Æliens
PDF
datum:
5/5/2011
betreft:
voorstel master vak serious games in a social context
Aan:
de opleidingscommissies \\
CC: prof. dr. Guus Schreiber LS
Aangehecht bij dit schrijven vindt u een voorstel tot
het invoeren van een nieuw master vak voor de CS-gerelateerde
curricula:
serious games in a social context.
Het voorstel is, in overleg met de onderwijsdirecteur, dit
vak in te voeren ter vervanging van twee vakken die deel uitmaken
van mCS/MM, de specializatie multimedia voor de
master computer science, die nu ook al met (zeer)
goede evaluaties door studenten van andere studierichtingen
als bijvak gevolgd worden, te weten:
intelligent multimedia technology en
visual design.
De aanleiding om een voorstel voor het vak serious games in a social context in te voeren,
is het voor een jaar stopzetten
van bovengenoemde vakken in verband met mijn sabbatical
van augustus 2011
tot augustus 2012.
Tevens is er de wens van de onderwijsdirectie om het aanbod
van multimedia vakken beter in overeenstemming te brengen met
de huidige en in ontwikkeling zijn de curricula, zoals
web science en lifestye/AI.
De noodzaak tot herziening en mogelijk opheffing
van de specializatie multimedia (mCS/MM) ondersteun ik,
gezien het feit dat ik de afgelopen jaren daarvoor vrijwel
alleen verantwoordelijkheid voor heb genomen.
Echter ook vanuit een minder persoonlijk perspectief,
namelijk dat van studenten en een aansprekend onderwijsaanbod,
is het wenselijk tot een andere, wat meer gerichte invulling
van het multimedia aanbod te komen, en daarmee
in te spelen op een ruimere behoefte aan creativiteit
en exploratief onderzoek die er bij de masterstudenten
(overduidelijk) bestaat.
Het thema serious games leent zich daarvoor bij uitstek,
gezien de maatschappelijke belangstelling, alsook de mogelijkheid
en wenselijkheid van een multi-disciplinaire aanpak
waarbij zowel studenten met een primair technische,
alsook studenten met een meer probleem-gerichte maatschappelijke
insteek of ontwerp interesse aan hun trekken komen.
Dit voorstel wordt aan alle (relevante) opleidingscommissies
voorgelegd, om hun oordeel over de wenselijkheid van het invoeren
van een dergelijk vak te geven.
Het is vervolgens aan de opleidingscommissie CS en de onderwijsdirecteur
om hun standpunt te bepalen tav de master specializatie mCS/MM,
en deze hetzij van een bredere ondersteuning te voorzien,
danwel, zoals ik hier aangeef, de specializatie op te heffen.
Bij algemene instemming van de opleidingscommissies,
mag wat mij betreft de invoering ter hand genomen worden,
dat wil zeggen, in mijn afwezigheid, de stappen te zetten die
nodig zijn voor het aanbieden van het vak in het studiejaar
2012/13.
Een voorstel voor een studietekst is daartoe als bijlage
bij dit schrijven opgenomen.
De master specializatie multimedia
heeft in de afgelopen jaren een tiental afstudeerders opgeleverd,
waaronder drie cum laudes, en lijkt ook voor de buitenlandse
studenten een aantrekkelijk aanbod te vormen.
Om die studenten toch de gelegenheid te geven hun creative en
technische ambities te verwezenlijken
stel ik voor, bij opheffing van de specializatie mCS/MM,
de individuele multimedia & game development
projecten
nog steeds als keuze onderdeel in het programma op te nemen,
te meer
daar de reguliere vakken naar mijn oordeel vaak te weinig ruimte
toelaten voor creatief-technische exploraties,
en de projecten de individuele student de gelegenheid biedt
tot verdere creatieve exploratie en technische verdieping.
Ter afsluiting, graag hoor ik van u voor eind juni
(graag met cc naar de onderwijsdirectie)
uw commentaar en eventuele opmerkingen.
Als een en ander uw instemming heeft dan is het aan de onderwijsdirectie
de verdere stappen te ondernemen die nodig zijn voor de feitelijke
invoering van het vak serious games in a social context,
alsook de maatregelen te nemen ten aanzien van de specializatie
multimedia (mCS/MM) zoals besproken.
Vanzelfsprekend ben ik bereid uw opmerkingen en punten van
kritiek de verwerken in de verdere uitvoering van de voorbereiding
van het nieuw in te voeren vak.
eliens@computer.org
