@
multimedia @ VU
[_]
readme
register
feedback
projects
resources
_
#
@
!
PDF
Allard van Herbergen -- bachelor augustus 2009
Wat heeft Half-Life met VJ-ing te maken?
Als follow-up op de realizatie van het FEW gebouw in
Half-Life, waarin deelnemers aan de
masterclass game development bekend raakten
met de ins en outs van het gebouw, om daar later een eigen
level mee te maken, heeft Allard in zijn bachelor project onderzocht
hoe de Half-Life 2 Source SK te gebruiken is om een tool voor
VJs te bouwen, een game, met andere woorden, waarmee
Video-Jockeys een live-presentatie mee kunnen geven,
als visuele begeleiding en ondersteuning van muziek en dans.
VJ-ing in Half-Life.
Inderdaad, een ambitieus project.
En het zal dan ook niemand verbazen dat er een hele tijd,
meer dan anderhalf
jaar schar ik, overheen is gegaan, voordat er een prototype
realizatie, in Half Life, was, van de in-game VJ-ing concepten
die Allard ontwikkeld heeft.
En zoals in de loop van de tijd de FEW kantine verbouwd
is waardoor VU Life, zoals het VU spel heet, achterhaald is,
zo hebben zich ook ongetwijfeld veranderingen in de VJ-cultuur
voorgedaan, in de loop van de exploraties van Allard.
Desalniettemin blijven de principes van de oplossing die
door Allard aangedragen is valide.
De belangrijkste verschillen met traditionele VJ-tools
zijn kort samen te vatten als: de modellering van de VJ-er
als in-game personage en de mogelijkheid zowel first-person
als third person perspectieven te gebruiken bij de realizatie
van effecten. Alle effecten moeten bovendien als elementen
in de game gerealizeerd worden.
De uiteindelijke realizatie vereiste een separaat multimedia
project. De bachelor skriptie doet verslag van de
achterliggende visuele cultuur, en beschrijft de principes
die ten grondslag liggen aan de door Allard ontwikkelde oplossingen.
Al met al goed werk, en een mooie afronding van de bachelor
Multimedia en Cultuur. Gefeliciteerd.
A. Eliëns, 5/8/09
[_]
readme
register
feedback
projects
resources
_
#
@
!
(C)
Æliens
2014