@

multimedia @ VU
[_] readme roundup register participant(s) college practicum resource(s) _ # @ !

talk show tell print

Hier onder volgt een overzicht van de vragen waaruit voor het tentamen een keuze wordt gemaakt.

oude tentamen(s)


De vragen toetsen inzicht en kennis van concepten en technologie.


pdf


tentamen inleiding multimedia X/X/20XX

dr. A. Eliëns

  1. (*) Beschrijf in het kort de inhoud en structuur van je presentatie voor het practicum. Geef aan op welke wijze de informatie die bevat is in je presentatie ontsloten kan worden.
  2. (1)


  3. (*) Schets de ontwikkelingen in multimedia. Wat zijn je verwachtingen met betrekking tot de commerciele impact van multimedia?
  4. Wat wordt verstaan onder digitale convergentie?
  5. Welke soorten (digitale) convergentie kun je onderscheiden?
  6. Bespreek de relatie tussen het medium en de message..
  7. Geef een korte schets van de ontwikkeling van digitale entertainment.
  8. Geef een karakteristiek van: HDTV, SDTV, ITV.
  9. Bespreek de convergentie op het vlak van platforms.
  10. Bespreek de convergentie op het vlak van delivery.
  11. (2)


  12. (*) Welke aspecten spelen een rol bij het ontwikkelen van multimedia informatie systemen? Geef ook aan welke research issues er spelen, en op welke termijn je verwacht dat die problemen opgelost zijn.
  13. Geef een definitie van information spaces?
  14. Geef aan hoe multimedia objecten in een information (hyper) space geplaatst (en bevraagd) kunnen worden?
  15. Geef een karakteristiek van het begrip hypermedia.
  16. Bespreek welke ontwikkelingen de toepassing van multimedia informatie systemen op grote schaal mogelijk maken.
  17. Karakteriseer een object, een query en een clue in een information space
  18. Beschrijf het Dexter Hypertext Reference Model.
  19. Geef een definitie van het Amsterdam Hypermedia Model.
  20. (3)


  21. (*) Welke rol spelen standaards in multimedia. Geef aan wat de noodzaak is van standaards voor compressie en 'delivery'. Bespreek de MPEG-4 standaard en geef aan hoe die zich verhoudt tot andere (mogelijke) standaarden.
  22. Wat wordt verstaan onder een codec?
  23. Geef een overzicht en (korte) beschrijving van actuele multimedia standaarden.
  24. Aan welke criteria dient een (multimedia) semantic web te voldoen?
  25. Wat is de data rate voor respectievelijk (compressed) voice, audio en video?
  26. Leg uit hoe een codec werkt.
  27. Welke overwegingen spelen een rol in de keuze voor een compressie methode?
  28. Geef een korte omschrijving van: XML, MPEG-4, SMIL, RM3D
  29. (5)


  30. (*) Wat wordt bedoeld met de complementaritet van authoring en retrieval? Schets een mogelijk scenario van (multimedia) information retrieval en geef aan hoe dit te realizeren is. Bespreek welke issues er spelen in het ontsluiten van multimedia informatie en op welke wijze content annotatie ingezet kan worden.
  31. Beschrijf hoe content-based description voor images aangepakt kan worden.
  32. Wat is het onderscheid tussen de metrische aanpak en de transformatie aanpak voor het bepalen van de similarity tussen images?
  33. Karakteriseer de problemen die zich voor kunnen doen bij het doorzoeken van tekst of document databases
  34. Geef een definitie van de noties: shape descriptor en property descriptor. Geef ook een voorbeeld.
  35. Wat wordt verstaan onder edit distance?
  36. Definieer de begrippen precision en recall.
  37. Geef een voorbeeld (met uitleg) van een frequency table.
  38. (6)


  39. (*) Geef aan hoe video informatie te ontsluiten is. Bespreek daarbij welke eisen gesteld worden aan systemen die video queries ondersteunen.
  40. Beschrijf de ingredienten van een audio data model
  41. Geef een indicatie van de aspecten die je moet opslaan om op video inhoud te kunnen zoeken.
  42. Wat wordt verstaan onder feature extraction? En, geef aan hoe feature extraction voor willekeurige media formaten gerealizeerd kan worden.
  43. Wat zijn de parameters voor signal-based (audio) content?
  44. Geef een voorbeeld van een beschrijving van frame-dependent en frame-independent eigenschappen van een video fragment.
  45. Schets de ingredienten van een query taal voor het zoeken in video bibliotheken.
  46. Geef een voorbeeld (met uitleg) van het gebruik van VideoSQL.
  47. (7)


  48. (*) Bespreek de issues in het ontwerpen van een (multimedia) informatie systeem architectuur. Geef daarbij aan wat de tradeoffs zijn bij de keuze voor de een of andere mogelijkheid.
  49. Welke afwegingen kun je maken bij het ontwerpen van een architectuur voor multimedia informatie systemen.
  50. Karakteriseer de notie media abstractie.
  51. Geef aan welke issues er spelen bij networked multimedia.
  52. Beschrijf (de structuur van) een video database met gebruikmaking van media abstracties.
  53. Geef een (formele) definitie van een structured multimedia database.
  54. Geef een voorbeeld (met uitleg) van een query aan een hybride multimedia database.
  55. Geef een definitie (met uitleg) van virtual objects in networked multimedia.
  56. (8)


  57. (*) Bespreek het gebruik van virtual environments in het ontsluiten van (multimedia) informatie. Geef een korte karakteristiek van virtual environments, en bespreek hoe information (hyper) spaces in een virtuele omgeving geprojecteerd kunnen worden.
  58. Wat wordt verstaan onder virtuele context?
  59. Geef een voorbeeld van navigation by query, en leg uit wat de mogelijke voordelen daarvan zijn.
  60. Bespreek het gebruik van (intelligente) navigation agents.
  61. Geef een korte omschrijving van: VRML.
  62. Wat is een viewpoint transformatie?
  63. Welke soorten van navigatie kun je onderscheiden?
  64. Op welke wijze zijn intelligente avatars te realizeren? Geef een voorbeeld van het gebruik ervan.

opmerkingen

Succes!



[_] readme roundup register participant(s) college practicum resource(s) _ # @ !

(C) Æliens 2014