Samen met de onderwijs activiteiten voor de opleiding creative technology waarvoor ik in een 0.4 fte aanstelling vier eerste jaars vakken en vier tweede verzorg (en opgezet heb), heb ik, inde overe 0.6 fte, met de vier vakken, de afstudeerders, en de individuele projecten multimedia & game development aan de VU een zonder meer drukke (onderwijs) agenda. Gelukkig bestaat er een duidelijke relatie, en bv door het gebruik van XIMPEL, waarvoor bij de Universiteit Twente een bedrag van 2000 euro is vrijgemaakt voor de verdere ontwikkeling, een zekere overlap tussen de onderwijsactiviteiten aan de beide instituten.

De onderwijs evaluaties voor multimedia @ VU zijn over het algemeen goed, ook voor het eerste jaars vak project interactieve multimedia, hoewel het voor multimedia authoring dit jaar iets minder was, en een student de opmerking maakte: het is te hopen dat er volgend jaar een docent is die wel zin heeft om les te geven.

Die zijn er, met twee enthusiaste jonge collegas, Michiel Hildebrand en Victor de Boer, beiden met oog voor de creatieve aspecten van de multimedia vakken en met een gedegen wetenschappelijke ondergrond. Het inwerken van Michiel en Victor gaat buitengewoon plezierig en ik ondersteun hun beslissing de twee vakken, project interactieve multimedia en multimedia authoring samen te verzorgen. Ook hoop ik dat ze mede door hun (betere) inbedding in de semantic web group de brug kunnen slaan tussen linked open data en de meer creatieve technische multimedia, en ook afstudeerders zullen en kunnen begeleiden bij serious games en data-driven multimedia mashups.

Mede dankzij zeer getalenteerde en enthusiaste studenten blijft het (multimedia &l game development) een mooi vakgebied en, met inspiraties zoals PICNIC, TEDX Amsterdam, en de verkenning van Stichting Toekomst der Techniek naar serious games, een uitdaging om dit in onderwijs en onderzoek vorm te geven. Hopelijk is er na mijn terugkeer van mijn sabbatical jaar ruimte om deze uitdaging weer op te pakken en dan hopelijk met de ondersteuning die deze activiteiten verdienen.