In de jaren '50 werkte William A. Higinbotham als nucleair researcher in Upton, New York bij het Brookhaven National Laboratory. Dit laboratorium organiseert jaarlijks een open dag om mensen die in de buurt van het laboratorium wonen gerust te stellen dat het onderzoek dat uitgevoerd wordt in het laboratorium volkomen veilig is. Omdat veel bezoekers deze open dagen maar saai vinden besluit Higinbotham wat speciaals te maken voor de open dag in 1958. Samen met Robert V. Dvorak maakt hij in 3 weken het eerste spel, Tennis for Two. Dvorak zorgt hierbij voor de apparatuur en Higinbotham voor het spel zelf.
Tennis for Two wordt door 2 personen tegelijk gespeeld en het spel wordt getoond op het scherm van een oscilloscoop. Beide spelers hebben een kastje in handen met 2 knoppen waarmee ze een bal over het scherm heen en weer kunnen slaan. De knoppen bepalen wanneer en hoe er geslagen wordt. Het spel is een groot succes en bezoekers staan uren in de rij om het spel te mogen spelen. Omdat Higinbotham zijn spel zelf weinig bijzonders vindt vraagt hij geen patent aan. Het had hem verschrikkelijk rijk kunnen maken.
In 1961 wordt er op MIT in Amerika een nieuwe computer geďnstalleerd, de PDP-1. Ook bij MIT hebben ze open dagen en het plan ontstaat om een demonstratieprogramma te maken wat pas echt goed laat zien wat deze nieuwe computer kan. Bij een brainstorm zijn Wayne Witanen, J. Martin Graetz en Steve Russell aanwezig en zij komen met het idee om een spel te maken waarbij 2 spelers met ruimteschepen tegen elkaar vechten. Steve Russell wordt hierbij de hoofdprogrammeur en vele anderen helpen hem.
In 1962 is het spel klaar en ook dit spel is een groot succes. Het is zelfs zo groot dat de maker van de computer besluit het gratis ter demonstratie bij elke verkochte computer te doen. Ook Russell heeft geen interesse om een patent aan te vragen op zijn werk en Spacewars! is nu een van de meest gekopieerde ideeën in de geschiedenis van computerspellen. Een leuk detail is dat twee Spacewars! fanaten op MIT de eerste joystick maakten om zo beter hun ruimteschip te kunnen besturen.
Al in 1968 wordt het patent aangevraagd op het computerspel en later ook op de spelcomputer. Magnavox heeft zeer veel geld verdiend aan deze patenten. In 1968 is ook het eerste prototype van de spelcomputer een feit. In 1972 komt ook daadwerkelijk het eerste systeem op de markt voor een prijs van $100, de Magnavox Odyssey.
Dit systeem is nog verschrikkelijk primitief met alleen zwart-wit beeld, geen geluid en simpele spellen, maar het legt wel de basis voor deze markt. Om toch kleur te krijgen in de spellen werden doorzichtige platen gedrukt die je voor je televisie plaatste. Veel van de eerste spelcomputers gebruikten dit soort doorzichtige platen. Overigens was de Magnavox Odyssey ontworpen als kleurensysteem, maar om de kosten te drukken werden deze onderdelen er later uit gehaald. Op deze spelcomputer kon je spellen spelen als Table Tennis (een voorloper van PONG, zie Atari), Hockey en Roulette. Verder was er ook een pistool te verkrijgen en extra spellen waarmee je een soort schiettent van je televisie maakte.
In 1971 komt ook de eerste spelautomaat op de markt waarop een computerspel gespeeld kan worden. Dit is het spel Computer Space, een variant op Spacewar!. Het systeem is geen succes, waarschijnlijk is het gewoon te ingewikkeld. De maker, Nolan Bushnell, is wel overtuigd van de haalbaarheid van een spelautomaat. Samen met Ted Dabney richt hij dan ook het bedrijf Atari op. Bushnell besluit nu een nieuw systeem te bouwen met een simpeler spel. Dit spel is PONG en het proefmodel dat geďnstalleerd wordt in een lokale bar crasht al dezelfde dag: hij zit te vol met muntjes!
Bij PONG sla je een bal heen en weer en de computer probeert hem terug te slaan, wanneer jij of de computer de bal mist krijgt de ander punten. De populariteit van de automaat is enorm en in het eerste jaar worden er al 8500 machines verkocht. Vele varianten op dit spel worden uitgebracht door Atari en andere bedrijven, waaronder Breakout, een spel gemaakt door Steve Jobs en Steve Wozniak voor Atari. Jobs en Wozniak zullen later de Apple Computer Company oprichten.
In 1978 besluit het bedrijf Taito zich ook op de games markt te storten. Hun eerste spelautomaat is meteen een groot succes. Space Invaders is een enorme hit in Japan. Het is zelfs zo erg dat er een tekort aan muntjes ontstaat. Het maken van nieuwe yen's moet verviervoudigd worden om de vraag bij te houden. Sommige eigenaren van speelhallen dumpen al hun andere automaten en zetten hun volledige hal vol met Space Invaders. Ook worden voor het eerst spelautomaten buiten de gebruikelijke speelhallen en uitgaansgelegenheden aangetroffen.
Bij Space Invaders ben je een van de laatste aardbewoners die staat tussen de aarde en een groot leger aliens. Je hebt een ruimteschip en 4 bunkers waarachter je kan schuilen. Wanneer je geraakt wordt door de schoten van de aliens ben je af. Dezelfde schoten kunnen ook je bunkers na een tijdje slopen. Jij kunt zelf ook schieten en daarmee moet je de aliens doden voor ze jou kunnen verslaan. In 1980 is Space Invaders het eerste spel dat van de automatenhallen naar een spelcomputer voor thuis wordt gebracht. Dit zorgde voor een enorme doorbraak voor de Atari VCS, de spelcomputer waar het spel op uit kwam.
Atari is niet blij dat een ander bedrijf zo'n grote hit heeft als Space Invaders en ze zetten dan ook alles op alles om een nieuw spel te ontwikkelen dat nog beter scoort. Dit lukt met Asteroids in 1979. Astroids verkoopt zelfs beter dan Space Invaders en Atari heeft zijn 2e grote hit! Asteroids is het eerste spel dat de high scores op slaat. Hierdoor werd het een uitdaging om de beste score te hebben op een bepaalde automaat. Dit droeg erg bij aan de populariteit van het spel.
In dit Asteroids vlieg je rond met je ruimteschip en is het de bedoeling om kometen kapot te schieten. Wanneer je dit doet spatten de kometen uit elkaar in steeds kleinere stukjes totdat er uiteindelijk niets over blijft.
De Japanse regering dacht genoeg munten in omloop te hebben en toen kwam Pac-man... Na Space Invaders krijgt een video-game het nog een keer voor elkaar om een muntentekort te veroorzaken. Oorspronkelijk heette Pac-man Puckman, maar voor de release in Amerika zag men in dat dat misschien niet zo een heel handige naam was, vandalen konden namelijk heel gemakkelijk de P een beetje bewerken en er een F van maken.
Pac-man is een simpele gele cirkel met een hoek eruit die zijn mond moet voorstellen. Pac-man loopt door een doolhof vol met bolletjes die hij op kan eten, spoken die hem proberen te vangen en grotere bolletjes die als hij ze eet zorgen dat hij de spoken op kan eten. Je doel is om alle bolletjes op te eten. Lukt dat, dan begin je opnieuw en worden de spoken beter.
Latere Pac-man varianten, zoals Ms. Pac-man hadden verschillende levels. Pac-man is het eerste spel met een eigen merchandise lijn: T-shirts, bekers, bordspellen, je kunt het zo gek niet verzinnen of Pac-man zijn naam is er aan verbonden. Hij had zelfs zijn eigen tv-show. In 1998 vestigt Billy Mitchell een wereldrecord door de hoogst mogelijke score met Pac-man te halen, hij speelt elk veld uit zonder dood te gaan en eindigt met een score van 3.333.360.
Een grote aap, Donkey Kong, kidnapt Pauline, de vriendin van de loodgieter Mario. Mario laat dit natuurlijk niet op zich zitten en gaat proberen zijn vriendin te redden. Dit is de basis van de eerste grote hit van Nintendo, een bedrijf dat al in 1889 werd opgericht (toen maakte het bedrijf nog speelkaarten).
Donkey Kong is een van de eerste platform games, waarbij de hoofdpersoon al springend, klimmend, rennend, etc. door een level beweegt om een bepaald doel te bereiken. In dit spel ben je Mario die omhoog moet proberen te klimmen in een fabriek die nog niet helemaal af is terwijl Donkey Kong van alles naar beneden gooit om je dit lastig te maken.
De bazen bij Nintendo zagen oorspronkelijk niet veel in het spel, maar Shigeru Miyamoto, de maker van het spel, wist ze te overtuigen om het spel toch uit te brengen. Een belangrijk argument was dat het spel werkte met dezelfde hardware als het niet zo goed lopende spel Radarscope, waardoor de Radarscope automaten die Nintendo over had, gemakkelijk omgebouwd konden worden naar Donkey Kong. Ook Mario en Donkey Kong kregen hun eigen merchandise lijn.
Pole Position zette de standaard voor race spellen; in de 2 jaar na zijn release was hij steeds aan de top van de spelhitlijsten te vinden. In Pole Position kijk je van achter tegen je Formule 1 wagen aan. Voor de tijd had het spel erg goede graphics en de gameplay was ook zeer goed. In moderne race spellen zijn nog steeds invloeden van Pole Position terug te vinden.
Begin jaren '80 kwam er een nieuwe technologie opzetten: Laser Disc. Helaas was deze technologie geen groot succes. Spelautomaten waren namelijk duur en spellen gaven je wel mooie beelden, maar slechts weinig mogelijkheden. Dragon's Lair was het eerste spel dat voor deze technologie uit kwam en is een van de weinige succesvolle spellen geweest op dit gebied. De belangrijkste oorzaak voor dit succes was waarschijnlijk ook dat het het eerste spel was en dat andere spellen van die tijd bij lange na niet zo mooi beeld hadden. Sommige eigenaren van speelhallen gingen zelfs zo ver dat ze extra monitoren op de automaten aan sloten zodat iedereen maar mee kon kijken met de speler.
In Dragon's Lair speel je de ridder Dirk the Daring die als doel heeft om prinses Daphne te redden uit handen van de boze tovenaar Mordread. In het spel zitten 800 punten waarop je een keuze moet maken voor Dirk. Doe je iets fout gaat hij dood, doe je het goed ga je verder. Als je totaal geen fouten maakt dan is het spel in 6 minuten uit te spelen.
Het spel is een commercieel succes, maar de gameplay wordt afgekraakt door critici, omdat je af en toe tot 2 seconden moet wachten voor het spel verder gaat. Een ander probleem is dat de vroege Laser Disc technologie nog niet goed tegen een stootje kon: een zet tegen de automaat kon het hele systeem stuk maken. Hierdoor waren veel automaten dan ook vaker stuk dan dat ze werkten.
Een van Sierra's eerste belangrijke titels komt uit in 1984: King's Quest: Quest for the Crown. In dit spel speel je Sir Graham die als missie heeft om 3 magische objecten terug te vinden, namelijk een magische spiegel, schild en kist. Wanneer je hierin slaagt word je de nieuwe koning. Sierra heeft nog 8 vervolgen uitgebracht en King's Quest is daarmee een van Sierra's grootste successen.
King's Quest was uniek voor zijn tijd in dat je een mannetje bestuurde dat vrij rond kon lopen in een interactieve wereld. Bij eerdere spellen zag je niet meer dan een plaatje waarin verder niks gebeurde en verplaatste je je door een wereld door in te tikken in welke kompasrichting je wilde. Bij King's Quest gebruikte je de pijltjestoetsen. Overigens moest je nog steeds veel commando's gewoon intikken, wat bij latere vervolgen op het spel niet meer noodzakelijk was.
Epyx brengt in 1984 het spel Summer Games uit en zet daarmee een trend. Mensen blijken het heel leuk te vinden om spellen te spelen waarbij een sport centraal staat. Ook nu nog is dit een erg populair genre.
In de Games reeks van Epyx heb je steeds een spel dat opgebouwd is uit meerdere losse sporten die je allemaal kunt spelen. Bij Summer Games waren dit 8 verschillende onderdelen uit de Olympische spelen van '84. Voor sommige onderdelen is het belangrijk om vooral zo snel mogelijk op de knoppen te kunnen rammen terwijl voor andere precisie en goede timing een stuk belangrijker zijn. In het spel worden de beste tijden opgeslagen als wereldrecords. Hierdoor blijft het een uitdaging om steeds maar een betere tijd te proberen te halen.
Summer Games is een groot succes met zo'n 100.000 verkochte exemplaren. Na Summer Games volgen nog vele vervolgen binnen de reeks zoals Winter Games, World Games en California Games.
De rus Alexey Pazhitnov maakt in 1985 het spel Tetris. Langzaam verspreidt dit spel zich eerst door Rusland en later naar andere delen van de wereld, maar vooral door de Koude Oorlog gaat dit niet erg snel. In 1986 krijgt Robert Stein lucht van het spel. Hij probeert de rechten te verkrijgen voor Tetris om het spel door te kunnen verkopen. Dit lukt hem niet, maar hij verkoopt wel de rechten door aan Mirrorsoft UK en Spectrum Holobyte terwijl hij deze dus eigenlijk niet heeft. Een grote chaos ontstaat in de discussie over wie nou daadwerkelijk welke rechten heeft. Een chaos waar Nintendo heel mooi uit weet te komen door uiteindelijk de echte rechten te verkrijgen en dan de andere bedrijven aan te klagen.
Nintendo brengt Tetris samen met hun Game Boy als 1 pakket uit en de verkoop van deze spelcomputer loopt zeer goed, mede dankzij de populariteit van Tetris. Pazhitnov zelf heeft nooit veel geld gezien voor zijn spel en was vooral blij dat zijn spel een groot succes was.
Tetris zelf is een heel simpel spel. Bovenaan het scherm verschijnen blokken met verschillende vormen. Deze blokken kun je roteren en opzij bewegen terwijl ze vanzelf naar beneden komen. Het is dan de bedoeling om de blokken zo te stapelen dat je zo min mogelijk gaten over laat. Wanneer je een rij van links naar rechts helemaal vol hebt, dan verdwijnt deze en krijg je punten. De meeste punten worden gehaald als je 4 rijen in een keer weg weet te spelen. Des te meer rijen je weg weet te spelen, des te sneller de blokken naar beneden komen en des te moeilijker het spel wordt.
Wanneer in 1986 het Nintendo Entertainment System (de NES) uitkomt, wordt het spel Super Mario Bros. er gelijk bij verkocht. Het spel en het systeem zijn een groot succes en sindsdien is Mario de mascotte van Nintendo.
In Super Mario Bros. probeert Mario prinses Toadstool te redden uit handen van Browser. Dit doet hij samen met zijn broer Luigi als je met zijn tweeën speelt. Tijdens het spelen beweeg je je van links naar rechts door het scherm. Hierbij spring je op tegenstanders om ze dood te maken en kun je powerups krijgen door sommige blokken van onderen te raken. Deze powerups laten je groeien, of geven je andere speciale eigenschappen.
De Mario spellenreeks is de meest succesvolle in de spelgeschiedenis met talloze verschillende spellen waar Mario in voorkomt. Op 11 augustus 2005 waren er 180.000.000 Mario spellen verkocht! Mario komt in veel verschillende spellen voor, van puzzelspellen (Dr. Mario) tot racespellen (Mario Kart), maar ook in spellen waar je hem helemaal niet zou verwachten, zoals in Mike Tyson's Punch-Out!! waar hij de scheidsrechter is, of in het spel Qix waar Mario in Mexicaanse kleding een gitaar speelt in het "Game Over" scherm. Naast spellen zijn er ook tv-series en films met Mario gemaakt en is zo ongeveer alle soorten merchandise te verkrijgen met iets van Mario er op. Ook vandaag is Mario nog steeds HET icoon voor videospellen.
Link, de hoofdpersoon van The Legend of Zelda, heeft een missie: hij moet de 8 verstopte stukken vinden van de Triforce of Wisdom en hiermee moet hij prinses Zelda redden. Om dit te doen moet hij een wereld afzoeken met daarin 9 kerkers, 1 voor elk stuk en de negende voor de eindbaas.
Wat The Legend of Zelda vooral anders maakte dan voorgaande spellen was het niet lineaire spelverloop. Er waren veel verschillende volgordes waarin je het spel uit kon spelen. Het was zelfs mogelijk om het spel uit te spelen als je niet je primaire wapen opraapt dat verstopt ligt in de buurt van waar je het spel begint. Een nadeel hiervan was ook dat het soms voor de speler niet duidelijk was wat hij moest gaan doen. Wat The Legend of Zelda ook speciaal maakte, was dat het verschillende speltypes combineerde. Voor een deel was je bezig met puzzels oplossen, maar strategie en actie was ook erg belangrijk, net als het ontdekken van de wereld waarin je je bevindt. Een andere leuke extra van het spel was dat je een tweede moeilijkere quest kon bereiken wanneer je het spel uitgespeeld had (of als je als naam "ZELDA" invoerde). Hierbij veranderden de kerkers en werden deze moeilijker te vinden en werd de locatie van verschillende objecten veranderd.
Na The Legend of Zelda zijn er nog vele games uitgekomen met Link in de hoofdrol. In 1998 kwam The Legend of Zelda: Ocarina of Time uit. Nintendo had 325.000 reserveringen voor dit spel en in 2 maanden verkocht Nintendo 2.5 miljoen exemplaren. Link is dus nog steeds erg populair.
In 1987 had Square Co., Ltd. een probleem. Zaken gingen niet goed en het zag er naar uit dat ze nog maar 1 spel uit zouden kunnen brengen. Dit spel kreeg dan ook en toepasselijke naam: Final Fantasy. Gelukkig voor het bedrijf bleek dit spel toch nog niet bepaald hun laatste fantasie te zijn, want het was een groot succes. Na het eerste spel werd al snel aan een deel 2 begonnen en hier werd een trend mee gezet die zich bijna de hele reeks voort zou zetten: spelkarakters en plot waren heel erg verschillend van het eerste deel. Soms kwamen sommige dingen wel terug, maar nooit als heel belangrijk onderdeel. Hierdoor speelt elk deel uit de serie net een beetje anders.
In het eerste deel bestuur je de 4 Light Warriors die allemaal verschillende problemen op moeten lossen, waaronder het redden van een prinses en het verslaan van verschillende monsters. Naast veel vechten moet je ook puzzels oplossen. Bij het vechten geef je omstebeurt een van de Warriors commando's die hij dan uit gaat voeren.
Larry is kalend, draagt een simpel pak in een stijl die al jaren achterhaald is en is een grote loser. Dat hij bijna 40 is en nog steeds maagd is helpt niet. Jouw doel in het spel is zorgen dat Larry zijn maagdelijkheid verliest voor de volgende morgen en als het even kan moet je ook zorgen dat hij echte liefde vindt. Wanneer het Larry niet lukt om zijn maagdelijkheid te verliezen pleegt hij de volgende morgen zelfmoord.
Larry bestuur je met de pijltjestoetsen en tekstcommando's en je kan op deze manier een flinke tijd puzzelen voor je het spel uitgespeeld hebt. Larry was een grote hit in 1987 en ook zeer populair bij de vrouwen, waarschijnlijk omdat mannen het slachtoffer van veel van de grappen in het spel zijn. Larry is het enige product dat het failliet gaan van Sierra overleefd heeft, dus er kunnen nog nieuwe delen verwacht worden naast de al bestaande 10.
Will Wright was druk aan het werk op een onderdeel van het spel Raid on Bungling Bay dat spelers hun eigen gebieden liet bouwen. Wright ontdekte op een gegeven moment dat hij het bouwen van de gebieden eigenlijk veel leuker vond dan het spel zelf. Hieruit ontstond het idee voor SimCity. SimCity legde de basis voor een heel nieuw genre van spellen waarin een onderdeel van de echte wereld wordt gesimuleerd en je in principe eeuwig door kunt spelen.
In SimCity ben je burgermeester van een stad die je zelf vanuit het niets op moet bouwen. Je wijst gebieden aan voor industrie, woonwijken of commerciële gebouwen, legt wegen aan en bepaalt hoeveel belasting je mensen moeten betalen. Hopelijk word je uiteindelijk burgermeester van een stad met miljoenen inwoners.
Begin jaren '90 besloot SEGA dat als het wilde concurreren met Nintendo het ook een icoon moest hebben. Maak kennis met Sonic the Hegdehog, tot nu toe het enige spel spelkarakter dat serieus concurreerde met Mario. Sonic is een egel die heel erg snel is. Omdat hij zo snel is kreeg Dr. Kintobor hem niet te pakken, maar ieder ander op Sonic zijn planeet is veranderd in een robot. Het is nu aan Sonic om Kintobor te verslaan. Wanneer Sonic het voor elkaar krijgt om alle 6 Chaos Emeralds te verzamelen dan lukt dit en kunnen de robots weer terug veranderd worden.
De besturing van Sonic is erg simpel: hij rent in de richting waar je hem heen stuurt en elke knop naast de pijltjes laat hem springen, waarbij hij zich op rolt en hij eventueel vijanden dood kan maken met de punten op zijn rug.
In de loop van de tijd zijn er vele spellen uitgekomen met Sonic in de hoofdrol en hij is altijd het belangrijkste icoon voor SEGA geweest. Naast spellen zijn er ook tekenfilms en strips met Sonic in de hoofdrol en was er ook meer dan genoeg merchandise te krijgen. Toen SEGA in maart 2001 besloot te stoppen met het produceren met spelcomputers, om zich daarna alleen nog te richten op het maken van spellen, werd Sonic ook beschikbaar voor spelcomputers van andere bedrijven. Er zijn nu zelfs Nintendo systemen waar Sonic op te vinden is!
Tot 1991 bestond het fighter genre nog niet echt; het eerste deel in de Street Fighter reeks had dan ook niet echt indruk gemaakt. Street Fighter II bracht hier verandering in. Door het succes van Street Fighter II kwam er een hele reeks van nieuwe vechtspellen uit, waaronder bekende spellen als Mortal Kombat en Virtua Fighter.
Street Fighter II kan gespeeld worden met 2 spelers tegen elkaar of in je eentje waarbij je een door de computer bestuurde tegenstander probeert te verslaan. Wat je moet doen om te winnen is door middel van slaan, schoppen en speciale combinaties de tegenstander zoveel schade te doen dat hij knock-out gaat. Om dit te doen had elke speler een joystick en 6 knoppen tot zijn beschikking.
Oude modellen van de Street Fighter II speelautomaten hadden 2 druk gevoelige knoppen voor schoppen en slaan waarbij je vechter afhankelijk van hoe hard je drukte andere bewegingen deed. Helaas sneuvelden deze knoppen snel; vandaar dat nieuwere automaten 6 knoppen hadden.
StarFox was een van de eerste spellen die gebruik maakte van de Super FX chip en met behulp van deze chip kon dit spel een van de eerste 3D spellen voor thuis worden. StarFox was in zijn tijd erg populair en als er in 1997 een vervolg uit komt voor de Nintendo 64 worden er binnen 5 dagen al 300.000 exemplaren verkocht in Amerika. Hiermee is StarFox het best verkopende spel in Amerika ooit.
In StarFox is het de bedoeling om de wereld Corneria te beschermen tegen een buitenaardse invasie van de Andross. In je Arwing vlieg je rond en schiet je Andross' neer. Uiteindelijk krijg je het voor elkaar om de invasie te stoppen en val je de planeet Venom aan, de wereld van de Andross.
Doom was de eerste succesvolle first person shooter. Veel andere spellen werden bij de opkomst van het genre als Doom clones omschreven. Ook nu nog is Doom een van de bekendste spellen binnen het genre en is id Software een van de bekendere software developers.
De speler is een soldaat die naar Mars is gestuurd om te werken voor de Union Aerospace Corporation (UAC). De UAC werkt aan een systeem voor teleportatie tussen de manen van Mars. Plots gaat er iets mis op Phobos (een van de manen) en komen allerlei demonen uit de teleportatie machine lopen. De basis valt al snel in handen van deze demonen. De andere maan van Mars, Deimos verdwijnt zelfs helemaal. Vanaf Mars is een militaire eenheid gestuurd, maar al snel is er geen radio contact meer. We vinden de speler terug als enige overlevende op Phobos. Je taak is om levend terug te komen. Al vechtend met demonen, zombies en andere monsters lukt dit uiteindelijk.
In 1996 brengt Eidos Interactive een spel uit wat veel weg heeft van de Indiana Jones films. In Tomb Raider speel je Lara Croft die de stukken van de eeuwenoude talisman Scion moet zien te vinden. Om dit te doen komt Lara op verschillende oude locaties en daar moet zij vechten met gevaarlijke dieren, vreemde wezens en ook mensen. Je bestuurt Lara in een 3D-wereld waarin je naast het vechten ook allerlei puzzels op moet lossen.
Lara is vooral erg populair bij mannelijke spelfanaten vanwege haar uiterlijk; een programma dat Lara naakt rond laat lopen is dan ook zeer populair op het Internet. Later is een Tomb Raider film gemaakt met Angelina Jolie als Lara Croft in de hoofdrol.
Nintendo had in 1996 een nieuwe hit in handen met Pokémon. In dit spel vind je een of meerdere Pokémon die je voor je kunt laten vechten om uiteindelijk de beste Pokémon trainer in jouw regio te verslaan. Pokémon zijn een soort dieren met speciale krachten. De meest bekende hiervan is Pikachu, een klein geel diertje met een staart in de vorm van een bliksemschicht. Pikachu kan stroomstoten naar tegenstanders schieten.
Het is mogelijk om het spel met één Pokémon uit te spelen, maar voor veel van de spelers is het de uitdaging om alle Pokémon te verzamelen. Voor de eerste delen van het spel (bij Pokémon worden steeds 2 delen uitgebracht met kleine verschillen, voornamelijk welke Pokémon je er in kunt vangen) is het mogelijk om 150 pokémon te verkrijgen door ze te verzamelen in het spel en door te ruilen met anderen. Een 151ste pokémon, Mew, was alleen maar verkrijgbaar op evenementen van Nintendo.
Naast het succes van de spellen zijn ook de tv-series over de Pokémon erg populair en ook het kaartspel dat erop gebaseerd was werd een groot succes. Het succes was zelfs zo groot dat Pokémon het eerste kaartspel was dat tijdelijk Magic: the Gathering wist te verstoten van zijn plaats als best verkopende spel in het genre.
Rond het spel Carmageddon ontstond een grote mediahype. Dit was ook wel te verwachten van een spel waarin het de bedoeling is om mensen omver te rijden. In sommige landen werden zelfs versies uitgebracht waarin de mensen vervangen werden door zombies of robots.
Carmageddon is in zekere zin een gewoon racespel waarbij je kan winnen door een bepaald parcours zo snel mogelijk af te leggen. Tussen verschillende checkpoints heb je een bepaalde tijd om de volgende te bereiken en je zou zo de race kunnen winnen. Weinig mensen doen het op deze manier. Wanneer je mensen, of dieren, omver rijdt krijg je punten en tijd. Bonuspunten kunnen gehaald worden door dit op een speciale manier te doen. Ook een tegenstander kapot rijden zorgt voor punten en extra tijd. Hiernaast bestaat de kans dat wanneer je een tegenstander kapot maakt je zijn auto krijgt. In de race zijn ook altijd vele powerups verstopt. Gewoonlijk win je een race door iedereen te slopen en van de punten die je daarmee gehaald hebt kun je dan upgrades kopen om in je auto('s) te zetten. Klaar om weer een bergje mensen omver te rijden...
Van de makers van SimCity komt in 2000 een nieuw spel uit: The Sims. In The Sims bestuur jij het leven van een familie Sims, virtuele mensen. Je bepaald alle belangrijke dingen in hun leven, van of ze een rekening moeten betalen tot met welke andere Sims ze in contact komen. Je doel in het spel is om je Sims tevreden te houden en om ze in hun behoeftes te voorzien; het spel heeft niet echt een einde.
In de loop van de tijd zijn verschillende uitbreidingen uitgekomen. Deze maakten het mogelijk voor je Sims om te daten, om huisdieren te hebben, etc. The Sims was uitzonderlijk omdat het spel ongeveer net zo goed aan vrouwen als aan mannen werd verkocht, terwijl de meeste spelfanaten traditioneel mannen zijn.