen gehad met het programma. Het programma
was zoals de naam al aangeeft simpel en ik heb er veel van geleerd. Het was leuk
om een keer een interactieve video te maken.
201-schootemeijer:
Het XIMPEL platform was gelukkig niet erg moeilijk om te gebruiken, zoals de
naam al suggereert. Met behulp van de voorbeeldvideo, over Dorland
Kroonenburg kon je heel snel begrijpen hoe het in elkaar zat en wat je moest
doen. Het komt gewoon neer op jouw video s in de video map zetten en in de
XML file neer te zetten waar in de boom die video afgespeeld moet worden. Dat
ging allemaal wel goed, dat is mooi simpel gehouden. Video herhalen, vragen en
keuzemomenten inbouwen, het was allemaal snel gedaan.
XIMPEL is alleen een beetje beperkt in de mogelijkheden. Zal zo zijn om
het simpel te houden, maar iets meer opties zal fijn zijn. Wel interessant was het
toen versie 2 uitkwam. Nu kon je het beginplaat je en de tekst om de video s
heen aanpassen. Dat maakt het toch leuker, omdat het meer voelt alsof je het
zelf gedaan hebt. Wat ik nog leuk zou vinden als verbetering is een andere
mogelijkheid om keuzemomenten te laten zien. Deze raar gekleurde vierkantjes
vind ik niet echt mooi. Maar ik vind XIMPEL een fijn programma om te gebruiken.
205-vliet:
Mijn ervaringen met het ximpel framework waren dat het een easy to use
programma was. In het begin zie je door de bomen het bos niet meer, maar
naarmate de cursus vorderde ging het ons steeds makkelijker af. Jammer dat de
we met de player in het diepe werden gegooid en er nog zo veel beperkingen
aan zaten. Dat we contact hadden met de schrijvers van het programma was
geweldig, onze eisen die groeide door het gebruiken van de player zijn
aangepast en met de nieuwere versies waren we weer even zoet om onze video
verder uit te breiden.
Natuurlijk weten wij het allemaal beter en hopen dat ximpel in de toekomst nog
beter te gebruiken wordt. We hebben de laatste paar uur besteed aan het
rommelen aan de code om wat hele kleine aanpassingen te maken aan de
player. Met wat meer begeleiding, door bijvoorbeeld practicum lessen met het
ximpel framework hadden we misschien meer leuke dingen kunnen ontdekken.
Zo zou ximpel heel simpel en toegankelijk worden gemaakt en misschien minder
afschrikken op het eerste gezicht.
206-bindraban:
Wij hebben ons vrij goed aan ons idee kunnen houden, wat ik gelijk een positief
aspect vind aan zowel Adobe Flex 3 en Ximpel. Je eigen idee is goed uit te voeren
zonder teveel defaults.
Al met al heb ik het prettig gevonden om te werken met Adobe Flex 3, Ximpel en
Windows Movie Maker. Het was even wennen, maar toen het eindelijk duidelijk
begon te worden, is het aardig gelukt.
206-setoe:
Het was even wennen en er doken veel vragen op als het ging om Ximpel. Wat is Ximpel? en Wat is
Flash? . Nadat het allemaal duidelijk was, was het een kwestie van zelf uitproberen. De code die we
hebben geschreven voor onze interactief
filmpje was niet lastig te schrijven, omdat we vooral hadden
gekeken hoe de code eruit zag bij de tutorial. Het was ook de bedoeling om daar verder mee te gaan voor
je eigen interactieve filmpje. Helaas zaten er soms typfouten in ons werk waardoor de code niet goed werd
toegepast en dat werkte soms wel tot frustraties, maar dat hoort erbij.
Wij hadden ervoor gekozen om onze Ximpel player aan te passen. We vonden het plaatje van Dragonlair
niet mooi staan voor
ons begin van het interactief filmpje en vanwege witte achtergronden in ons
interactief filmpje moest de kleur van de lettertype ook veranderd worden. De scoretelling moest
veranderd worden omdat wij vonden dat het niet echt een nuttige functie had in ons interactief filmpje.
Het was goed zoeken waar alles stond
en hoe alles met elkaar gelinkd was, maar uiteindelijk hebben we
het beginplaatje, de tekstkleur en de score kunnen veranderen. Het was een lastige opgave, maar het is
gelukt.
De moeilijkheidsgraad was voor deze opdracht niet te hoog. Conclusie: Mijn ervaring
met Ximpel was
positief.
208-overeem:
Nadat we de afzonderlijke beelden voor onze video applicatie in Adobe Premiere
bewerkt hadden zijn we verder gegaan met onze video applicatie door XIMPEL te
gebruiken. Op college is beknopt uitgelegd hoe we met XIMPEL moesten werken.
Dat gaf ons enig houvast bij het beginnen met het werken met XIMPEL, want geen
van ons beiden had ooit eerder iets met XIMPEL gedaan. In het begin was het even
kijken hoe alles werkte, hoe de XML-file precies in elkaar zat en hoe XIMPEL
reageerde op wijzigingen in die XML-file. Maar na ongeveer 5 minuten, en zonder de
documentatie te lezen waren we eruit hoe het werkte en konden we beginnen. Dat
geeft maar aan dat XIMPEL best makkelijk in elkaar zit en er simpel mee te werken
valt.
We hebben de functie om tussendoor (zeg maar onder een filmpje) vragen te stellen
die je goed of fout kunt beantwoorden niet gebruikt. Dit omdat dat niet in onze video
applicatie in te passen was en we het dus niet nodig vonden om deze functie te
gebruiken. Wel hebben we het punten systeem in XIMPEL gebruikt. Dit systeem
zorgt ervoor dat de uitslag in de rechterkant van onze story graph zeer slecht
wordt, bij de keuze voor links en dan hoofdgebouw redelijk goed en bij de keuze
voor links en dan FEW zeer goed . We waren dit eerst niet van plan, maar vonden
dit toch iets extra s toevoegen aan onze video applicatie.
Het feit dat XIMPEL simpel en makkelijk werkt heeft helaas ook een keerzijde. Er is
namelijk naar mijn mening iets te weinig aan te passen aan eigen voorkeur. Zo kan
het startscherm van de video applicatie niet worden aangepast en ook de tekst daarna
niet. Verder kan de lay-out niet worden veranderd (wat naar mijn mening op zich niet
zo erg is aangezien de lay-out best strak is). Een paar puntjes die misschien minder
voor de hand liggen maar mij toch opvallen zijn er echter ook. Eén van die dingen
komt voor bij een branchquestion . In de XML file moet voor elk afzonderlijk deel
van de video applicatie een subject worden ingevuld. Dit subject komt ook
automatisch naar voren als tekst bij het selecteren van een mogelijke keuze bij een
keuzemoment. Dit vind ik niet handig. Ik zou bijvoorbeeld bij een keuze moment
8
willen weergeven: Kies voor blabla , en dan als subject linksonder, terwijl het
filmpje speelt alleen de tekst blabla. Een klein detail dat misschien makkelijk op te
lossen is. Verder zou ik graag gezien hebben dat wat meer teksten die voorkomen in
de video applicatie aan te passen waren zoals de teksten bij de score uitslagen en alle
teksten die standaard tijdens het afspelen van de video s worden weergegeven. Een
laatste puntje van kritiek heeft betrekking op de keuze momenten. De gebruiker maakt
een keuze door op een vierkant dat in beeld verschijnt te klikken. De grootte en
positie van die vierkanten is heel onnauwkeurig in te stellen en kan slechts met grote
sprongen worden versteld. Dat is som niet erg praktisch.
Over het algemeen vond ik het werken met XIMPEL goed te doen. Ik weet niet of ik
het vaker ga gebruiken omdat ik het nog niet genoeg aanpasbaar vind en het
aanpassen van de XML-file aan mijn wensen best wel wat tijd kost en behoorlijk
vervelend werk is om te doen. Het idee achter XIMPEL is prima, het werkt ook best
oké zoals het is, maar het mag iets gebruiksvriendelijker en iets meer aanpasbaar.
208-remmel:
Omdat Ximpel V2 pas erg laat beschikbaar kwam, en wij onze Interactieve video die dag
daarvoor al af hadden, hebben we Ximpel V1 gebruikt.
Het aanpassen van de .xml-file van het practicum-voorbeeld was niet erg moeilijk. Het
plaatsen van video’s wees voor zich.
Een paar punten waar we tegenaan liepen waren:
- Het maken van stilstaande beelden was onmogelijk. Daardoor moest je bij ieder
keuzemoment een stilstaande .flv-file maken, wat erg onhandig is.
- De positionering van een keuze-kader was erg beperkt, je kon alleen in groffe stappen
dit kader verplaatsen
- De aanpassingsmogelijkheden van de teksten binnen het Interactieve Video-gedeelte
waren heel klein. Enkel de video’s en de vragen konden veranderd worden.
Al met al had ik het gevoel dat we met een interactieve video-applicatie hebben gewerkt die
nog midden in de ontwikkelfase zat en nog lang niet klaar was om bewerkt te worden op zo’n
manier als wij deden.
Volgend jaar beter...
213-banaszak:
It was the first time that I was using XIMPEL and in the beginning it looked
quite complicated. However, after playing with an exemplary interactive video, I
saw that it is really very simple application that gives you a lot of possibilities.
You can create just an interactive video, but also games and the effect is
surprisingly impressive. You can make really complicated scenarios and enrich
your application with visual effects. Thanks to the access to .mxml and .css files,
you can create your custom player in a very simple way. You just have to know a
little bit about HTML language and CSS styles. I think I have not even explore all
the possibilities of XIMPEL application, so it is hard to say what should be
improved. However, it would be nice if it supported also other files than .flv. I
would also try to make more detailed overlays (the highlighted parts when a
branch question appears). Now the screen is divided into 25 parts, but it could
be over hundred, so it would be possible to make interactive games with a lot of
details that you can "click". There is also a very small limit of possible overlays
that amounts to 3. I would like to have at least 10 of them, because of the
reason that I mentioned before. The last change would be in questions requiring
positive or negative answer. It would be nice if I could modify the text that
shows after decision - "wrong!" and "right!". I was looking for it in configuration
files, but did not find...
These are just suggestions for the future reference, but I still think, that
XIMPEL application is really advanced and it does not really need any
improvements.
213-mechlinska:
Using the XIMPEL platform occurred to be a really nice work. In the beginning I
thought that it will be very complicated if we can create such advanced interactive videos
with XIMPEL. But when I started to learn how to do it, I saw that this platform is really
very easy to use. If you know a little bit of XML, you will manage. It is much harder to
think of a funny game and find good movies, than just write an .xml file that will create an
interactive video application in XIMPEL.
The platform is already very useful and you can create advanced applications with
it. It is simple, but you just have to try different things and see how far your
programmer's imagination can lead y0u.
It could be improved in some fields, like for example it could support more file
types. I would also try to increase the amount of possible overlays per video, because
now there are only 3. The next nice thing to have, would be a possibility of multiple
questions per video.
3202-yuksel:
Het werken met Ximpel was vrij simpel, omdat ik wel met codes kan omgaan. Ik had
al een paar clipjes van onze film meegenomen om thuis ermee te experimenteren.
Eerst moest ik de clipjes omzetten in flv. Hiervoor heb ik de Riva encoder gebruikt.
Ik heb eerst de oude versie van Ximpel gebruikt. Deze versie had minder bestanden
waardoor alles overzichtelijk. Al snel zag ik het practicum.xml bestand. Na een tijdje
naar de code gekeken te hebben begon ik een paar wijzigingen in de teksten te maken.
Daarna bekeek ik het interactief filmpje om te kijken wat ik er precies eraan
veranderd had. Zo heb ik de codes een beetje onder de knie gekregen en heb ik alvast
een beginnetje gemaakt van onze interactieve film. Ik heb onze eigen flv bestanden
erin gestopt en de keuzemomenten verandert. Op een gegeven moment zat ik vast
omdat ik niet meer dan drie keuzemomenten kon maken. Ik begon me ook al aardig te
irriteren aan het mannetje die je steeds aan het begin van de film zag, dus ik stopte
ermee.
Bij het volgende college kreeg ik gelukkig gelijk antwoord op mijn vragen waardoor
we verder konden gaan. Ook kreeg ik weer een goede vraag van iemand uit de klas
die vroeg: krijgen we alleen witte vlakken te zien bij de keuzeknoppen. Op dat
moment schoot me iets te binnen dat ik dat wel iets kan opvrolijken door er knoppen
erin te photoshoppen. Wiard heeft na de college geknutseld aan de afbeelding aan het
begin van de film en aan de lay-out. Terwijl ik en Daniel de rest van de
keuzemomenten er keurig in stopten. Met een paar technische vertragingen was onze
interactieve film uiteindelijk helemaal af!
304-erkamp:
XIMPEL is een platform waarmee je zelf interactieve videos kan maken. Het staat voor eXtensible
Media Player for Entertainment and Learning, en is een uitbreidbare Flex applicatie voor de alom
beschikbare flash plugin. XIMPEL werkt hierdoor alleen met het FLV bestandstype voor filmpjes.
XIMPEL is ontwikkeld door Eliëns, Huurdeman, Bhikharie en van de Watering.
XIMPEL is een platform waarmee je makkelijk interactieve videos kan maken. Dit is mogelijk door
middel van XML. Als je een XML bestand, 'video.xml', aanpast dan kan je met de regels <video
file=link naar filmpje></video> als een nieuw filmpje toevoegen. Het XIMPEL platform is zeer
makkelijk in gebruikt en is niet moeilijk om te leren. Het is alleen nog jammer dat de documentatie van
dit platform nog in de beginfase is. Zelfs zonder de documentatie was het wel mogelijk om snel,
gemakkelijk en eenvoudig een interactieve video te creeëren.
Punten van verbetering
- Punten niet in duizendtallen doen maar gewoon in 1 2 3 4 5. Het geeft wat meer duidelijkheid.
- Het zetten van blokken (overlays) in pixels in plaats van wat er nu gebruikt wordt.
- Ook het gebruik van relative waardes van grotes en positie (%).
- Documentatie, een van de meest belangrijke dingen van een nieuwe techniek is dat deze goed
gedocumenteerd is en dat deze voldoende voorbeelden heeft waar men mee aan de slag kan.
- Een makkelijkere manier om tekst te veranderen in het platform. Voorbeelden zijn de
instructies, eerste plaatje en op eerste pagina de titel en de credits.
- De mogelijk dat het werkt als je het op internet zet. Nu krijg je alleen maar XML/video.xml not
available.
305-willems:
Wij hebben uiteindelijk goed met de benodigde tools kunnen werken. We zagen er wat
tegen op, omdat we dit nog nooit eerder hadden gedaan, maar het viel gelukkig mee. Ik
zou zeggen dat Ximpel een goed geslaagde applicatie is geworden. Ik weet alleen niet
precies, waarom er gekozen is voor het uitsluitend werken met het FLV format. Dit was
in ieder geval voor mij best vervelend, omdat je toch een knappe FLV converter moet
vinden als je geen flash beschikbaar heb.
Verder doet Ximpel gewoon echt goed waar het voor bedoeld is. Het is voor een FEW
student, en misschien zelfs voor scholieren, gemakkelijk om mee te werken. Ik moet
zeggen dat ik de Ximpel player er ook echt goed uit vind zien en het werkt intuïtief. Voor
gebruikers is dit een grote plus. Als iemand niet goed overweg kan met een applicatie zal
hij niet snel geneigd zijn om verder te kijken en waarschijnlijk voortijdig stoppen.
306-gooijer:
Ximpel is (gelukkig) simpel te gebruiken, het enige wat er hoeft te gebeuren is het aanpassen van de
XML file. Helaas kan je er verder ook niet echt veel mee als je je niet erg gaat verdiepen erin. De
documentatie is moeilijk te vinden en daarnaast nog niet helemaal compleet. Ook het feit dat je
persé het flv formaat moet gebruiken is jammer. Bij het converteren van een video formaat naar flv
verlies je veel kwaliteit. Het is wel mogelijk om mooie filmpjes te maken, maar daarvoor moet je
een pakket kopen bij Adobe, die weer prijzig is. Daarnaast wilden we in eerste instantie steeds aan
het eind van een film een keuze hebben. Dit bleek niet zo makkelijk want als het filmpje was
afgelopen en je nog geen keuze gemaakt had was het game over! Het zou toch mogelijk moeten zijn
om een keuze moment op het laatste frame van een video te moeten plakken, zonder dat de video
verder wordt afgespeeld tot dat jij een keuze gemaakt hebt.
108-kroon:
Na het lezen van de handleiding kon ik snel met Ximpel aan de slag, toch ik een aantal kanttekeningen.
In de zip file zit ook een shockwave bestand. Bij elke verandering moet je dit bestand
opnieuw openen of laden, dit vind ik onhandig. Verder was het me niet duidelijk dat dit bestand
alleen in de browser geopend kan worden, eenvoudig dubbelklikken werkt niet. Daarnaast vind
ik het vervelend dat elke clip in het flv formaat moet staan, want de meeste montagepakketten
ondersteunen dit formaat niet. Ook was het me niet duidelijk welke bewerkingen het beste in
Ximpel gedaan worden en welke bewerkingen bij voorkeur in een video editor gemaakt worden.
Ook vind ik het jammer dat er geen wysiwyg gereedschap bij het platform zit. Dit zou het in elkaar
zetten van een video veel makkelijker maken. Het nadeel van xml is je snel een typfout
maakt waardoor de hele afspeellijst niet werkt. Ook vond ik het lastig om de knoppen in een
branchequestion juist te positioneren, dit komt ook doordat er geen wysiwyg tool beschikbaar
is.
309-akin:
Ik ben er erg onder de indruk dat je zo binnen een maand tijd een video applicatie
kan maken. Het is erg leuk en interessant om kennis te maken met Ximpel (xml) en
om te zien dat het niet zo erg moeilijk is. Dat het voor ons niet zo erg moeilijk was
kwam voornamelijk doordat wij konden experimenteren met practicum mapje en dat
er al een stukje code voor ons al was geschreven. Omdat alles binnen een maand
moest gebeuren kon het ook niet anders denk ik.
309-alzaghtity:
Een het begin was het moeilijk om te werken met xml code maar met behulp van de
begeleider en handleiding van de interactieve video die op de website van het inleiding
multimedia staat wij hebben alles wat wij nodig gehad.
In onze interactieve video staat meerdere keuze en video s daarom was het moeilijk
om te weten welke code van xml wij moeten verbeteren, wij hebben de code van
video en overlay veranderen en de code position en size op onze video
opgepaste
Wij hebben ook de start foto titel veranderde naar het logo van de VU en onze titel.
PDF
comment(s) -- about IMM (2008) -- as pilot (P)IM
digest(s)
(Project) Interactieve Multimedia -- bevindingen en verbeteringen
In het onderstaande zijn in zeer compacte vorm
een aantal noodzakelijke verbeteringen voor het toekomstige vak (P)IM aangegeven, op grond van de pilot van dit jaar, en
mede gebaseerd op de (in verkorte vorm opgenomen)
opmerkingen
van studenten.
requirement(s) -- course (2009)
- website(s) -- very different, need more uniform style
- format(s) -- some online accessible, some only as zip, must be online
- clip(s) -- flv and wmv must be mandatory, no quicktime
- video(s) -- 313 with flash, must be ximpel (in principle)
- recommendation(s) -- more srtict supervision in 2009
- essay(s) -- in future only in pdf, not all read guidelines (ok means received!)
- config(s) -- change \ in / in IVConfig.xml, to play online!
- filename(s) -- avoid spaces, and use flv instead of FLV.
- online(s) -- in 2009, everything must be deliver online, in web-friendly formats
observation(s) -- im08 -- course
- 101-fokke (BWI): Al met al vond ik het een superleuk project en heb ik eigenlijk een beetje spijt dat ik niet deze richting op ben gegaan met studeren.
- 103-ploeger: Over de redenen om dit promotiemiddel door studenten te laten maken heb ik eerlijk gezegd zo mijn twijfels. Natuurlijk is het belangrijk dat studenten zelf zogenaamde .media literacy? opdoen door deze hands-on aanpak, maar het moge duidelijk zijn dat het bureau Marketing en Werving profiteert van de kostenbesparingen.
- 103-schaap: Nog kort over het vak IMM, op zich ben ik persoonlijk wel blij met de praktischere aanpak van dit vak dan de theoretische aanpak. Na het doorlezen van de syllabus kreeg ik de indruk dat je wel meer leert door praktisch bezig te zijn met multimedia in de vorm van dit project.
- 104-ijkema: Tijdens dit vak heb ik wel aardig wat geleerd.
- 104-lammers: Mijn conclusie over dit vak is achteraf toch wel erg bijgedraaid nu je het eindresultaat gezien hebt. In het begin had ik het idee dat je wel heel erg aan je lot werd overgelaten van dit is de opdracht kijk maar hoe je het doet. En daarbij had ik het idee dat het me niet zou lukken. Maar als je dan uiteindelijk met dit eindresultaat komt en terugkijkt op het hele proces moet ik toch zeggen dat ik veel geleerd heb, veel meer dan ik aan de hand van de eerste les zou verwachten en dat is altijd leuk om zoiets te kunnen zeggen.
- 105-dijkstra: This project was quite nice to do and a refreshing distraction from the regular theoretical and programming courses.
- 105-rietschoten: En het materiaal dat behandeld werd in de colleges was vaak meer vermaak dan onderwijzend. Desondanks heb ik wel aardig wat geleerd en kunnen toepassen, maar ik zou zeggen dat ik dat vooral uit de praktijkvoorbeelden geleerd heb.
- 106-schoonhoven: Bovenal was het een leuk en interessant project. Eens wat anders dan de studieboeken. De opgedane ervaring kan ons goed van pas komen voor presentaties.
- 108-kroon: Het leukste van deze cursus vond ik de practicumopdracht en de vrijheid die we hierbij kregen. Ik vind het jammer dat er in de colleges weinig ruimte was voor theorie. Positief vind ik de presentaties in de colleges want hiermee kun je oefenen met pitchen. Een minpunt van deze cursus vind ik het ontbreken van een blackboard pagina en de onoverzichtelijke website
- 111-mensink: Ook de verwachtingen die ik voor het vak had zijn aangepast. Eerst dacht ik dat het een saai, nutteloos vak zou zijn. Nu valt het wel mee, het is goed om ook eens uit de code te kruipen en iets te maken wat andere mensen ook kunnen waarderen.
- 111-virgil: Ik keek er in het begin tegen op om een film te maken en zag het nut er niet helemaal van in, maar nu we klaar zijn viel het eigenlijk reuze mee. Ik heb veel geleerd van de cursus en achteraf gezien was het best leuk om een keer een film te maken.
- 201-schootemeijer: Al met al een leuke opdracht, alleen het vele typewerk was niet zo leuk. Een justificatie en een essay is toch een beetje teveel van het goede.
- 205-kleinrouweler: Ik kan het vak Inleiding Multimedia als een leuke ervaring beschouwen. ... Iets wat tegen informatici niet vaak genoeg gezegd kan worden, gezien wij een focus op en interesse in de techniek hebben. Daarbij vergeten we soms wat het doel van deze techniek is.
- 205-vliet: De cursus IMM vond ik een leuke afwisseling tussen al de wiskundige vakken, hier konden we onze andere creativiteit kwijt.
- 206-bindraban: Een eerste indruk: Het vak Inleiding Multimedia, gedoceerd door Dhr. A. Eliëns, was in het begin een groot vraagteken voor mij. ... Evaluatie van het vak Inleiding Multimedia: Ik heb veel geleerd van deze opdracht en veel nieuwe inzichten gekregen.
... Ik had van mezelf geen idee dat ik dit soort dingen leuk vond om te doen, maar dit vak valt zeker onder een van de leukste vakken van het jaar.
- 206-setoe: Mijn eerste gedachte was: Nee, hier heb ik geen zin in.. . Maar naarmate de tijd verstreek ben ik het eigenlijk steeds leuker gaan vinden. ... Ik vind dat dit vak gegeven moet blijven worden om de creativiteit van de student te blijven stimuleren.
- 208-overeen: Ik vond het vak Inleiding Multimedia een welkome afwisseling op de wat meer theoretische vakken die we gedurende het jaar gekregen hebben. .. Al met al kan ik concluderen dat het vak Inleiding Multimedia me goed bevallen is.
- 208-remmel: Al met al vond ik het persoonlijk leuk om gewerkt te hebben aan een interactieve video, puur om het .vakgebied. eens te bekijken.
- 213-banaszak: Making such a project for Inleiding Multimedia course was a nice experience. I learned how to create interactive videos and games. It was not only a typical informatics project, but also a project requiring creative thinking and hitting on an idea.
- 213-mechlonska: It is not only fun, but you can also learn XML and more. I think I am going to use this application in the future to do some other university projects or just for fun.
- 302-vaassen: Onze docent geeft op een geheel eigen manier college. Tijdens het college staat hij in constant contact met de computer. Deze, op haar beurt, staat online. Gesproken zinnen vult hij aan met materiaal van internet. ... Het maken van een filmpje en het op internet zetten spreekt mij bijzonder aan. ... Misschien ga ik het maken en ordenen van beeldmateriaal ook toepassen in mijn eigen lessen. Ik heb er veel van geleerd.
- 302-yuksel: Na zes weken hard werken zijn we eindelijk klaar met onze film. In deze zes weken heb ik behoorlijk wat geleerd.
- 304-erkamp: Het vak was erg leuk, al dacht ik er anders over in het begin, ik heb veel geleerd over hoe en wat van het maken van een film. XIMPEL is een mooi systeem en makkelijk te gebruiken.
- 305-willems: Vanaf de eerste les IMM viel het mij wel op dat het verre van een exact vak is. Er zijn erg veel vage begrippen naar mijn idee en er kwamen soms best kunstzinnige dingen voorbij. Ik kan mezelf daar nooit zo goed in vinden. Afgezien hiervan heb ik uiteindelijk wel echt goede dingen geleerd hierdoor.
- 306-gooijer: Het is wel een leuke leer ervaring geweest voor mij en ik vind de technologie ook interessant. Ik denk dat nadat het uit de kinderschoenen is gegroeid kan het nog heel wat worden. Ik hou het in de gaten.
- 309-akin: Hierbij wil ik eerst zeggen dat ik het een erg leuke opdracht vond. Naast dat het leuk is heb ik ook zeer veel geleerd.
... In het kort samengevat vond ik de opdracht erg interessant, leuk en leerzaam.
101-fokke (BWI):
Ook zo het leuker zijn geweest als het project meer diepgang had, bijvoorbeeld zelf
programmeren. Natuurlijk kon dit nu ook, maar was de tijd te krap om dat echt te gaan doen.
Dit kan ook alleen als het project ondersteund wordt door goede tutorials over FLEX en video
bewerking, echter is hier niet de tijd voor. Misschien is het een optie om het project langer te
maken en meer ECTS?
Al met al vond ik het een superleuk project en heb ik eigenlijk een
beetje spijt dat ik niet deze richting op ben gegaan met studeren.
103-ploeger:
De cursus is dit jaar een soort „proefcursus? met het oog op de komende onderwijsvernieuwingen. Vanwege deze reden is dit essay ook voorzien van commentaar (waar relevant) op de cursus zoals deze in 2008 gegeven werd.
Over de redenen om dit promotiemiddel door studenten te laten maken heb ik eerlijk gezegd zo mijn twijfels. Natuurlijk is het belangrijk dat studenten zelf zogenaamde „media literacy? opdoen door deze hands-on aanpak, maar het moge duidelijk zijn dat het bureau Marketing en Werving profiteert van de kostenbesparingen. Een professioneel bureau inschakelen om dergelijk promotiemateriaal te laten maken zou natuurlijk vele malen duurder zijn geweest.
103-schaap:
Het vak IMM begon op 1 april 2008. Na het volgen van het eerste college was volgens mij het
overgrote deel van de klas nog steeds niet op de hoogte wat nou precies de bedoeling was van
het vak. Een interactieve videoapplicatie maken… Met een platform dat nog niet beschikbaar
was. Met enige vaagheid in mijn hoofd gingen volgde ik het tweede college. Het bleek dat het
overgrote deel van de klas inderdaad niet echt snapte wat nou precies de bedoeling was. Na de
afspraak met de studentassistent werd het al een stuk duidelijker. We begonnen aan het
project. Naarmate het project vorderde begon ik in te zien dat het toch niet zo’n vaag vak was
zoals ik dacht na het eerste college. Na enkele weken hadden we al flink wat materiaal en het
XIMPEL platform was beschikbaar. Alles wees zich grotendeels vanzelf met het XIMPEL
platform en daarvoor de complimenten aan het Clima Futura Lab. Over de begeleiding heb is
er niet veel te zeggen, na de eerste afspraak hebben we niet veel meer gehoord van de
studentassistent (we hadden niet dan ook niet nodig omdat het project goed liep maar dat
terzijde). Anderhalve week voor de inleverdatum kregen we nog een kort mailtje om te
melden hoe het vlotte met het project. Dit vond ik wel erg simpel gedaan van de betreffende
studentassistent, maar aangezien wij ook geen hulp nodig hebben gehad van de
studentassistent hoeven wij ook niet te klagen, maar ik kan begrijpen dat andere groepen
misschien wel hulp of in ieder geval misschien iets meer aansturing nodig hebben gehad van
de assistenten.
Nog kort over het vak IMM, op zich ben ik persoonlijk wel blij met de praktischere aanpak
van dit vak dan de theoretische aanpak. Na het doorlezen van de syllabus kreeg ik de indruk
dat je wel meer leert door praktisch bezig te zijn met multimedia in de vorm van dit project.
104-ijkema:
Tijdens dit vak heb ik wel aardig wat geleerd. Ik had hiervoor nog geen ervaring met filmen, dus dat is
sowieso een ervaring die ik heb opgedaan tijdens dit vak. Daarna moesten we monteren, wat ook een
nieuwe ervaring is voor mij. Hier heb ik best veel plezier aan gehad. Het interactieve filmpje vond ik
best leuk om te maken en is naar ons idee ook best goed geworden.
104-lammers:
Uiteindelijk heb ik toch behoorlijk veel van het vak geleerd. Dit was namelijk de eerste
keer dat ik een filmpje echt zelf al opnam eigenlijk en deze dan ook nog eens ging
bewerken met leuke effecten. Maar niet alleen dit soort vaardigheden heb ik geleerd. Ook
de tijd die nodig is voor zo n relatief kort filmpje verbaasde me heel erg. Als je kijkt
hoeveel minuten beeldmateriaal is opgenomen en uiteindelijk maar echt goed bruikbaar is
valt dit toch wel vies tegen. En anderzijds heb je tijdens het opnemen ook het idee dat je
niet teveel moet opnemen omdat je anders te ver over de tijd zou komen te zitten en daar
hebben we achteraf nog wel eens spijt van gekregen als we bepaalde opnames dan best
hadden kunnen gebruiken. Ook is het vrij lastig plannen omdat je wel weet welke dingen
je wil filmen maar je toch ook veel van die dingen niet zelf in de hand hebt.
Mijn conclusie over dit vak is achteraf toch wel erg bijgedraaid nu je het eindresultaat
gezien hebt. In het begin had ik het idee dat je wel heel erg aan je lot werd overgelaten
van dit is de opdracht kijk maar hoe je het doet. En daarbij had ik het idee dat het me niet
zou lukken.
Maar als je dan uiteindelijk met dit eindresultaat komt en terugkijkt op het hele proces
moet ik toch zeggen dat ik veel geleerd heb, veel meer dan ik aan de hand van de eerste
les zou verwachten en dat is altijd leuk om zoiets te kunnen zeggen.
105-dijkstra:
This project was quite nice to do and a refreshing distraction from the regular
theoretical and programming courses. Still, in my opinion, the focus of
the classes is a little too broad and this distracts from the actual goal, which
is building interactive media applications. Some classes on video editing and
maybe even a little bit of Actionscript/Flex would be nice. However, I hear
things are going to change significantly next year, so what I’m saying may not
even be relevant anymore.
105-rietschoten:
Het was een leuk en geslaagd project en we zijn tevreden over het resultaat, helaas kwamen we iets
te laat op ons uiteindelijke idee waardoor we een beetje in tijdsnood kwamen. Ook was het duidelijk
te merken dat we in een overgangsjaar zaten, veel instructies waren niet geheel duidelijk en de
deadlines werden niet altijd gehaald. En het materiaal dat behandeld werd in de colleges was vaak
meer vermaak dan onderwijzend. Desondanks heb ik wel aardig wat geleerd en kunnen toepassen,
maar ik zou zeggen dat ik dat vooral uit de praktijkvoorbeelden geleerd heb. Wat wel erg leuk was,
was dat er een prijs uitgeloofd werd voor de meest succesvolle clip, dit leverde toch wat extra
motivatie op.
106-schoonhoven:
Waarom wel? Waarom niet? Waarom zus, waarom zo? Bij een project als dit, komen veel keuzes om de
hoek kijken. Allereerst al bij de introductie ervan. Waarom krijg ik deze opdracht voorgeschoteld?
De opdracht voor het vak Inleiding Multimedia (IMM) bedroeg het volgende: Maak een interactieve
videoclip met bijpassende viral, die in het teken staat van promotie van de VU.
Ik vind dat onze opzet geslaagd is. Wel hebben we een tijdsnood ondervonden omdat we vrij laat met
onze definitieve concept kwamen. Goede ideeën haal je niet zomaar even uit de supermarkt. Met meer
tijd zouden we de Ximpelplayer meer bijgeschaafd hebben en beter video. Bovenal was het een leuk en
interessant project. Eens wat anders dan de studieboeken. De opgedane ervaring kan ons goed van pas
komen voor presentaties.
108-kroon:
Het leukste van deze cursus vond ik de practicumopdracht en de vrijheid die we hierbij kregen.
Ik vind het jammer dat er in de colleges weinig ruimte was voor theorie. Positief vind ik de presentaties
in de colleges want hiermee kun je oefenen met pitchen. Een minpunt van deze cursus
vind ik het ontbreken van een blackboard pagina en de onoverzichtelijke website. Zelfs na het
lezen van de readme heb ik niet het gevoel dat ik snel iets kan vinden op de website en dit werkt
demotiverend tijdens de cursus. Ik verwacht bijvoorbeeld duidelijke aanwijzingen bij het binnenhalen
van ximpel op de eerste pagina. Scrollen is langzaam op de website, dit komt misschien
door de scriptjes in combinatie met een geanimeerde achtergrond.
111-mensink:
Ook de verwachtingen die ik voor het vak had zijn aangepast. Eerst dacht ik dat het een saai,
nutteloos vak zou zijn. Nu valt het wel mee, het is goed om ook eens uit de code te kruipen en
iets te maken wat andere mensen ook kunnen waarderen.
111-virgil:
Ik keek er in het begin tegen op om een film te maken en zag het nut er niet
helemaal van in, maar nu we klaar zijn viel het eigenlijk reuze mee. Ik heb veel
geleerd van de cursus en achteraf gezien was het best leuk om een keer een film te
maken.
201-schootemeijer:
Na veel gedoe en weggegooide ideeën (en een mislukt concept) is er toch een
aardig scenario uitgerold. Deze bleek echter niet gedetailleerd genoeg te zijn, en
het filmpjes zoeken was nog een heel werk. Het editen met Windows Movie
Maker ging mij prima af, alleen het converteren de hele tijd vond ik niet prettig.
XIMPEL is leuk en makkelij k te gebruiken om interact ieve video s te maken.
Al met al een leuke opdracht, alleen het vele typewerk was niet zo leuk. Een
justificatie en een essay is toch een beetje teveel van het goede.
205-kleinrouweler:
Ik kan het vak Inleiding Multimedia als een leuke ervaring beschouwen.
Dit komt mede door mij interesse in video met in het bijzonder het maken ervan.
Ook heeft het mij goed duidelijk gemaakt wat techniek kan doen en waar het voor gebruikt kan worden,
maar ook dat de techniek niet het hoofddoel is.
Door de techniek op een juiste manier te gebruiken is het mogelijk je doel te bereiken.
Iets wat tegen informatici niet vaak genoeg gezegd kan worden,
gezien wij een focus op en interesse in de techniek hebben.
Daarbij vergeten we soms wat het doel van deze techniek is.
205-vliet:
De cursus IMM vond ik een leuke afwisseling tussen al de wiskundige vakken,
hier konden we onze andere creativiteit kwijt. Heel erg jammer dat veel van mijn
medestudenten dit vak niet konden waarderen, het was veel leuker als iedereen
meer van zich liet zien, dus een mooi overzicht van de vorderingen van
meerdere groepen. Ik vond het heel jammer dat er zo weinig enthousiastelingen
aanwezig waren. Misschien is het net de balans vinden tussen theorie, praktijk
en creativiteit. Theorie en praktijk zoals droge colleges en een practicumuur
waarin we droog bezig zijn met programmeren en werken aan ximpel. Zodat we
zelf onze hoeveelheid creativiteit kunnen invullen, dit was dit jaar zeker ook het
geval (dat we zelf onze hoeveelheid creativiteit konden bepalen) maar ik kreeg
het gevoel dat het de studenten niet bond. Het idee om het tentamen te
schrappen lijkt me ook helemaal niet verkeerd om dit te bereiken al haalt het wel
een vangnet weg voor mensen die zich te veel op hun nek hebben gehaald met
hun interactieve video, en hierdoor dan ook in de problemen zijn gekomen.
206-bindraban:
Een eerste indruk:
Het vak Inleiding Multimedia, gedoceerd door Dhr. A. Eliëns, was in het begin een
groot vraagteken voor mij. Wat wordt er van mij verwacht? Wat was precies de
opdracht? Waar moet ik al die kennis vandaan halen? Er stond al een week later een
deadline gepland, wat nu? Kortom, hoe moest ik dit voor elkaar gaan krijgen. Dat
was wel even schrikken. Met dank aan het team van Clima Futura werd al snel
duidelijker wat de bedoeling was. Nog steeds niet helemaal zeker van onze zaak
begonnen mijn projectpartner Ashton Setoe en ik aan de eerste deadline, namelijk het
concept, alwaar wij al gauw ontdekten dat dit een vak is waar we heel veel eigen
inbreng hebben en creatief moeten zijn.
Evaluatie van het vak Inleiding Multimedia:
Ik heb veel geleerd van deze opdracht en veel nieuwe inzichten gekregen. Zo had ik
niet verwacht dat het zoveel werk zou zijn om een interactieve applicatie te bouwen,
die er heel simpel uitziet. Net zoals ik dacht dat het maken van een video veel
moeilijker was. Wat betreft de opzet van het vak Inleiding Multimedia zelf, heb ik
niet veel aan te merken. In het begin was het mij niet helemaal duidelijk wat precies
de doelstellingen van het vak waren. Gewoon naar het college blijven gaan en lezen
op de website heeft dit al snel duidelijk gemaakt. De manier van college geven was
heel anders dan wat ik gewend ben. Dit hield het leuk om ernaartoe te blijven gaan.
De presentaties van andere studenten hebben veel geholpen tijdens het maken van
de opdracht. Op deze manier kon ik goed mijn eigen werk meten aan dat van
anderen. Uiteraard liepen de ideeën heel erg uit elkaar, maar het was handig om te
weten of wij op het goede pad zaten en op schema waren.
De enige aanmerking die ik heb op de opdracht zou zijn de deadlines ook
daadwerkelijk beoordeeld zouden worden. De samenwerking tijdens dit project is
goed verlopen en daar heb ik veel van geleerd, als het maken van duidelijke
afspraken en taakverdelingen. Dit soort dingen zijn wel vaak aan de orde geweest,
maar dit was een opdracht waarbij het onmogelijk was de hele opdracht samen te
maken. Sommige gedeelten werden afzonderlijk gedaan en later besproken, wat nog
niet zo vaak is voorgekomen in zo een praktijkgericht project. Dit heb ik
voornamelijk tijdens de wat meer theoretische vakken meegemaakt. Wat de theorie
betreft heb ik wel het een en ander geleerd in de colleges, maar het meeste zat nog in
het maken van de opdracht. Over het algemeen heb ik veel aan dit vak gehad en er
met plezier aan gewerkt. Ik had van mezelf geen idee dat ik dit soort dingen leuk
vond om te doen, maar dit vak valt zeker onder een van de leukste vakken van het
jaar.
206-setoe:
Mijn eerste indruk
over het vak Inleiding Multimedia:
Toen ik over het vak Inleiding Multimedia hoorde, had ik geen idee wat ik ervan moest verwachten.
We
kregen tijdens het eerste college
vage filmpjes te zien en we hoorden dat het de opdracht was om zelf een
viral en interactief filmpje te maken. Daarnaast kon jouw interactief filmpje gekozen worden door
Marketing en Werving om echt gebruikt te worden en daarmee maakte je ook nog eens kans op een
geldbedrag van
100,-
(Leuk extraatje, toch?). Na het college van A. Eliëns en de mensen van Clima Futura,
was het redelijk duidelijk wat het materiaal was dat we moesten gebruiken, namelijk; XIMPEL en Flash. Het
was het eerste vak van het jaar waar we echt creatief aan de gang moesten gaan.
Mijn mening over het vak Inleiding Multimedia (Recap)
Na het volgen van dit vak kan ik zeggen dat ik het eigenlijk een leuk vak vond. Het was de eerste keer dit
jaar dat we echt creatief te werk konden gaan. Mijn eerste gedachte
was: Nee, hier heb ik geen zin in.. .
Maar naarmate de tijd verstreek ben ik het eigenlijk steeds leuker gaan vinden. Nadat het concept af was
en we wisten hoe de viral en het interactief
filmpje eruit moesten zien, kregen we zin om aan het werk te
gaan. Het college over het editen was ook interresant om te zien. Het was eens wat anders dan een heel
schooljaar alleen maar over computers, wiskunde enz te leren. Dit liet de wereld van de film
zien en dat
vind ik interresant, met name omdat ik een filmliefhebber ben.
De moelijkheidsgraad van het vak sloot goed aan op wat ik al kon. Het was niet moeilijk en door gewoon de
instructies te volgen en de tutorials te lezen was het niet lastig om tot het eindproduct te komen.
Het
kostte wat moeite, maar we zijn zelf heel tevreden over het eindresultaat.
Één van de minpunten was dat het niet makkelijk was om over de website van het vak Inleiding Multimedia
te navigeren.
Ik vind dat dit vak gegeven moet blijven worden om de creativiteit van de student te blijven stimuleren.
208-overeen:
Begin periode 5 werden wij als studenten van de faculteit exacte wetenschappen van
de VU geconfronteerd met een nieuw vak: Inleiding Multimedia. Toen in het eerste
college de bedoeling van het vak duidelijk werd zag ik het wel zitten. Filmpjes maken
heb ik namelijk al wel eens vaker gedaan.
Ik vond het vak Inleiding Multimedia een welkome afwisseling op de wat meer
theoretische vakken die we gedurende het jaar gekregen hebben. Ik vond het goed dat
we binnen dit vak redelijk vrij werden gelaten in wat we gingen filmen en hoe we dat
precies gingen doen. Er waren ook een paar minpunten. Ik vond de opdrachten in het
begin vrij onduidelijk. Het heeft ons een mailtje naar onze begeleider gekost om het
één en ander duidelijk te krijgen. Zo was het in het begin niet duidelijk of we één of
twee filmpjes moesten maken en wat die filmpjes precies moesten inhouden. Na het
antwoord op ons mailtje snapten we het wel, maar misschien is het een tip voor
volgend jaar om het op een andere manier uit te leggen. Verder is het verschil tussen
de justification en het essay mij niet heel erg helder. Daarom is bij mij het essay meer
een uitgebreide versie van de justification geworden waarin ik geprobeerd heb om
duidelijk en uitgebreid uit te leggen wat we gedaan hebben, waarom we dat gedaan
hebben en hoe we dat gedaan hebben.
CONCLUSIE:
Al met al kan ik concluderen dat het vak Inleiding Multimedia me goed bevallen is. Ik
ben tevreden over het eindresultaat dat mijn groepsgenoot Christiaan van Bemmel en
ik hebben neergezet.
208-remmel:
In mijn ogen is interactieve video iets leuks, maar is het zeker geen ontwikkeling voor de
toekomst. De mogelijkheden zijn te beperkt en achterhaald en alles wat je in een interactieve
video kan, kan je al veel langer in games, waar het ook nog eens mooier is vormgegeven.
Ook denk ik dat het grote publiek nooit bereikt zal worden met de interactieve video. Als je
kijkt naar mijn generatie internetgebruikers wil iedereen iets wat makkelijk toegankelijk is en
waar weinig moeite voor gedaan hoeft te worden. Een goed voorbeeld is YouTube; hoe
makkelijk is het om alleen maar te kijken en zelf niets te hoeven doen.
Zodoende denk ik dat de interactieve video enkel beperkt zal blijven tot een groepje fans van
de interactieve video en het grote publiek nooit echt zal bereiken en dat het geen grote
ontwikkeling zal zijn in de toekomst.
Al met al vond ik het persoonlijk leuk om gewerkt te hebben aan een interactieve video, puur
om het “vakgebied” eens te bekijken.
Het filmen vond ik erg leuk, omdat je een persoonlijke draai kon geven aan je video. De
realisatie van de video in XIMPEL vond ik daarentegen weer wat tegenvallen, vooral omdat
XIMPEL nog niet lekker werkt.
213-banaszak:
Making such a project for Inleiding Multimedia course was a nice
experience. I learned how to create interactive videos and games. It was not
only a typical informatics project, but also a project requiring creative thinking
and hitting on an idea. The game made in XIMPEL shows students' life and can
be entertaining for them. Who knows, maybe one day there will be a student,
that will make a decision about coming to Amsterdam, based on my game?
213-mechlonska:
Everybody that knows at least a little bit about XML can become familiar with
XIMPEL application. It can give you a lot of joy to create your own interactive video. My
game is such an example. My friends really liked it and they would like to do something
similar on their own. It is not only fun, but you can also learn XML and more. I think I am
going to use this application in the future to do some other university projects or just for
fun.
302-vaassen:
Onze docent geeft op een geheel eigen manier college. Tijdens het college staat hij in
constant contact met de computer. Deze, op haar beurt, staat online. Gesproken zinnen
vult hij aan met materiaal van internet. In het eerste college krijgen wij de opdracht. In
de daarop volgende colleges de technieken om de opdracht te kunnen doen.
Het maken van een filmpje en het op internet zetten spreekt mij bijzonder
aan. YouTube vind ik een interessant concept. Het valt mij op hoe gemakkelijk mijn
collega s zich de nieuwe technieken eigen maken. Ze gaan er spelenderwijs mee om.
Conclusie: Ik verwacht niet dat een keuzemoment, aangebracht op beeldmateriaal, de
volgende manier van surfen op internet zal zijn. Internet is op de eerste plaats een
informatief medium en informatie associëren wij met tekst. Daarom zal het navigeren via
tekstlinks, volgens mij, de standaard blijven. Wat ik wel als een interessante toepassing
zie op het net, is het plaatsen van film als ondersteuning van educatief materiaal. Ik ben
economieleraar op een middelbare school en het komende jaar wil ik uitleg over bepaalde
onderwerpen op YouTube zetten. Sommige onderwerpen leg ik steeds weer op dezelfde
manier uit. Voor een leerling is het kunnen herbeleven van een dergelijke uitleg een
goede manier om de informatie in het geheugen op te frissen en gestructureerd op te
slaan. Misschien ga ik het maken en ordenen van beeldmateriaal ook toepassen in mijn
eigen lessen. Ik heb er veel van geleerd.
302-yuksel:
Na zes weken hard werken zijn we eindelijk klaar met onze film. In deze zes weken
heb ik behoorlijk wat geleerd.
Als eerste is het heel belangrijk om een goede voorbereiding te maken. Ik zie nu het
belang van de wekelijkse practicumopdrachten.
Daarnaast vond ik het goed dat we presentaties moesten houden voor de klas. Zo
kregen we vragen en suggesties in de klas over ons werk, en zagen we ook hoe onze
medestudenten het allemaal aanpakten.
Ik heb ook veel gehad aan de website van de heer Eliëns. Er staat daar alle nodige
informatie. Alleen is het wel een hele zoektocht elke keer als ik iets wil vinden.
Wat ik jammer vond is dat we niet veel gehad hebben aan onze practicumbegeleider.
Misschien is het een ideetje voor volgend jaar, dat de practicumbegeleiders elk week
een werkcollege geven waarin ze de opdracht van de week uitleggen en een paar
voorbeelden laten zien. Het probleem van dit jaar was dat niet ieder student begreep
wat er nou precies van ze verwacht werd. Dit kan een o.a. de oorzaak zijn waarom ze
niet opkwamen opdagen bij de colleges.
304-erkamp:
Zowel het project als het eindresultaat zijn goed. In het begin ging niet alles even makkelijk, omdat het
een beetje verwarrend was wat we nou moesten gaan doen. Uiteindelijk is alles goed gekomen en is het
duidelijk geworden. Het vak was erg leuk, al dacht ik er anders over in het begin, ik heb veel geleerd
over hoe en wat van het maken van een film. XIMPEL is een mooi systeem en makkelijk te gebruiken.
Ik denk zelf dat onze interactieve video goed gelukt is en nog beter is dan toen we aan het concept
begonnen.
305-willems:
Ten slotte zal ik nog gaan vertellen over mijn ervaring en uiteindelijke resultaat van dit
practicum. Vanaf de eerste les IMM viel het mij wel op dat het verre van een exact vak is.
Er zijn erg veel vage begrippen naar mijn idee en er kwamen soms best kunstzinnige
dingen voorbij. Ik kan mezelf daar nooit zo goed in vinden. Afgezien hiervan heb ik
uiteindelijk wel echt goede dingen geleerd hierdoor.
306-gooijer:
Het maken van een interactieve film brengt meer met zich mee dan alleen op het knopje Record
drukken van een camera. Het ontwerp maken, de filmpjes maken, de filmpjes bewerken, Ximpel
programmeren etc. Geen van dit alles is echt moeilijk, teminste niet als je een simpel filmpje wil
maken. Als je wat meer wil daar en tegen, is Ximpel (nog) niet toereikend. Het is wel een leuke leer
ervaring geweest voor mij en ik vind de technologie ook interessant. Ik denk dat nadat het uit de
kinderschoenen is gegroeid kan het nog heel wat worden. Ik hou het in de gaten.
309-akin:
Hierbij wil ik eerst zeggen dat ik het een erg leuke opdracht vond. Naast dat het leuk
is heb ik ook zeer veel geleerd.
Ik ben er erg onder de indruk dat je zo binnen een maand tijd een video applicatie
kan maken. Het is erg leuk en interessant om kennis te maken met Ximpel (xml) en
om te zien dat het niet zo erg moeilijk is. Dat het voor ons niet zo erg moeilijk was
kwam voornamelijk doordat wij konden experimenteren met practicum mapje en dat
er al een stukje code voor ons al was geschreven. Omdat alles binnen een maand
moest gebeuren kon het ook niet anders denk ik.
In het kort samengevat vond ik de opdracht erg interessant, leuk en leerzaam.
[_]
readme
roundup
register
participant(s)
college
practicum
resource(s)
_
#
@
!
(C)
Æliens
2014